הקושי בהפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

"להפסיק לעשן זה קל. עשיתי את זה כבר אלף פעמים" – מארק טווין.

הפסקת עישון מייצגת את הצעד החשוב ביותר בו יכולים לנקוט מעשנים על מנת לשפר את איכות חייהם, ולחיות חיים ארוכים ובריאים. תהליך הגמילה אמנם קשה, אך הוא בר ביצוע.

למה זה כל כך קשה להפסיק לעשן?

התשובה היא ניקוטין, הסם הנמצא באופן טבעי בטבק. הוא ממכר כמו הרואין או קוקאין. במשך הזמן, האדם הופך להיות תלוי פיזית ורגשית בהתמכרות לניקוטין. התלות הפיזית גורמת לתסמיני גמילה שאינם נעימים, כשהאדם מנסה להפסיק לעשן.

ההתמכרות, המורכבת מתלות רגשית ונפשית, מקשה על ההתרחקות מהניקוטין. כדי להפסיק לעשן ולשמור על ההפסקה, אדם חייב להתמודד עם התלות הפיסית והנפשית.

כאשר אדם שואף עשן, הניקוטין מתמקם עמוק בריאות, שם הוא נספג במהירות אל מחזור הדם ומתפשט בכל הגוף. למעשה, בעת שאיפת ניקוטין, מגיע החומר אל המוח במהירות רבה יותר מאשר סמים המוחדרים דרך הווריד.

גורמים שונים משפיעים על הזמן הדרוש לגוף להסיר את מרכיבי הניקוטין. ברוב המקרים, מעשנים קבועים עדיין יישאו בגופם ניקוטין במשך כארבעה ימים לאחר ההפסקה.

כיצד הניקוטין "לוכד" את המעשנים?

ניקוטין גורם לתחושות נעימות ומסיח את דעת המעשן מתחושות שאינן נעימות. בכך הוא גורם למעשן לרצות לעשן שוב. ניקוטין פועל אף כסוג של הפרעה בזרימת המידע בין תאי העצב. מעשנים נוטים לעשן יותר סיגריות כאשר מערכת העצבים מסתגלת לניקוטין, ובכך מגדילים את כמות הניקוטין בדם.

במשך הזמן, המעשן מפתח סבילות לניקוטין, והוא זקוק ליותר ניקוטין על מנת לקבל את אותו האפקט אשר אינו מגיע מכמויות קטנות יותר. הדבר מוביל לעלייה בעישון. בשלב מסוים, המעשן מגיע לרמת ניקוטין מסוימת, ולאחר מכן שומר על קצב עישון קבוע כדי לשמור על רמת ניקוטין בטווח נוח.

כאשר אדם מסיים את הסיגריה, רמת הניקוטין בגוף מתחילה לרדת, והיא שוקעת נמוך יותר ויותר. התחושות הנעימות מתפוגגות, והמעשן רוצה לעשן שוב. אם העישון נדחה, המעשן עלול להתחיל לחוש גירוי ועצבנות. בדרך כלל אין הדבר מגיע לנקודת תסמיני גמילה אמיתיים, אך המעשן מקבל תחושות שאינן נוחות לאורך זמן, עד שהוא מעשן שוב, והמחזור ממשיך.

תסמיני הגמילה מניקוטין עלולים לגרום לחזור לעשן

כשמעשנים מנסים לקצץ בכמות הסיגריות או להפסיק לעשן, המחסור בניקוטין גורם לתסמיני גמילה פיסיים ונפשיים. מבחינה פיסית, הגוף מגיב לחסרון הניקוטין. מבחינה נפשית, המעשן מתמודד עם הוויתור על ההרגל, שקורא לשינוי משמעותי בהתנהגות. שני הגורמים הפיסיים והנפשיים מתייחסים לתהליך העבודה על הפסקת העישון.

אדם שמעשן קבוע במשך מספר שבועות או יותר, יחווה תסמיני גמילה אם פתאום יפסיק את השימוש בטבק, או יצמצם במידה ניכרת את כמות הסיגריות.

התסמינים מתחילים בדרך כלל בתוך מספר שעות מהסיגריה האחרונה, ומגיעים לשיאם כשלושה ימים לאחר מכן, כאשר רוב הניקוטין יוצא מהגוף. תסמיני הגמילה עלולים להימשך מספר ימים עד מספר שבועות, אך הם יפחיתו את עוצמתם ככל שהאדם מתמיד בתהליך הגמילה.

חומרים אחרים המצויים בעשן סיגריות

מדענים סבורים כי כימיקלים אחרים המצויים בעשן סיגריות עלולים לפעול עם הניקוטין ומקשים על הפסקת העישון. השפעות העישון על מונאמין אוקסידאז, חומר כימי במוח, ועל חומרים אחרים במוח, עדיין נחקרים.

עבור אנשים מסוימים, הפסקת עישון גורמת לבעיות חמורות יותר במצב הרוח, מה שעלול לגרום לתשוקה גדולה יותר לעישון ומקשה על התמדה בתהליך הגמילה.

אולי יעניין אותך גם:

מחקר חדש מגלה: יש קשר בין עישון לבין חומרת קורונה

אימון אישי להפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!