טיפול תרופתי לגמילה מעישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול תרופתי לגמילה מעישוןקיימות מספר תרופות ותכשירים רפואיים המסייעים לנגמלים מעישון. הגמילה מהעישון היא דבר קשה ביותר, בעיקר בגלל תופעות לוואי ארוכות טווח שמשפיעות על חייהם של הנגמלים בצורה קשה ביותר, וגורמות לעצבים, כעס, השמנה, הפרעות בשינה וחוסר ריכוז.

על רקע תופעות הלוואי הקשות, מכורים רבים מעדיפים להמשיך לעשן ולא לעמוד בפני הסיבוכים הקשים של הפסקת העישון. בשוק התרופות קיימים כיום מספר תכשירים רפואיים שיכולים לעזור להיגמל, עם פחות תופעות לוואי.

תחליפי ניקוטין

החוסר בניקוטין הוא זה שאחראי לרוב מקרי תסמיני הגמילה של המעשנים. שימוש בתחליפי ניקוטין אמור להפחית את עוצמת הסימפטומים הקשים, ולצמצם את משך תופעות הלוואי.

יש לציין שתחליפי הניקוטין לא מונעים באופן מלא את הופעת תופעות הלוואי אלא רק מפחיתים אותם, ולכן בכל מקרה מעשנים המשתמשים בתחליפי ניקוטין יכולים לעבור סוגים שונים של תסמיני גמילה מעישון. הטיפול בתחליפי ניקוטין אמור להיות בטיחותי לכל אדם, בלי קשר לרקע הבריאותי. עם זאת, חשוב לזכור שלא מומלץ להשתמש בתחליפי ניקוטין ולעשן בו זמנית.

קיימים מספר סוגים של תחליפי ניקוטין, כאשר אין ביניהם הבדל מבחינת יעילות הטיפול. שילוב של מספר סוגים של תחליפי ניקוטין הוכח כיעיל יותר, ולכן מומלץ. הסוגים השונים של תחליפי ניקוטין הם:

  • מסטיק ניקוטין – מסטיקים המכילים ניקוטין גורמים לשחרור איטי של ניקוטין לתוך מחזור הדם. קיימים מסטיקים במינונים שונים של ניקוטין, ויש לבחור אחד על פי כמות הסיגריות שמעשנים וללעוס אותו לאורך כל היום. האפקט החשוב ביותר של מסטיק ניקוטין הוא גירוי של הפה (נקרא גם גירוי אוראלי), אשר מפחית עוד יותר את הרצון לעשן סיגריה.
  • מדבקות – מדבקות ניקוטין מאפשרות גם כן שחרור איטי של ניקוטין אל העור ומשם לזרם הדם. קיימים סוגים שונים של מדבקות, המכילות רמות שונות של ניקוטין בהתאם לכמות העישון. השימוש במדבקות מומלץ במשך 4-6 שבועות, ובשילוב עם תוכניות גמילה מסודרות האפקט על המעשנים גדול מאוד.
  • משאף וספריי אף – אמצעים פחות נפוצים כתחליפי ניקוטין הם משאפים מסוגים שונים וספריי נזאלי, המאפשרים החדרה של הניקוטין אל זרם הדם בדרכים אחרות. אמצעים אלה פחות פופולאריים מהמדבקות והמסטיקים, והשימוש בהם מועט מאוד.
  • ניקורט – תרופה אשר מכילה את חומר הניקוטין ומקלה את תסמונת הגמילה מעישון. ניתן לצרוך את התרופה דרך מסטיקים, משאף ומדבקות עוריות.

תרופות עם מרשם

האמצעי המוכח ביותר לטיפול בתסמיני גמילה של מעשנים הוא תרופות מרשם, אשר מונעות את תסמיני הגמילה ומפחיתות את התלות בניקוטין. קיימות 2 תרופות עיקריות:

  • Varenicline – תרופה שמשווקת בשם צ'נטיקס אשר פועלת על המוח ומפחיתה את תסמיני הגמילה. מומלץ לנסות להפסיק לעשן שבוע לאחר נטילת התרופה, ולהמשיך להשתמש בה במשך 12-24  שבועות. בשילוב עם טיפול התנהגותי וסוגים נוספים של התערבויות, סיכויי ההצלחה גבוהים מאוד. תופעות הלוואי העיקריות לשימוש בתרופה זו הם בחילה וחלומות מוזרים. כמו כן, התרופה מסוכנת לאנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, ועלולה לגרום לדיכאון ומחשבות אובדניות.
  • Bupropion – משווקת בשם זייבן (Zyban או Wellbutrin), היא תרופה אנטי דיכאונית שעוזרת להפסקת עישון. השימוש בתרופה זו מתחיל שבועיים לפני תחילת הגמילה, ויש להמשיך בשימוש בתרופה למשך מספר חודשים. השימוש ב- Bupropion בשילוב עם תחליפי ניקוטין נחשב ליעיל ביותר, ועוזר לאנשים רבים להפסיק לעשן. השימוש בתרופה הוא די בטוח, ותופעות הלוואי העיקריות שהיא גורמת הם יובש בפה והפרעות לשינה. תרופה זו לא מומלצת לאנשים הסובלים מפרכוסים או מכורים לאלכוהול, ובמקרים אלה יש לפנות לאופציות אחרות.

שילוב עם התערבות התנהגותית

חשוב לזכור שהטיפול התרופתי יכול לעזור רק במידה והוא מתבצע עם התערבות התנהגותית מתאימה. הבסיס העיקרי להתמכרות לעישון הוא התנהגותי, והצלחה בתהליך הגמילה תושג רק על ידי שילוב התרופות עם קבוצות תמיכה, סדנאות CBT, נוכחות בשיחות עם אנשי מקצוע וכו'.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!