התמכרות וגמילה מכדורים פסיכיאטריים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות וגמילה מתרופות פסיכיאטריותלצד התועלת הרבה הגלומה בכדורים הפסיכיאטריים, המסייעים לסובלים מהפרעות פסיכיאטריות שונות ליהנות מאיכות חיים תקינה במידת האפשר, חשוב לזכור שלא אחת השימוש בכדורים הפסיכיאטריים עלולים ליצור מצב של תלות והתמכרות ואף להוביל לקשיי גמילה חמורים.

תסמיני הגמילה כוללים מגוון רחב של תסמינים שיכולים להיות מנטליים, נפשיים, התנהגותיים ואף פיזיים, כפי שנפרט בהמשך מאמר זה.

מהם הגורמים להתמכרות וקשיי גמילה מכדורים פסיכיאטריים?

כאשר מפסיקים ליטול תרופה פסיכיאטרית, בדגש על המקרים שבהם הפסקת הנטילה מתרחשת באופן פתאומי, הגוף למעשה נאלץ לצאת מהמצב המאוזן שהצליח להגיע אליו. הוצאת הגוף מאיזון עשויה להשפיע על המטופל במגוון רחב של דרכים בהתאם לסוג התרופה. מלבד זאת, ישנה השפעה מרחיקת לכת על תופעת ההתמכרות למשך השימוש בתרופה ולמעשה ככל שהשימוש בתרופה היה ממושך יותר, כך הסיכון להתמכרות גבוה יותר.

השפעה נוספת יש למינון של התרופה כך שבמקרים בהם המינון גבוה במיוחד, הסיכון להתמכרות גבוה יותר ולהפך. בנוסף לכך ישנה השפעה גם לאופן הפעילות של התרופה, לסוגי החומרים שעליהם משפיעה התרופה במוח וכמותם, לנטייה הטבעית של המטופל להתמכרות, למידת התלות הנפשית שפיתח בתרופה ועוד.

מה הם התסמינים של גמילה מכדורים פסיכיאטריים?

קצרה היריעה מלפרט אודות כל התסמינים האפשריים עבור כל כדור פסיכיאטרי בנפרד. באופן עקרוני עבור כל קבוצת כדורים פסיכיאטריים ידועות תופעות מסוימות שנלוות לתהליך הגמילה, לכל כדור פסיכיאטרי יש את פוטנציאל ההתמכרות שלו וכן נהוג לייחס קבוצות של תסמינים למשפחות של כדורים שמגיעים מאותה המשפחה ופועלים פחות או יותר באותו האופן.

חשוב לציין כי ישנן תרופות שכמעט ולא יוצרות תלות או התמכרות בעוד שאחרות יוצרות התמכרות ברוב המוחלט של המטופלים. בין היתר תסמיני הגמילה שמתעוררים בין יממה למספר יממות לאחר הפסקת הנטילה כוללים בעיות שינה מגוונות, סיוטים, דיכאון, חרדה, הזעת יתר, אי שקט ועצבנות, שינויים קיצוניים במצב הרוח, נטייה להתפרצויות, בעיות קשב וריכוז חמורות, כאבי ראש, בעיות שונות במערכת העיכול ועוד.

כיצד ניתן להיגמל מכדורים פסיכיאטריים ביעילות?

באופן עקרוני כל עוד לא התנסה המטופל בגמילה, לא ניתן לדעת האם הוא פיתח התמכרות לכדורים שנטל או לא. לפיכך, בכל מקרה ישנה חשיבות עליונה שלא להפסיק את הנטילה של הכדורים הפסיכיאטריים באופן פתאומי וכמובן שלעולם לא להפסיק את הנטילה על דעת המטופל בלבד. ההחלטה על הפסקת הנטילה של התרופה צריכה להתקבל בשיתוף המטופל, אך להתבצע בראש ובראשונה על ידי הרופא המטפל.

מילות המפתח שמסכמות את התהליך הגמילה האיכותי והיעיל ביותר הן "לאט ובזהירות". כאשר מתקבלת ההחלטה להפסיק את השימוש בתרופה יש לבצע את ההפסקה באופן הדרגתי ולהפחית את המינון משבוע לשבוע או מדי פרק זמן קבוע מראש. במהלך התהליך של הגמילה יש לנטר את מצבו של המטופל באופן קפדני ולהדריך אותו לדווח על כל תסמין חשוד שמתעורר במהלך הדרך שלא הופיע קודם לתהליך הגמילה.

חשוב להבין כי הצלחת התהליך תלויה בראש ובראשונה במידת המוכנות של המטופל לשתף פעולה עם תהליך הגמילה ובמידת הנכונות שלו להפסיק את השימוש בתרופה.

כיצד מתמודדים עם תסמיני הגמילה?

ההתמודדות עם תסמיני הגמילה וקשיי הגמילה משתנה ממטופל למטופל בהתאם לסוג התרופה המדובר, לסוג התסמינים מהם הוא סובל ולמידת החומרה שלהם. במקרים מסוימים די יהיה בהרגעת המטופל או במתן תרופות להשריית שינה למשל אך במקרים אחרים יהיה צורך לעשות שימוש בתרופות פסיכיאטריות אחרות על מנת למזער את התופעות הפסיכיאטריות של הגמילה.

ראו גם:
התמכרות וגמילה מתרופת דקינט

התמכרות לאוקסיקונטין

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!