האם סיגריה אלקטרונית מסוכנת?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לפני מספר שנים נכנסה לחיינו, ובמיוחד לחייהם של המעשנים כוכבת עולה חדשה: הסיגריה האלקטרונית. היא נכנסה עם הבטחות שנשמעו מפתות במיוחד: פעולת עישון מצד אחד, אך ללא הנזקים שגורמת סיגריה רגילה מצד שני. לאחרונה, בעקבות מקרים שקרו בארה"ב, מסתבר שסיגריה אלקטרונית אינה מוצר כה תמים כמו שחשבו. זאת בעקבות מחלת ריאות מסתורית שפיתחו מעשני סיגריה אלקטרונית, במיוחד גברים צעירים סביב שנות העשרים לחייהם.

מהי סיגריה אלקטרונית?

סיגריה אלקטרונית באה לדמות את פעולת העישון. היא מכילה נוזל אידוי, שהוא נוזל ניקוטין בנוסף לחומרי טעם ותוספים נוספים. בשונה מסיגריה רגילה, סיגריה אלקטרונית לא מכילה טבק או חומרי בעירה. באמצעות סוללה נעשה חימום של הנוזל והוא נשאף כתרסיס. אמנם עם סיגריה  אלקטרונית לא יוצא עשן, כי אין פעולת בעירה, אך המעשן נושף את אדי הניקוטין וכך מרגיש כאילו נעשית פעולת עישון רגילה.

עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער

בדצמבר 2018 פורסם מחקר בו צויין כי עליית עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב נוער וצעירים הייתה מהירה מאוד, החוקרים מטעם ה- FDA הגדירו את העליה בתור מגיפה. בתחילת דרכה של הסיגריה האלקטרונית רבים חשבו שמדובר על מוצר המחקה את הסיגריה האלקטרונית, אך מפחית באחוזים ניכרים מאוד את הסיכונים הרבים של העישון. 

בהמשך, ובמיוחד בתקופה האחרונה היה ניתן לראות שהדברים לחלוטין אינם כך. הסיכונים שבסיגריה האלקטרונית גלשו מגבולות המעבדה ונראים באופן ברור במציאות. מחלת הריאות המסתורית היא אחד הסימנים הבולטים ביותר שכבר ניתן לשייך בו את המחלה לעישון סיגריה אלקטרונית. כנראה שזוהי רק ההתחלה וממצאים נוספים יתגלו בהמשך.

מחלת ריאות שגרמה כבר למוות

אז מהי אותה מחלת ריאות? כמה חלו בה שהיא הבהילה כל כך את נשיא ארה"ב בכבודו ובעצמו? נכון לספטמבר 2019 אושפזו כ- 450 חולים באותה מחלת ריאות. מדובר על מחלת ריאות לא זיהומית, מה שאומר שהגורם לה אינו חיידקי או ויראלי.

לא רק ש- 450 אושפזו מאותה הסיבה, גם 6 נפטרו כתוצאה מהמחלה. המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה- CDC הורה לא לעשן סיגריות אלקטרוניות שנקנו בדוכני רחוב או במקומות שאינם מורשים למכור סיגריות אלה.

המשותף למעשנים שנפגעו

מומחים ניסו לבדוק קווים משותפים לכל הנפגעים. מדובר בתחילתו של מחקר כך שהקווים כלליים. נמצא שאצל רבים היה בסיגריה חומר הנקרא TCH שישנו גם במריחואנה וגורם לתחושת האופוריה. רבים מהנפגעים רכשו את הסיגריות במקומות שאינם מורשים. הגיל הממוצע של הנפגעים קרוב ל- 19. אצל כולם בדיקות הרנטגן הראו שמחלת הריאות אינה זיהומית. התסמינים אותם ציינו הנפגעים היו קוצר נשימה וכאבים בחזה, חום, שלשולים, הקאות, עייפות. באופן חלקי נמצא באותן סיגריות גם ויטמין E שישנו חשד שגם לו קשר לתסמינים. 

מחקרים נוספים על סיגריות אלקטרוניות

מעבר למחלת הריאות שנראתה בקרב מעשנים, נציין גם שמחקר באוניברסיטת ניו יורק מצא ששאיפת אדי סיגריות אלקטרוניות גרם לסרטן הריאות אצל עכברים, סרטן שלפוחית השתן וגם פגיעה ב- ד.נ.א. שלהם. החוקרים הניחו שגם אצל בני אדם עשוי סרטן כזה או אחר להתפתח. באוניברסיטת דרום קרוליינה מצאו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות גרם לשינויים מולקולריים ברקמות הפה.

התמכרות שעלולה לגרום לנזקים בטווח הארוך והקצר

אם בתחילת הדרך סיגריות אלקטרוניות נראו כאמצעי שעוזר למכורים לסיגריות להיגמל, או כתחליף המזיק פחות מסיגריות רגילות, היום מתחילים לצוץ הנזקים. לכן, אם אתם מעשנים סיגריות אלקטרוניות ומתקשים להפסיק, מומלץ לפנות לטיפול בהתמכרויות בו יהיה משולב הפן הפיזי והרגשי ויביא לתוצאות טובות וארוכות טווח.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!