הפסקת עישון בעזרת NLP

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

זה לא סוד שלעישון יש רשימה ארוכה של סיכונים חמורים, עד לכדי סכנת חיים ממשית. הבעיה היא שמי שמתחיל לעשן מגלההפסקת עישון בעזרת NLP שהדרך להפסקת העישון מורכבת ולעיתים נראית בלתי אפשרית, כיאה להתמכרות חמורה. האם שיטת NLP, הטומנת בחובה מגוון מיומנויות וטכניקות המאפשרות להשפיע על רגשות, מחשבות והתנהגויות, ובכך לשנות את הדפוסים הדורשים שינוי. על הקשר בין NLP לעישון, והיעילות האפשרית של השיטה לטיפול בהתמכרות, במאמר הבא.

כיצד שיטת NLP יכולה לסייע למעוניינים להיגמל מעישון?

קצרה היריעה מלתאר את כל קווי היסוד של שיטת ה-NLP, אותה ניתן ליישם בפועל בשלל דרכים וצורות. הנקודה המרכזית היא שחלק מהתהליכים העומדים בבסיס ה-NLP עשויים בהחלט להיות רלוונטיים בהתמודדות שלנו עם העישון. דוגמה ראשונה לכך היא טכניקת הסוויש, אחת הבולטות בבסיס טיפולי ה-NLP. הרעיון כאן הוא לזהות האם ישנו "טריגר" שמתחיל את תהליך העישון בכל פעם מחדש – למשל האופן בו האדם מדמיין עצמו נהנה מהסיגריה – ולהחליף אותו במחשבות לגבי תרחישים אחרים שייצרו אצלו את התחושות החיוביות שהוא שואף אליהן.

ברמה הכללית, טיפול בהתמכרות בעישון על פי עקרונות ה-NLP מבוסס על כמה שלבים עיקריים. הראשון הוא לאתר את הגורמים שיוצרים את התלות בסיגריות, רבים מהם חבויים היטב בתת מודע: צרכים חברתיים, משברים הדורשים נחמה, מתחים, לחצים, הרס עצמי וכיוצא בזה. בחלק גדול מהמקרים התשובה מסתתרת בגורמים שונים בעברו של אותו אדם, גם הם עשויים להיות עמוק בתוך תת המודע, אולם לרוב הגישה נוטה להתבונן בהווה ולא בעבר.

השלבים הבאים של הטיפול מתמקדים בניסיונות להחליף את הגורמים המביאים לעישון לגורמים אחרים שעשויים לספק את האדם ולהציע לו את התמורות החיוביות שהוא בוודאי זקוק להן. אם מתברר שהעישון הוא אמצעי להרגעה, יתמקד הטיפול בטכניקות הרגעה אלטרנטיביות המותאמות באופן מלא לאדם.

בהרבה מאוד מקרים, העישון כבר הופך להיות חלק מהזהות של האדם המעשן. לכן השלבים הסופיים של העישון עשויים להתמקד בשינויים ברמה האישית או הרגשית, דוגמת עליית הדימוי העצמי והביטחון העצמי.

NLP כחלק מתוכנית גמילה נרחבת

טיפול בבעיות מורכבות דוגמת התמכרות לסיגריות דורשת פעמים רבות הירתמות מלאה מצד המטופלים והתמדה בתוכנית הטיפולים. הגורם המטפל עשוי בהחלט להחליט על שילוב בין כמה שיטות טיפוליות, במטרה ליהנות מהיתרונות של כל אחת מהן וליצור שלם הגדול מסך החלקים שלו.

אחד השילובים המתבקשים, בהקשר הנוכחי, הוא בין NLP לבין דמיון מודרך. טכניקה זו מאפשרת להחדיר לאדם את העקרונות המרכזיית של הגמילה מעישון ברמות של חוויות ורגשות, המוטמעים אצלו עם הזמן. השילוב עשוי בהחלט להגדיל את אחוזי ההצלחה של הטיפולים ולקצר אותו.

עד כמה ניתן להסתמך על NLP בתהליך הגמילה?

בדומה לכל סוג אחר של טיפול, על אחת כמה וכמה לבעיה הנחשבת למורכבת דוגמת עישון, אי אפשר להעריך מראש כיצד יתבצע תהליך הגמילה ומהן התוצאות הצפויות לו. היבטים אלו משתנים בהתאם לפרמטרים דוגמת מאפייני האדם, דרגת החומרה של ההתמכרות שהוא סובל ממנה, הצורך שהוא מגשים באמצעות העישון וכן הלאה.

עם זאת, כאשר שיטת NLP מצליחה לפתור את בעיית העישון – היא עושה זאת בצורה יעילה ומהירה במיוחד. לא מעט אנשים בישראל ומחוצה לה יציינו שהשיטה הצליחה לבטל אצלם את ההתמכרות בתוף מפגש טיפולי אחד, ולעיתים אפילו תוך פרק זמן של כ-15-10 דקות. פעמים רבות יש צורך בתוכנית טיפולים ארוכה יותר, סביב כ-12-8 מפגשים.
כמובן שאי אפשר להתחייב מראש שאלה תהיינה התוצאות בכל מקרה נתון, אולם נראה שיש כאן בהחלט בסיס שאפשר לשאוף אליו, אם כל הכוכבים יסתדרו להם בשורה.

מקורות ולקריאה נוספת:

מה זה NLP? כל מה שרציתם לדעת / ליאור ברקן
Introducing Neuro-Linguistic Programming – NLPresearch
Neuro-linguistic programming, volume I : the study of the structure of subjective experience
A Simple Yet Powerful NLP Technique for Quitting Smoking (The Power of Associations)
Quit Smoking in Ten Minutes With NLP

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!