מדבקות ניקוטין – יתרונות וסיכונים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מדבקות ניקוטיןנזקי העישון גורמים לאנשים רבים המכורים לסיגריות לרצות להפסיק לעשן. תהליך הגמילה אינו קל ולכן חברות רבות הוציאו לשוק תחליפי ניקוטין ותרופות אשר מטרתם לסייע בהצלחת התהליך. קיימים סוגים רבים של תחליפי ניקוטין כאשר מדבקות הניקוטין נחשבות למקובלות והמומלצות ביותר.

גמילה מניקוטין

ההתמכרות לניקוטין הינה פיזית, נפשית והתנהגותית. הניקוטין משפיע על רצפטורים במוח ולכן גורם לתחושת עירנות מוגברת, ליכולת ריכוז גבוהה, להפחתה בתיאבון ובעיקר מעניק הנאה למעשנים. כאשר מפסיקים לעשן הגוף מתחיל להרגיש עייפות, חוסר סבלנות, נדודי שינה, תסכול וכעס, ירידה ביכולת הריכוז, ירידה בקצב הלב, עלייה בתאבון ובעיקר הגבת החשק לסיגרייה.

מעבר לשלב הפיזי, קשה להיפטר מן ההרגלים שנילוו לעישון כמו כוס קפה ללא סיגריה וכדומה. מחקרים מראים כי גירויים חיצוניים, אשר היו מלווים בעישון (כמו כוס קפה, ישיבה בפאב וכדומה) גורמים לתגובה מוחית בקרב מי שהיה רגיל לעשן.

הביטוי הריגשי של פעולה מוחית זו הוא תחושת כמיהה לסם- במקרה הזה לניקוטין. קושי נוסף של גמילה מניקוטין הינו ההתמודדות עם מתחים- עצם פעולת העישון עבור מעשנים רבים מהווה טקס תרפויטי המפחית חרדות ומתחים. מסיבות אלו ואחרות הופך תהליך הגמילה לתהליך ארוך וקשה.

יתרונותיה של מדבקת הניקוטין

מדבקות ניקוטין מסייעות לנגמלים מעישון בשלושה תחומים עיקריים:

  •  התחום הפיזי – השימוש במדבקה עוזר להפחית את התסמינים הפיזיים המלווים את אפקט הגמילה מן הניקוטין.
  • הורדת החשק – המדבקה מורידה את החשק לסיגרייה גם כאשר מופיעים גירויים חיצוניים.
  • גמילה הדרגתית – תהליך הגמילה הינו הדרגתי ונמשך לאורך זמן- תהליך הנחשב בעיני רבים למועדף כיוון שהוא מעלה את הסיכויים לגמילה וודאית.

מהן מדבקות ניקוטין

מדבקות הניקוטין אושרו לשימוש כבר בשנות ה-90 ונחשבות לאחד המוצרים הבטוחים והיעילים לגמילה מעישון. המדבקות משחררות ניקוטין במינון קבוע במשך מספר שעות (תלוי ביצרן ובסוג המדבקה) וכך מספקות לגוף את הצריכה היומית שלו לניקוטין ומונעות את אפקט הקריז ומאפשרות על ידי כך גמילה הדרגתית. יש מחקרים רבים המדווחים כי שיטה זו מוצלחת למדי ומאפשרת למטופל למקד את מאמצי הגמילה בכיוון ההתנהגותי והפסיכולוגי של העישון בכך שהיא מצמצמת את תופעות הגמילה הפיזיים.

אופן השימוש

מדבקות ניקוטין מגיעות במינונים שונים (תלוי בחברה ובסוג המדבקה). קיימות מדבקות המגיעות במינון של 7 מ"ג, 14 מ"ג, 21 מ"ג ועוד. כמות המינון נעשית בהתאם לאופי ההתמכרות. לדוגמא-  למעשנים מעל 10 סיגריות ביום מומלץ להתחיל עם מדבקה של 21 מ"ג למשך חודשיים ולאחר מכן לעבור למינון של 14 מ"ג וכן הלאה עד לגמילה מוחלטת.

השימוש במדבקות קל ופשוט- מדביקים מדבקה חדשה בכל יום באותה השעה, מומלץ בסמוך לשעת הקימה בבוקר. את המדבקה מניחים על עור חשוף (לא על הפנים) ובוחרים כל פעם אזור שונה למדבקה החדשה.

תופעות לוואי וקבוצות סיכון

עד היום לא ידועות תופעות לוואי רציניות הקשורות לשימוש במדבקות הניקוטין, אך נושא זה לא נחקר מספיק. תופעות לוואי שכיחות הן: גירוד קל בעור, כאבי ראש, סחרחורות, חוסר נעימות בבטן. אסור לעשן תוך כדי השימוש במדבקות הניקוטין מחשש להרעלת ניקוטין. כמו כן, לניקוטין השפעה על קצב הלב ולחץ הדם ולכן מומלץ להיוועץ עם רופא טרם תחילת השימוש. ישנן קבוצות סיכון שאינן מתאימות לטיפול במדבקות ניקוטין כמו נשים בהריון, אנשים הסובלים מסוכרת, מחלות לב, לחץ דם סוכרתי ועוד.

טיפול משולב

מחקרים רבים מראים כי טיפול משולב הכולל ייעוץ פסיכולוגי התנהגותי או קבוצות תמיכה ביחד עם תחליפי ניקוטין הינה שיטת הטיפול אשר משיגה את התוצאות הטובות ביותר.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!