התמכרות ודרכי הגמילה ממסחר יומי בבורסה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות למסחר יומי בבורסהלעיתים, ובהנחה שכך רצה הגורל, או המזל, הם מנצחים. אך רוב הזמן מאבדים המכורים למסחר יומי בבורסה סכומי כספים גדולים, ולמרות זאת הם ממשיכים הלאה, היות והם נמצאים במעגל קסמים של ירידה, המובילה אותם למונח הנקרא "מסחר נקמה" על מנת לנסות להשיב את הפסדיהם. זהו מתכון לאסון מוחלט.

סוחרי בורסה מונעים על ידי הדחף המוביל אותם להמשיך להמר, למרות ההשלכות הנפשיות והפיזיולוגיות ההרסניות. הם מכורים, והם צריכים להיות מחוברים 'און ליין' באופן קבוע לתנודות השוק. הם זקוקים באופן נואש כמעט למסחר.

הגורמים למסחר יומי בבורסה

זהו סוג התמכרות לריגוש, המונע בחלקו על ידי דופמין נוירוכימי. זהו ריגוש המשחק, ועומס המתח המגיע מהציפייה לתגמול. אך קיימים גורמים נוספים מאשר דופאמין בלבד. מחקר שנערך בשנת 2013 באימפריאל קולג' בלונדון, בשיתוף עם אוניברסיטת קיימברידג', הטיל ספק בתפקיד הדופמין במהמרים כפייתיים. למרות שמדגם המחקר היה קטן והורכב מתשעה גברים, הממצאים מצביעים על העובדה לפיה כימיקלים אחרים במוח משתנים במהלך הימורים פתולוגיים.

החוקרים מסבירים כי מוחם של מהמרים פתולוגיים שונה ביותר מזה של מהמרים חברתיים במהלך ההימורים. המוליכים העצביים דופמין, סרוטונין ונוראפינפרין משמעותיים בכל ההתמכרויות. בקרב מהמרים פתולוגיים, קיים תפקוד מסוים טרם ההתמכרות, המציב אותם בסיכון גבוה יותר לפתח התנהגות כזו.

סריקות MRI, הדמיית תהודה מגנטית, סרקו אזורי מוח המופעלים או "נדלקים" כשאדם מאמין שהוא עומד לזכות בפרס כספי. קיימת סטיגמה חברתית סביב כסף. זה יכול, למעשה, להיות הטאבו הגדול האחרון של התרבות.

אנשים יספרו כמעט כל דבר אודות הפרטים האינטימיים ביותר של חייהם, אך לא ידברו על הכסף שלהם, כמה יש להם, כמה הם רוצים, מה הם חושבים על אחרים שיש להם פחות או יותר כסף, ומהי באמת משמעות הכסף מבחינתם.

ריגוש ההימורים עצמם אינטנסיבי בהרבה מאשר שמחת הזכייה, ולכן הם ממשיכים להמר. המכורים בוחרים את הימוריהם בהתאם לעוצמת החוויה, ופסיכולוגיה התנהגותית הוכיחה זה מכבר כי המוח יכול לבחור ריגושים רציונאליים המציעים תגמולים חיוביים על ריגושים עזים.

"הבורסה נפלה, אנשים קופצים מהגג" – שלום חנוך

בשנת 1990, התפוצצה בועת הבורסה. אינספור סוחרים מצאו את עצמם חסרי פרוטה ומחוץ למעגל העבודה. בשיא התמכרותם, סוחרי בורסה נתפסים בכל דבר שהם סבורים שיציל אותם, אך אין הצלה. קיים רק יותר ייאוש, אובדן כסף, והרס נפשי וכספי.

ההתמכרות למסחר יומי בבורסה מתבטאת בבעיות שינה, מחשבות מדאיגות מתמשכות או מצב רעיל פיסי ונפשי בשל עסקאות גרועות. התחושה הכללית היא של ייאוש, שנאה עצמית, כעס או דיכאון, העלולים להוביל להתאבדויות.

המכור למסחר נכנס למצב חוסר נוחות מעגלי נפשי ופיסי. הוא יודע שעליו לחדול מההתמכרות, אך ממש בדומה לכל התמכרות אחרת, אינו מסוגל להפסיק. כך ניתן לאבחן ולזהות אדם המכור למסחר יומי בבורסה.

מהם התסמינים והמאפיינים של ההתמכרות?

יום מסחר

תסמין נפוץ להתמכרות למסחר בבורסה, הוא יום המסחר. אנשים מפסיקים את עבודתם וכמעט מרוקנים את חשבונות הבנק שלהם לטובת ניהול חשבונות מסחר מקוונים, תוך שהם מחשבים ללא הרף את נתוני המסחר, למרות שהם יודעים שהניסיונות לתזמן את תנודות הבורסה אינם מעשיים, אם לא בלתי אפשריים.

באופן פרדוקסאלי, משקיעים בבורסה נוטים למכור במחירים נמוכים ולקנות במחירים גבוהים. ככל שמגמת השוק עולה, כך הם ממשיכים להמר יותר. כאשר חווה השוק נסיגה, המכורים למסחר יומי בבורסה נבהלים, וממהרים למכור במחירי הפסד. תסמין נפוץ של התמכרות זו הוא ניסיונות לאזן באופן קבוע את החשבונות ובכך לנסות להבטיח את מזעור ההפסדים.

שיבוש החשיבה

אובססיית ההשקעות בבורסה יקרה גם מבחינת נקודת מבט של שיבוש יכולת החשיבה ההגיונית. המכורים למסחר יומי בבורסה מבצעים עסקאות מורכבות בפזיזות וללא השקעת חשיבה אודות הסיכונים הממשיים לעומת סיכויי ההצלחה הקלושים.

קיבעון על אפשרויות הרווחים משבש את יכולת ההתנהלות הבריאה ומשפיעות באופן ממשי ביותר על הבחירות. ברוקרים מבלים שעות ארוכות בהימורים מקוונים, כתחליף לביצוע עבודה ממשית ויעילה.

כששואלים אותם, הם אומרים שהם מעדיפים להשקיע זמן קצר ביותר במסחר ולהרוויח את הסכום אותו היו יכולים להרוויח בשבוע של עבודה רגילה. אך בפועל, ההתמכרות להשקעות מגיעה על חשבון בילוי הזמן עם בני משפחה וחברים. למרבה האירוניה, הם מבלים זמן ב"חלומות" אודות חופשות מהנות, בילויים וקניות של דברים אותם הם רוצים, במקום לעבוד בעבודה מכניסה ולהגשים חלומות אלו.

ניהול חשבון ברוקר מקוון

מסחר מקוון בבורסה מניע התמכרות שאינה בריאה להשקעות. המשקיע יכול להתחבר לחשבון הסחר שלו באינטרנט, ולבצע עסקאות. השיווק באינטרנט מפתה את הגולשים עם הבטחות לעושר קל, ולתשואות כמעט בטוחות.

מתח ונדודי שינה

התנועה היומית של שווקים פיננסיים הוכחה כלא בריאה בהשפעותיה על אנשים המכורים למסחר יומי בבורסה. מחקרים רבים הראו שההפסדים אינם מקוזזים על ידי רווחים מתגמלים. הרתיעה מפני ההפסד גורמת למשקיעים לעבור טראומה נפשית שאינה משתפרת גם בזמני רווחים. סוג זה של מתח מוביל לשיבוש התפקוד, סיוטים ליליים ושיבוש השינה.

התמודדות עם התמכרות למסחר יומי בבורסה

ראשית, יש לזהות את הסימנים, ולהכיר ביושר לב שאכן מדובר בהתמכרות, ממש כמו כל התמכרות אחרת. השלב הבא הוא להשיב את השפיות לחיים ואת השליטה עליהם. המכור למסחר יומי בבורסה נאלץ כעת להתמודד עם הצורך להמשיך להמר, לשקם את יחסיו עם בני משפחתו וחבריו, לשוב למעגל העבודה, להבין את המניעים להתפתחות ההתמכרות ולטפל בהם. צעדים אלו נבנים באמצעות שילוב של טיפול פסיכולוגי והשתתפות בקבוצות תמיכה.

במהלך הטיפול, מבין המהמר את ההבדל בין השגת זכייה כתוצאה מהשקעת מאמצים מכוונים בפועל, לעומת זכייה המבוססת על אשליה. במילים אחרות, הוא לומד להכיר במציאות כפי שהיא. המטפל עובר איתו דרך מגוון רגשות כגון אשמה עצמית, כעס, ביקורת עצמית, בושה ועד להכרה המלאה במצב המובילה אותו להפקת לקחים מתוך מקום שאינו שיפוטי.

השלב הסופי הוא יצירת תכנית התנהלות חדשה, בריאה ובונה. הטיפול מעניק לו את הכלים להתמודד עם הדחף להמשיך להמר, וככל שמתקדם הטיפול, כך משתקם הדימוי העצמי, והבעיות "המסתתרות מתחת לפני השטח", שהן בעצם המקור להתפתחות ההתמכרות, מבודדות ומטופלות בפני עצמן, עד שהמטופל מסוגל לנהל וליצור חיים חדשים שאינם מבוססים על ריגושי ההתמכרות.

ראו גם:
החיים לצידו של מכור – התמודדות של הסביבה הקרובה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!