תסמיני גמילה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תסמיני גמילהכל אדם שניסה להיגמל מהתמכרות כלשהי, מכיר את הקושי הרב שבדבר. אחד הביטויים העיקריים של קשיי הגמילה הם תסמיני גמילה – אוסף של תסמינים המופיעים אצל הנגמלים וגורמים להם לקושי רב.

תסמיני הגמילה מופיעים לראשונה מיד לאחר הפסקת ההתמכרות, ויכולים להימשך תקופה ארוכה. תסמיני הגמילה הם חלק חשוב מתהליך הגמילה מההתמכרות, והם אחראים לכך שמכורים רבים לא צולחים את הגמילה בהצלחה וחוזרים להתמכרות.

תסמינים רגשיים ופיזיים

מאחר ולהתמכרות חלקים רגשיים ופיזיים, תסמיני הגמילה מערבים את שני הצדדים. תסמינים רגשיים יכולים להיות קשורים להרגשה הטובה המלווה את ההתמכרות: הרגשת ההנאה מפעולת עישון הסיגריה, ההרגשה שבניצחון בהימורים וכו'. מבחינה פיזית, היעדר החומר הממכר כמו ניקוטין או סם אחר יכול לגרום לסימנים נוספים.

תסמיני גמילה רגשיים

קיימים מספר תסמינים רגשיים הנלווים לכל גמילה מהתמכרות. הסימנים הרגשיים מופיעים בגלל העובדה שאותו אדם שנגמל הפסיק לבצע פעולה כלשהי, שהסבה לו עונג. תסמיני הגמילה הרגשיים דומים לתסמינים של אבל, וחולפים לאחר ההשלמה עם המצב וההבנה שהמצב הנוכחי טוב יותר. סימני הגמילה הרגשיים העיקריים הם:

  • דיכאון – בתקופה הראשונה שלאחר הגמילה מההתמכרות, אנשים רבים חשים דכדוך, ירידה במצב רוח ואף דיכאון. במקרים שונים, המצב אף דורש טיפול תרופתי לתקופה כלשהי, וזהו אחד הגורמים המובילים לכישלון בגמילה.
  • עייפות – לאחר גמילה מהרגל כלשהו, אנשים רבים מתלוננים על עייפות רבה. עיקר העייפות היא פסיכולוגית, ונובעת ממצב רוח רע אך במקרים שונים חוסר החשיפה לחומר הממכר עשוי לגרום גם כן לעייפות.
  • הפרעות בשינה – מתמכרים רבים סובלים מהפרעות קשות בשינה במשך תקופת הגמילה הראשונה. קיימים מקרים רבים בהם מתקשים הנגמלים הטריים להירדם, ואף נאלצים להשתמש בתרופות להקלה על השינה.
  • עצבנות – אחד הביטויים הנפוצים של גמילה מהתמכרות הוא עצבנות, הנובעת מכך שהנגמל הפסיק לבצע את הפעילות האהובה עליו. לאנשים הסובלים מעצבנות, מומלץ למצוא פעילויות אחרות שמרגיעות אותם, כמו ספורט, מסאז'ים, פעילות חברתית או תחביבים.
  • חרדה – חלק מהנגמלים עשויים לפתח התקפי חרדה, וזאת על רקע המחסור בסם או בחומר אחר.

תסמיני גמילה פיזיים

סוג נוסף של תסמיני גמילה הם תסמינים פיזיים, המופיעים מאחר שלגוף חסר חומר כימי כלשהו אותו צרך במהלך ההתמכרות. החומר החסר יכול להיות חומר הנצרך באופן חיצוני כמו ניקוטין, קוקאין או אלכוהול, ויכול גם להיות חומר המופרש מהגוף כמו אדרנלין, דופמין ועוד. סימני הגמילה הפיזיים מפריעים מאוד לנגמלים, והם חלק חשוב מהסיבה לאי הצלחת הגמילה. תסמיני הגמילה הפיזיים העיקריים הם:

  • כאבי ראש – נגמלים רבים סובלים מכאבי ראש, בעיקר בגלל שינויים בלחץ הדם ובהפרשת חומרים אחרים בגוף.
  • קריז – מצב בו קיימת כמיהה אדירה לחומר המצוי בסם. במקרים אלה האנשים סובלים מכאבים עזים, עצבנות רבה ויעשו הכל על מנת להשיג את הסם. מנה מהסם או מהחומר אליו התמכרו תפסיק כמובן את הקריז.
  • כאבי בטן ושרירים – נגמלים רבים מפתחים סימנים לא ספציפיים, המבטאים את מצוקת גופם.

התמודדות עם סימני גמילה

קיימות דרכים רבות להתמודד עם סימני הגמילה, והתמודדות נכונה עם סימני הגמילה יכולה לעזור לנגמלים לצלוח את התקופה הקשה במהלך הגמילה ולהצליח בתוכנית הגמילה. הדרכים החשובות להתמודד עם סימני הגמילה הן:

  • ירידה הדרגתית בשימוש בסם – במידה ולא קיים סיכון בריאותי, מומלץ להוריד את ההתמכרות באופן הדרגתי ולא קיצוני. בדרך זו הגוף מצליח להסתגל למצב החדש בצורה טובה יותר, וסימני הגמילה מופחתים.
  • שימוש באמצעים חיצוניים דמויי סם – שימוש בתרופות כמו מדבקות ניקוטין, תרופות לגמילה מעישון, תחליפי הרואין כמו מתדון ותרופות נוספות יכול לעזור להפחית בהדרגה את תסמיני הגמילה.
  • עזרה נפשית – גמילה מהתמכרות היא תהליך קשה ומורכב, ועל כן חשוב לקבל תמיכה נפשית שתעזור להקלת הסימנים הנפשיים ולשיפור המוטיבציה.

ראו גם:
גמילה מהתמכרויות באמצעות היפנוזה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!