שלבים בהפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מרבית המעשנים יודעים בראשם שהעישון הוא הרגל מזיק ואפילו מזיק מאוד. נזקי העישון כוללים את מחלת הסרטן, מחלות לב, הזדקנות של העור וקיצור ממשי של תוחלת החיים.

למעשה, נזקי העישון פוגעים לא רק במעשן עצמו כי אם גם בכל האנשים הקרובים והיקרים לו. מחקרים מראים שעישון פסיבי גורם לנזקים שאינם פחותים מאלה שפוגעים במעשן עצמו.

כיום, קיימות שיטות רבות ומגוונות שמציעות את דרך המלך לגמילה מסיגריות. מקומו של מאמר זה איננה לשפוט אילו דרכים טובות ואילו אינן טובות, אלא להציע מסלול כללי, בשלבים.

מטרתו של המסלול להפסקת עישון שאותו אנו מציעים היא להפוך את התהליך כולו למובנה יותר ובכך גם לפשוט ולישים יותר.

שלב ראשון – מכירים בבעיה

בקרב המעשנים ישנם טיפוסים שונים, שכל אחד מהם הגיע לסיגריה הראשונה בדרך אחרת. למרות שמרבית המעשנים יודעים בשכלם שהעישון הוא התמכרות והוא גם בעיה, ללא הפנמה אמיתית ומוחשית, הגמילה פשוט לא תחזיק מעמד לאורך זמן.

ההכרה בבעיה משמע לומר שההתמכרות היא במידה מסוימת מצב בלתי נשלט. גם מי שהחל לעשן מתוך מחשבה שהסיגריה מרגיעה מתח ועצבים ממשיך לעשן פשוט כי הוא לא יכול להפסיק. לכן, השלב הראשון הוא לומר בפה מלא – "יש לי בעיה, ואני רוצה לפתור אותה!"

שלב שני – מסלקים את התירוצים

אנשים רבים, בין כאלה שניסו להיגמל ובין כאלה שלא עשו כן, אוחזים באמתחתם שפע של תירוצים ו"סיבות טובות" לכך שהם ממשיכים לעשן. להלן כמה סיבות נפוצות והפרכתן:

  • "העישון מרגיע את העצבים" – טעות! העישון בהחלט לא מפחית עצבים, מתח או לחץ. למעשה המצב הפוך לחלוטין – ההשתוקקות לסיגריה מעוררת תגובה גופנית ונפשית של מתח ו"עצבים". לאחר הגמילה קל הרבה יותר להשיג איזון ורגיעה.
  • "ללא עישון עולים במשקל" – נכון במידה מועטה בלבד. כתוצאה מהפסקת העישון חלה עליה קלה במשקל, לרוב של שניים עד שלושה קילוגרמים. לא מדובר על עלייה בלתי נשלטת לאורך שנים. הנזק של המשך העישון עולה, ללא ספק, על ההשפעה של עלייה זמנית במשקל.
  • "אני נמצא בשליטה" או "אני שולט בסיגריות" – לרוב מדובר על עבודה עצמית בעיניים. בכל מצב של התמכרות קיים אלמנט של חוסר שליטה וכניעה לדחפים.

רק לאחר שמסלקים את התירוצים, בין אם אלה שהזכרנו ובין אם תירוצים אחרים שידועים היטב למעשן, קל יותר לעבור הלאה.

שלב שלישי – מוצאים מוטיבציה

עד כה דיברנו על הצד השלילי של העישון, בלי לדבר על הצד החיובי של הפסקת העישון. כדי להצליח להיגמל חייבים למצוא מוטיבציה חיובית. המוטיבציה יכולה להיות אישית ועבור כל אחד היא תכלול את הנקודות החשובות לו במיוחד. לדוגמא:

  • להפסיק לעשן זוהי תרומה של ממש עבור הילדים ובני משפחה אחרים, שלא יצטרכו להיות יותר מעשנים בעל כורחם.
  • ללא עישון הופכים לבריאים יותר ונמנעים מהחרפת נזקים בריאותיים.
  • בכסף שחוסכים במשך שנים ללא עישון אפשר – לטוס לחו"ל, לסגור את המשכנתא, לממן חתונה לילד וכן הלאה.

שלב רביעי – בחר לך שיטה

רק אחרי שביססנו את המוטיבציה כדאי לבחור את השיטה להפסקת עישון. מכיוון ששיטות לא חסרות, ההתלבטות יכולה להיות קשה, אבל – העיקר להתמיד ולא להתייאש.

בין השיטות ניתן למצוא:

  • תחליפי סיגריות וניקוטין – סיגריה אלקטרונית, מדבקות ניקוטין, גומי לעיסה עם ניקוטין. יש כאלה שמסתפקים בתחליף כמו מציצת סוכריה רגילה, או לעיסת מסטיק רגיל.
  • קבוצות תמיכה – מסייעות בצורה של תמיכה קבוצתית, בשיטות שונות.
  • סדנאות – יכולות להינתן באופן פרטי או באמצעות קופות החולים.
  • תרופות מרשם – זייבן, צ'מפיקס ואחרים.

חשוב לזכור שכל שיטה מהווה אמצעי בלבד. בבסיס עומדת ההחלטה של המעשן לעשות שינוי של ממש בחייו.

אולי יעניין אותך גם:

לא הצלחתם להיגמל מסיגריות? מחקר חדש מפציר להמשיך לנסות, בסוף זה יצליח

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!