זריקה להפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

זריקה להפסקת עישוןהפסקת עישון היא דבר קשה ביותר, וככל שתקופת העישון ארוכה יותר וכמות הסיגריות גדולה יותר, הסיכוי להצליח בתהליך הגמילה פוחת. רוב המעשנים חווים כישלונות רבים של נסיונות גמילה, וכל האמצעים הקיימים כיום ברפואה המודרנית לא מבטיחים הצלחה מלאה.

אחת ההצעות לעזרה בתהליך הגמילה מעישון היא זריקה, שעוזרת להפסיק את הרצון בסיגריה ולהוריד את תסמיני הגמילה. השימוש בזריקה נעשה בשילוב עם תחליפי ניקוטין ותרופות, ויכול להביא להצלחה גדולה בתחום.

מנגנון הפעולה של הזריקה

זריקת Scopolamine, היא זריקה שעוזרת להיגמל מהעישון, ועושה זאת על ידי חסימת הקולטנים לניקוטין במוח. מבחינה ביוכימית, בכל שאיפה מסיגריה חודרות אל מחזור הדם מולקולות רבות של ניקוטין, שמהווה חומר מעורר במוח.

הניקוטין מגיע אל המוח תוך מספר שניות, וגורם להשפעה גם על הפרשת דופמין, שאחראי לתחושת הנאה ורוגע. חסימת הקולטנים לניקוטין תמנע את האפקט של הסיגריה, ותגרום לכך שהעישון כלל לא ישפיע על המעשן. כאשר הקולטנים חסומים, המוח לא מפיק תועלת מהניקוטין והאדם המעשן לא מושפע כלל מהסיגריה.

תופעות לוואי של הזריקה

מקור השימוש ב- Scopolamine הוא הורדת פעילות מוחית, והשתמשו בתרופה זו לצורכי הרדמה או כטיפול זמני במחלת פרקינסון. חשוב לזכור שהניקוטין הוא חומר חשוב מאוד, וחסימת הקולטנים אליו גורמת לחסימת מסלולים עצביים רבים במוח, בצורה שיכולה להוביל לדיכוי מוחי.

יש לציין שהניקוטין הוא חומר טבעי בגוף, וצריכתו בסיגריה רק גורמת לעירור המסלולים עליהם הוא אמור לפעול באופן כללי. אי לכך, תופעות הלוואי של זריקת Scopolamine גורמות לדיכוי המוח, והביטוי העיקרי הוא:

  • ראיה מעורפלת – מופיעה על רקע השפעת הזריקה על מרכז הראיה. במקרים חריגים עלול להופיע אף עיוורון זמני.
  • בלבול וסחרחורת – מבטאים את השפעת הזריקה המדכאת את המוח, וגורמת להשפעות שונות.
  • יובש בפה
  • הפרעות במתן שתן
  • סימנים פסיכיאטריים – סימנים נדירים של השימוש בזריקה יכולים לכלול הזיות, טירוף, עצבנות וסימנים נוספים.

האפקט הסופי של הזריקה להפסקת עישון

הטיפול באמצעות זריקה אמנם נשמע מבטיח, וסיכויי ההצלחה של טיפול זה אכן גבוהים מאוד. השפעת הזריקה פועלת על 70-80% מהמשתמשים, אך לטווח הארוך היא משפיעה בדיקו כמו שאר התכשירים והתרופות. פעילותה העיקרית, הגורמת לדיכוי הקולטנים הניקוטיניים במוח אכן גורמת להפסקת הצורך בסיגריה באופן מיידי, אך בטווח הארוך ההתמכרות יכולה לחזור.

הטיפול באמצעות הזריקה יכול להועיל לטווח הארוך רק אם מתבצע במסגרת תוכנית טיפול מסודרת, הכוללת שימוש בתרופות או תחליפי ניקוטין וטיפול התנהגותי. ללא טיפול התנהגותי מתאים, לא מן הנמנע שהמטופלים בזריקה יחזרו לעשן תוך מספר שנים, בין אם בגלל לחץ חברתי או בגלל רגע של חולשה. חשיבות הטיפול ההתנהגותי אצל נגמלים מעישון היא עליונה, ויישום דרכים לשינוי ההתנהגות המתמכרת חשובה מאוד לטווח הארוך.

מחיר הזריקה והשפעתו על המטופלים

הזריקה להפסקת עישון נשמעת כאפשרות מפתה, אך יקרה מאוד ולא מתאימה לכל המטופלים. המחיר לזריקה כזו עמוד בארה"ב על 500 דולר, ולעומת סוגי טיפול אחרים הזריקה יקרה מאוד. למרות המחיר הגבוה, תוצאות הטיפול בזריקה דומות מאוד לתוצאות אחרות, ותלויות בעיקר ביכולת ההתמדה של המטופל, המוטיבציה ותמיכת הסביבה. יש לזכור שהשפעת הזריקה אינה לעד, ובשלב מסויים המטופלים יכולים לחזור להתמכרות אם לא יעשו מאמצים להתגבר עליה מבחינה התנהגותית.

בטיחות הזריקה

מאחר ומדובר בתכשיר חדש, בטיחות הזריקה עדיין לא יעילה, ועל כן משתמשים רבים נוטים שלא להשתמש בה עד שתוכח בטיחותה בשימוש בקרב מעשנים וכתרופה לגמילה מעישון.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!