התמכרות למשקאות אנרגיה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות למשקאות אנרגיהקיומם של משקאות האנרגיה בישראל הוא ככל הנראה עובדה מוגמרת. משקאות אלה, שכוללים שמות של מותגים ידועים יותר וידועים פחות, נצרכים על ידי אנשים רבים ואף על ידי צעירים ובני נוער. אם בתחילת דרכם נצרכו המשקאות הללו במיוחד בבילויים של סוף השבוע, למשל בבארים ובמועדוני ריקודים, הרי שכיום המצב שונה בתכלית.

בין צרכני המשקאות הללו יש רבים ששותים אותם רק כדי לחוש רעננים ומלאי אנרגיה ויש אף את אלה השותים אותם כתחליף למשקאות קלים אחרים. לעומת משקאות קלים אחרים, מאופיינים משקאות האנרגיה בכמות רבה יותר של קפאין, פחמימות וסוכרים.

השילוב הזה מביא להשפעה מהירה ומורגשת על הגוף בטווח הקצר, אך יש השפעה נוספת, פחות מורגשת ברמה המידית. השפעה זו איננה אלא צריכה מוגברת של המשקאות הללו, שלעיתים איננה אלא התמכרות.

צורכים יותר, צריכים יותר

במבט ראשון, קשה להבין כיצד משקאות שנראים תמימים כל כך, שניתן לרכוש אותם בכל פינת רחוב וממש לא רק במועדונים, הופכים לממכרים. למעשה ההתמכרות נובעת לא מעט בשל כמויות הקפאין הגבוהות שמוסיפים למשקה.

מה שלא תמיד ידוע הוא שהקפאין נחשב לחומר ממכר חזק מאוד. את המאפיין העיקרי של ההתמכרות ניתן לראות בעובדה שרבים מצרכני המשקה צורכים כמויות הולכות וגדלות ממנו. הסיבה לכך היא שיש לו יכולת השפעה נמוכה יותר, עם חלוף הזמן.

אם בתחילה הביאה צריכה של פחית משקה אחת לעליה משמעותית ברמת העוררות והערנות, הרי שלאחר זמן נזקק צרכן המשקה לכמות גדולה יותר בכדי לחוש את אותה השפעה על גופו.

כך, סטודנט שצרך משקה אנרגיה בכדי לעבור לילה ללא שינה (בתקופת הבחינות, למשל), נוכח כעבור זמן שלא די בפחית משקה אחת כדי ליצור את האפקט הרצוי.

הצד האפל של ההתמכרות

מסיבות שונות, קיים יחס שונה בתכלית כלפי התמכרויות שונות. ישנן התמכרויות שנחשבות למזיקות מאוד ובניהן ניתן למנות את ההתמכרות לסמים, התמכרות לאלכוהול (אלכוהוליזם), והתמכרויות הרסניות נוספות. מצד שני, ישנן התמכרויות שנחשבות לעיתים (שלא בצדק) להתמכרויות חיוביות כגון התמכרות לפעילות גופנית, התמכרות לעבודה ועוד.

למעשה, כל התנהגות כפייתית (והרי אין ספק שבהתמכרות יש צד כפייתי) טומנת בחובה חוסר איזון וחוסר שליטה של הסובל ממנה. התמכרות למשקאות אנרגיה איננה יוצאת מכלל זה. למעשה, לצריכה מוגברת של משקאות אנרגיה יש השפעות שליליות ישירות.

השפעות צריכת יתר

כאמור, לא מעט צרכנים של משקאות אנרגיה מעלים בהדרגה את כמויות המשקה שהם צורכים. לצריכת יתר זו יש השפעות שליליות שאינן נראות במבט ראשון. אלה הן השפעות מצטברות שיכולות לעיתים להוביל לפגיעה בריאותית של ממש. בין ההשפעות ניתן למנות:

  • אי שקט – צריכת יתר של משקאות אנרגיה עשויה להביא להתגברות תופעות של אי שקט. במקרים מסוימים עשויות להופיע אפילו תופעות שמאפיינות הפרעת קשב וריכוז. כך, סטודנטים ואף תלמידי תיכון שהחלו לצרוך משקאות כדי ללמוד בלילות למבחנים, מוצאים את עצמם מתקשים לשמור על ריכוז ועל נינוחות.
  • השפעות פיזיולוגיות – צריכת יתר של סוכר וקפאין עלולים להיות מלויים בעלייה ניכרת בלחץ הדם, עליה במדדי דופק ואפילו השפעה על מערכת עצבים. במקרים קשים, עשויים גם להופיע רעידות בכפות הידיים ובזרועות.
  • פגיעה בגדילה ובהתפתחות – צריכת יתר בגילאי ההתבגרות עלולה להביא לפגיעה בתהליכי גדילה, התפתחות ואף התבגרות מינית. הדבר נובע מכך שלמשקאות אלה יש השפעה ניכרת על מערכת העצבים ועל המערכת ההורמונלית, בין היתר בשל צבירת חסכים תזונתיים וחסכים בשעות שינה.

מה אפשר לעשות?

כמו במקרים רבים אחרים של טיפול, יש להתחיל בהכרה בכך שישנה בעיה. לעיתים על הסביבה הקרובה לסייע בכך, לאור שינויים התנהגותיים של המכור. במקרה של משקאות אנרגיה, פעמים רבות ההכרה בצריכת יתר מתחילה במודעות עצמית וכך גם ההפחתה ההדרגתית בצריכה.

במקרים קשים, מומלץ לפנות לסיוע של מרכזי גמילה מתמחים, או של קבוצות תמיכה לגמילה מהתמכרויות.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!