התמכרות לתרסיס או טיפות אף

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לטיפות אףהשימוש בתרסיסי אף ובטיפות אף מלווה אנשים רבים בתקופת החורף, אך לעיתים גם מעבר לה. ישנן עדויות לכך שרבות מהתרופות הללו עשויות לגרום להתמכרויות, חלקן קשות, אך אנשים רבים מתקשים להיגמל מן ההרגל.

צינון, דלקות גרון, אלרגיות, אסטמה ומחלות עונתיות מאופיינות, בין היתר בתחושה של גודש באף. אין פלא שרבים כל כך פונים לפיתרון הקל של התרופות שמציעות הקלה. התרופות, שנראות על פניו תמימות ובלתי מזיקות, ואשר רבות מהן ניתנות ללא מרשם רופא, לא נחשבות בקרב הציבור כממכרות, אך המצב במציאות – שונה לגמרי.

רק רוצים לנשום בחופשיות

ההתמכרות לתרופות להקלה על גודש באף כמו אוטריוין, אלרין וכדומה איננה דומה להתמכרויות רבות אחרות כמו התמכרות לסמים, התמכרות לאלכוהול ועוד. האדם שהתמכר לשימוש בטיפות או בתרסיס לא מגדיל את המינון בשל תחושה של עונג או קושי להתגבר על תסמיני גמילה פיסיולוגיים. רבים מאלה שהתמכרו לשימוש עשו זאת בעקבות המלצה של רופא, ובעקבות רצון לתפקד ביתר קלות למרות האף הדולף, ולמרות הקושי לנשום בחופשיות.

הבעיה נוצרת, פעמים רבות, כאשר לא טורחים לקרוא את האותיות הקטנות.

שימוש קצוב בזמן

טיפות אף מסוגים רבים נועדו לשימוש למשך זמן קצר בלבד. גם כמות הטיפות המומלצת לכל פעם שבה נוטלים את התרופה היא מעטה, יחסית. לרוע המזל, בדומה לעליה הכללית בשימוש בתרופות ללא מרשם, שמלווה גם בהתעלמות מהעלון הרפואי לצרכן, רבים מהחולים אינם פועלים על פי ההוראות.

כאשר מפריזים בכמויות או במשך הזמן שבו נוטלים את טיפות האף, עשויה להופיע תופעה של התרגלות הגוף להשפעת התרופה. בתוך זמן קצר, לעיתים אפילו לאחר שכבר מורגשת הקלה ומופסק השימוש בתרופה, חוזרים הסימפטומים להציק לחולה. לא פעם ולא פעמיים הסימפטומים תוקפים בצורה חמורה אף יותר מקודם לכן.

אותה החמרה אחראית להמשך השימוש בתרופה, מה שמוביל למעגל אינסופי של שימוש – הקלה – החמרה וכן הלאה.

למה זה קורה?

הסיבה לתופעה זו, שידועה לעיתים גם בשם ריבאונד, נובעת מדרך הפעולה של התרופה על רירית האף. התהליך של שחרור אף סתום, נעשה באמצעות החומר הפעיל אוקסימטאזולין, שנמצא ברבות מן הטיפות והתרסיסים של החברות השונות.

חומר זה גורם, בין היתר, לכיווץ כלי הדם ברירית האף, ולשחרור אדרנלין תוך פעילות על קולטנים שברירית. שימוש ממושך בתרופה, שגורם גירוי יתר של הקולטנים הללו, מוריד את סף הרגישות שלהן.

הטיפול גם מביא לכך שהפסקה של השימוש בתרופה מביא לא רק להופעת הסימפטומים הקודמים, אלא גם להחמרה שלהם. בשלב מסוים, גם המינון אליו התרגל המטופל איננו מספיק את התוצאה הרצויה, וכדי להשיג את האפקט הרצוי נעשה שימוש בכמות גדולה יותר ויותר של התרופה. ככל שההתמכרות קשה יותר, כך קשיי הנשימה נעשים מלווים בבעיות נוספות. רבים מהמכורים לתרופה סובלים מקשיי שינה, עייפות, וכאבי ראש.

חשוב להפסיק

למרות שכל ניסיון להפסיק את השימוש בתרופות בשלב זה, מלווה בתסמינים לא קלים, הרי שמדובר בצעד חשוב ביותר. שימוש מוגבר בתרופות אלה עשוי לפגוע ביכולת הגוף להתגונן בהצלחה כנגד מחלות. רירית האף מהווה קו הגנה חשוב כנגד מחלות רבות, והתמכרות לריפוי הסימפטומים עלול לפגוע במטרה החשובה יותר של התגוננות מפני מחוללי מחלות. במקרים קשים, הימנעות מהפסקת השימוש בתרופות עלול להסתיים בצורך של התערבות כירורגית, שניתן וכדאי למנוע אותה.

הנקודה המעודדת היא שמרבית המכורים לטיפול יכולים להתגבר על הבעיה. אמנם הגמילה איננה קלה, אבל בתוך שבועיים עד חודש משתפר המצב בהדרגה והתלות בתרופה נעלמת. לאחר מכן ניתן אפילו לעשות שימוש בתרופות להקלה על גודש באף, אך חשוב לעשות זאת בהתאם להוראות היצרן.

ראו גם:
התמכרות לטיפות עיניים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!