כיצד פוגע עישון הסיגריות בבריאות?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עשן טבק מכיל שילוב קטלני של למעלה משבעת אלפים כימיקלים ומאות חומרים מזיקים המגבירים את הסיכון לסרטן, בעיות בריאות רציניות, הפרעות נפשיות ומחלות רבות המסתיימות במוות.

בעיות בריאותיות ומחלות הנובעות מעישון

הכימיקלים בעשן הטבק פוגעים בלב ובכלי הדם באופנים רבים, הכוללים:

תרומה לדלקת – העלולה לעורר הצטברות פלאק בעורקים.

נזק לדפנות כלי הדם – מה שגורם להם להיות נוקשים ופחות גמישים. נזק זה מפחית את כלי הדם ותורם לנזק המשפיע על רמות גבוהות של כולסטרול.

קצב לב – עישון סיגריות פוגם בקצב לב תקין.

הגדלת רמות לחץ דם ולב – מה שגורם ללב לעבוד קשה יותר מהרגיל. העישון גורם גם להסמכת הדם ומקשה על מערכת כלי הדם לשאת חמצן.

הורדת רמות כולסטרול טוב והגברת כולסטרול רע – עישון מגביר אף את רמות הטריגליצרידים, סוג של שומנים הנמצאים בדם.

עישון וסיכונים למחלות לב

עישון הוא גורם סיכון עיקרי למחלות לב כליליות, מצב בו נבנה פלאק בעורקים הכליליים, בנתיבים המספקים לשריר הלב דם עשיר בחמצן. הצטברות פלאק בעורקים מובילה למחלה הנקראת טרשת עורקים. הפלאק מצר את העורקים ומפחית את זרימת הדם אל שריר הלב. הצטברות הפלאק מגבירה יותר את הסבירות להצטברות קרישי דם בעורקים, העלולים לחסום חלקית או לחלוטין את זרימת הדם.

במשך הזמן, עישון תורם לטרשת עורקים ומגביר את הסיכון למות ממחלת לב, אי ספיקת לב או התקף לב. עבור אנשים מסוימים, כגון נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון, ואנשים הסובלים מסוכרת, עישון מהווה סיכון מוגבר יותר למחלות לב וכלי דם.

עישון וסיכון למחלת כלי דם היקפית

מחלת עורקים היקפית (PAD) היא מחלה בה מצטבר פלאק בעורקים, המוביל את הדם לראש, לאיברים ולגפיים. עישון הוא גורם סיכון עיקרי למחלה זו. המחלה משפיעה בדרך כלל על העורקים הנושאים דם לרגליים. חסימת זרימת הדם בעורקי הרגליים גורמת להתכווצויות, כאבים, חולשה, וחוסר תחושה בירכיים ובשרירי השוקיים.

חסימת זרימת הדם גורמת גם להגברת הסיכון ללקות בזיהום באיבר הפגוע, והגוף מתקשה להילחם בזיהום. במצב חמור, החסימה בזרימת הדם גורמת לנמק, ובמקרים חמורים ביותר, היא מובילה לקטיעת רגל. אפילו עישון סיגריה אחת או שתיים ביום, מפריע לטיפולים במחלת עורקים היקפית. אנשים מעשנים ואנשים הסובלים מסוכרת נמצאים בסיכון הגבוה ביותר למחלה זו.

יתרונות בריאותיים של הפסקת עישון

אנשים שמפסיקים לעשן מפחיתים במידה ניכרת את הסיכון שלהם למחלות ומוות מוקדם. למרות שהיתרונות הבריאותיים משמעותיים יותר לאנשים שהפסיקו לעשן בגילאים מוקדמים, הגמילה נושאת יתרונות בכל גיל, ואדם לעולם אינו מבוגר מדי מכדי להפסיק לעשן.

היתרונות הבריאותיים של הפסקת עישון כוללים:

מניעת סרטן – הפחתת הסיכון לסרטן הריאות וסוגי סרטן רבים אחרים.

מניעת מחלות לב – הסיכון למחלות לב מופחת בתוך שנה עד שנתיים מהפסקת העישון.

הפחתת תסמינים נשימתיים – כגון שיעול, צפצופי נשימה וקוצר נשימה. בעוד שתסמינים אלו עשויים שלא להיעלם, הם אינם ממשיכים להתקדם באותו קצב כפי שהם מתרחשים בקרב אנשים שממשיכים לעשן.

הפחתת הסיכון למחלות ריאה – כגון מחלת ריאות חסימתית כרונית, אחד הגורמים המובילים למוות.

הפחתת הסיכון לאי פוריות בקרב נשים בגיל הפוריות – נשים שהפסיקו לעשן במהלך ההריון מפחיתות אף את הסיכון ללדת תינוק במשקל לידה נמוך.

קראו עוד:

מעשנים ורוצים לעבור ניתוח פלסטי? לא בטוח שתוכלו

עישון פסיבי והסיכון לסרטן

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!