מרכז גמילה למכורים לרשת האינטרנט

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מרכז גמילה למכורים לאינטרנטכאשר מדברים על התמכרויות, הדבר האחרון שמרבית האנשים חושבים עליו הוא התמכרות לאינטרנט. קל הרבה יותר להאמין שהתמכרות מאופיינת בצריכה של חומר קל לזיהוי כגון סמים, אלכוהול, סיגריות ואפילו אוכל. עם זאת, מומחים לבריאות הנפש יודעים לומר שהתמכרויות יכולות בקלות לכלול גם צורות שונות של התנהגויות.

כיום, הרבה יותר מאשר בעבר ישנה מודעות לכך שלעיתים קשה לשים את האצבע במדויק על התנהגות שדינה כדין התמכרות. אם נרצה למתוח את הקו בין אדם שגולש באינטרנט שעות רבות אך איננו מכור לבין חברו שיכול להיחשב למכור – המשימה איננה פשוטה.

בין היתר הדבר נובע מכך שמדובר על התמכרות שיכולה להתרחש בתוך הבית פנימה, בעבודה ואפילו תוך כדי ביצוע פעולות אחרות (למשל ביצוע קניות כפייתיות באינטרנט). לא קל להבחין ברגע שבו הפגיעה בחייו של המשתמש הגיעה למצב קיצוני.

פעמים רבות, המדד הוא בתחושה הפנימית של הגולש ולעיתים המודעות החלה בכלל בקרוביו של המכור שחשים שמשהו בהתנהגותו הכללית הפך לכפייתי ומנותק מסביבתו.

מהי התמכרות לאינטרנט?

התמכרות לאינטרנט, בדיוק בדומה לסוגים אחרים של התמכרויות, מבוססת על אזורי העונג שבמוח. בדיוק כפי שהתמכרות לסמים מפעילה את אותם מנגנוני עונג, כך הוא הדבר גם בהתמכרות לשיטוט ממושך באינטרנט.

המנגנון שמזין את ההתמכרות הוא ההתרגלות הגופנית לתחושת העונג. אותם חומרים שמפריש המוח, שגורמים להרגשה גופנית טובה, כאשר הם מצויים בכמויות גדולות הם מאלצים את הגוף להסתגל אליהם. כך, על מנת לקבל את אותה תחושה חיובית ומרוממת נפש מגביר המשתמש את תדירות ומשך השימוש בחומר – וכאן מדובר על גלישה ושימוש באינטרנט.

חשוב לציין שההתמכרות לאינטרנט יכולה לכלול את כל הפעילויות שמאפשר האינטרנט בימינו. בין היתר מדובר על:

  • פעילות וצפייה ברשתות חברתיות.
  • צפייה בתוכניות טלוויזיה ובסרטי קולנוע.
  • פעילות בצ'טים.
  • השתתפות במשחקי רשת מרובי משתתפים.
  • גלישה לאתרי פורנו.
  • פעילות מקוונת מכל הסוגים שהזכרנו לעיל ובאתרים שונים ומגוונים נוספים.

טווח רחב של התמכרויות

לפני שנוגעים במרכזי הגמילה מאינטרנט, חשוב להבין שיש שונות רבה בין המכורים. השונות מתבטאת לא רק בגיל המשתמשים אלא גם במשך השעות היומיות שהם מקדישים לגלישה, ביכולתם לנהל חיים מחוץ לרשת האינטרנט ובהשפעות הגופניות שהביא עימו שימוש ממושך.

לצד גולשים שחווים שימוש מופרז אך גם מנהלים חיים נורמטיביים למדי מחוץ לרשת ישנם גם אחרים שמצבם גרוע בהרבה. מנתונים שנאספו בחו"ל נמצא שישנם צעירים שהתמכרו לשימוש באינטרנט בגיל צעיר עד שהם לא למדו מעולם לקיים קשרים חברתיים סבירים והם אף מתקשים בקיום תקשורת אנושית מינימאלית. אחרים, שההתמכרות תקפה אותם בגיל מבוגר יותר, חוו תהליך איטי ועקבי של ניתוק קשרים אישיים וחברתיים, אבדן מקום עבודה, נשירה מלימודים ועוד.

ידועים מקרים קיצוניים שבהם ההתמכרות לאינטרנט הביאה לא רק לתוצאות חמורות מבחינה חברתית ואישית אלא אפילו הביאה להתערערות הבריאות הגופנית. יודע על מכורים שסבלו מהתמוטטות נפשית, מחולשת שרירים, מבעיות של עודף או חוסר משקל משמעותי, ויש אפילו שבילו שעות ממושכות כל כך מול המסך עד כדי מצב של התייבשות, דום לב ומוות.

מתנתקים מהרשת

מטרתו הראשונית של מרכז הגמילה היא לנתק את המכור מהמקור הישיר לבעיותיו – מהאינטרנט. עם זאת, חשוב לדעת שבמקרים רבים מדובר למעשה על סימפטום שנובע מקשיים שבהם יש לטפל בנפרד באמצעות סיוע נפשי ובאמצעות שיטות אחרות.

בין המכורים ישנם אנשים הסובלים מחרדה חברתית ומבעיות אחרות שעבורם משמשת הגלישה המקוונת מסוג של מקום מפלט. כאן יש לשים דגש על טיפול פסיכולוגי-נפשי בהתאם לחומרת הבעיה שאובחנה אצל המטופל.

לגבי הניתוק עצמו, הניתוק מהאינטרנט מחייב הרבה יותר מאשר לשבור את מעגל ההתמכרות. רק לאחר כשבועיים עד חודש הגוף מצליח לנקות את עצמו ולהיגמל מהתלות בסרוטונין ובאנדורפינים שמפריש המוח. למעשה זהו השלב הראשון בלבד של הגמילה והדרך אל ההצלחה עדיין רחוקה.

נגמלים מההרגל

אדם הסובל מהתמכרות סובל לא רק בשל הצורך הגופני לחומר הגורם לו עונג (בעיקר סרוטונין במקרה של התמכרות לאינטרנט). המכור סובל לא פחות גם מההרגל לעשות שימוש בגורם המסוכן לו.

כפי שאדם המכור לסיגריות מכור לא רק לניקוטין אלא גם לתהליך העישון עצמו, לטקס הדלקת הסיגריה ולחוויה בכללותה, דבר דומה מתרחש אצל רבים מהמכורים לאינטרנט. הם מכורים לחוויית הגלישה והשימוש במחשב לא פחות מאשר לחומר שגופם מפריש בעת הפעילות המהנה. הבעיה במקרה זה חמורה במיוחד משום הזמינות הרבה של האינטרנט בימינו, בבית, בעבודה ובמכשירים הסלולריים.

מרכזי הגמילה מסייעים למכור להיפטר מהרגל לגשת אל האינטרנט כתחליף לפעילויות אחרות. חלק ממרכזי הגמילה עושים זאת באמצעות טיפולים פרטניים או קבוצתיים ויש שעושים זאת באמצעות שיטות גמילה קלאסיות הדומות במהותן לקבוצות כגון אלכוהוליסטים אנונימיים בשיטה המוכנה שיטת שתים עשרה הצעדים.

ראו גם:
התמכרות לקנדי קראש

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!