שיטת 12 השלבים לצורך גמילה מהתמכרויות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שיטת 12 השלבים לגמילהשיטת 12 השלבים הינה אחת הדרכים המפורסמות והיעילות להתמודדות עם התמכרויות מסוגים שונים. ההתמכרויות אינן חייבות להיות לחומר שיודע כממכר כגון סמים פסיכו-אקטיביים, אלכוהול או הניקוטין שבסיגריות. השיטה בהחלט יכולה להתאים גם להתמכרויות התנהגותיות מוכרות יותר ומוכרות פחות.

מקור שיטת 12 השלבים

השיטה במקורה פותחה על ידי אנשים שסבלו מהתמכרות לאלכוהול. בראשונה, הוקמה קבוצה קטנה שהאמינה ביכולת הקבוצתית לסייע למשתתפים להיגמל מההתמכרות לטיפה המרה. מדובר היה במכורים – אלכוהוליסטים, שלא הצליחו לפני כן להתמודד בהצלחה עם התמכרותם ועם ההשלכות שלה.

התפרסמות הקבוצה, שנודעה מאוחר יותר בשם AA (אלכוהוליסטים אנונימיים) הביאה להקמה של קבוצות רבות נוספות, תחילה בעיקר בארצות הברית ומאוחר יותר בעולם כולו.

בשלב מוקדם יחסית החלו הקבוצות לפעול בצורה מסודרת, על פי שיטה סדורה שנועדה לסייע לגמילה אפקטיבית מההתמכרות. השיטה מתבצעת תוך שימוש בגישה של קבלה ותמיכה הדדית, חשיפה אישית, ומעורבות בעיקר של המכורים עצמם ופחות של אנשי מקצוע.

התרחבות השיטה

במהלך השנים הסתבר ששיטת 12 הצעדים יכולה להיקלט בהצלחה בכל רחבי העולם, בקרב אנשים מרקעים שונים ובעלי אמונות שונות, ואף התגלתה תופעה מעניינת נוספת. הסתבר שניתן להרחיב את השיטה בהצלחה לא רק לגמילה של אלכוהוליסטים בלבד. כך, עקרונות השיטה החלו לשמש קבוצות תמיכה רבות נוספות, של אנשים הסובלים מהתמכרויות לחומרים שונים או לחילופין – להתנהגויות שונות.

מאפייני ההתמכרות

התרחבות שיטת הצעדים בצורה מוצלחת כל כך, תואמת ממצאים רבים שגילו שבסיס ההתמכרות כולל כמה מאפיינים דומים:

  • התמכרות התנהגותית – כמעט כל התמכרות כוללת בתוכה התמכרות להתנהגות שכרוכה בצריכת החומר הממכר. בעישון מדובר על טקס הדלקת הסיגריה וצורת העישון וכן גם התנהגויות נוספות (כגון שתיית קפה, למשל). בהתמכרות לסמים מדובר על טקס שלם של פעולות מקדימות. חלק מההתמכרויות הן התנהגויות בעיקרן כדוגמת התמכרות לקניות, לקיום יחסי מין, לגלישה באינטרנט ועוד.
  • התמכרות גופנית – כל ההתמכרויות כוללות לצד המרכיב ההתנהגותי גם מרכיב גופני-פיסיולוגי. הן החומר הממכר עצמו והן ההתנהגויות הנלוות מקושרות למרכזי העונג שבמוח. שחרור אנדורפינים, למשל, יוצרים עונג שמעודד את המשך ההתמכרות בעתיד. ראוי לציין שקיום מנגנון העונג חיוני להישרדות, ובמובן מסוים ללא מנגנון זה לא ניתן להתקיים. דווקא משום כך ההתמכרויות הן מצב טבעי שפשוט יצא משליטה.
  • קשיי גמילה – לצד ההנאה שבהתמכרות למגוון סוגיה, הקושי להיגמל גובר בשל ייסורים גופניים מוחשיים. לאחר צריכה של חומר ממכר, ואין זה משנה אם מדובר בניקוטין, בשאיפת דבק, אלכוהול או סמים, הגוף מפתח הסתגלות. כתוצאה מכך המכור זקוק ליותר מן החומר בכדי לשמור על אותה רמת הנאה ועונג וחמור מכך – הניסיון להיגמל מביא לתגובות גופניות של ייסורים כמו כאבים, בחילות, הקאות ועוד.

עקרונות שיטת 12 הצעדים

כמרומז על פי שמה, שיטת 12 הצעדים מבוססת על 12 שלבים שנועדו לסייע בהתמודדות עם ההתמכרות בצורה חיובית יותר.

חלק גדול מהשיטה מבוסס על הסרה או הפחתה של רגשות אשמה, כעס, האשמה עצמית, ורגשות שליליים נוספים שמופנים פנימה. רגשות כאלה רק מקשים על הנגמל להיפטר מןההתמכרות. בנוסף, הפועלים על פי השיטה מייחסים משמעות לקבלת תמיכה ועזרה חיצונית אך לא של הקבוצה בלבד.

ישנה התייחסות כמעט מיסטית לכוח חיצוני שיסייע לגמילה הן באמצעות הודאה באשמה, הן באמצעות שיתוף והן באמצעות מתן מחילה וכפרה. ראוי לציין שהכוח החיצוני הזה תלוי באופיו ואמונתו של הנגמל. הוא יכול להיות אלוהים, כח עליון לא מגודר, הטבע בכללותו וכיוצא באלה.

חשוב להדגיש שהשיטה לא נועדה להסיר מן הנגמל את האחריות להתמכרות ולהשלכותיה. חלק משמעותי מן הגמילה כרוך בהודאה בפגמים האישיים, בכאב שהתמכרות גורמת לאדם ולסביבתו ורצון אמיתי להיחלץ מהמעגל המייסר.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!