התמכרות לסמי פיצוציות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לסמי פיצוציותבניגוד למשתמע משמם, סמי הפיצוציות רחוקים מלהיות המצאה ישראלית. למעשה, מדובר בתופעה עולמית ותיקה שנועדה לעקוף מגבלות חוקיות לממכר סמים.

בקרב רבים מהציבור הרחב רווחת ההנחה המוטעית שסמי הפיצוציות הם "לא ממש סמים". מוצרים כגון "חגיגת" שנקראים על שם הגת הוותיקה ומוצרים בעלי שמות מכובסים אחרים שמנכסים לעצמם תארים של מוצרים טבעיים, עלולים להיות מסוכנים לא פחות מסמים המוגדרים כאסורים על פי פקודת הסמים.

אמנם לא כל סמי הפיצוציות בהכרח מזיקים לבריאות, אולם חלק גדול מהם אינם רק סמים לכל דבר אלא אפילו גרועים יותר מחבריהם הלא חוקיים.

מרוץ חימוש מתמשך

כבר בתחילת המאה ה-20, לפני כמאה שנה, החלו מדינות רבות בעולם להתייחס לסמים במלוא הרצינות. די קשה להאמין, אבל לפני כן ניתן היה לצרוך חומרים כגון מורפיום וקוקאין בלי לעבור על החוק.

האגדה מספרת שבמשקה הקוקה קולה המקורי נעשה שימוש בצמח הקוקה המפורסם, אך מאז העולם השתנה והיחס לסמים מסוכנים השתנה עימו.

כמעט מאותו הרגע שבו הוגבלה או נאסרה המכירה והצריכה החופשית של הסמים תוך כדי הכנסתם לרשימת החומרים האסורים (קיימת גם בישראל במסגרת "פקודת הסמים המסוכנים") החל תהליך שאיננו שונה במהותו ממשחק התופסת. מרגע שסם כלשהו נעשה לבלתי חוקי נעשים מאמצים לעקוף את החוק באמצעות יצירת נגזרות סינטטיות שלו.

במקביל נעשה כל העת חיפוש אחת חומרים טבעיים או מלאכותיים נוספים בעלי השפעות נפשיות וגופניות ממכרות ובעלות עוצמה (השפעות פסיכו אקטיביות).

כדי להבין עד כמה סמי פיצוציות יכולים להיות מזיקים די אם ניקח בחשבון שגם סם ההרואין, בדיוק כמו כדורי האקסטזי, הופקו ושווקו בדיוק כך. חשיבות עובדה זו מחייבת לחזור עליה במילים אחרות – כמה מהסמים המסוכנים ביותר כיום החלו את דרכם כתחליף עוקף חוק לסמים לא חוקיים של ימים עברו.

שמות יפים, תופעה רעה

כדי להבין את פגיעתם הרעה של סמי הפיצוציות יש לזכור שרבים מהם מתהדרים בשמות "נקיים" שמסתירים מאחוריהם סכנה חמורה של התמכרות ונזקים גופניים ונפשיים. סביר להניח שלא מעט צרכנים שרוכשים בפיצוציות מוצרים כגון "מבסוטון", "רד איי" או "נייס גאי", אינם מודעים להרכב החומרים אותם הם צורכים.

במקביל לחומרים שמופקים מצמחים (שגם הם עלולים להיות מסוכנים ואף רעילים) חלק גדול מסמי הפיצוציות הם למעשה מריחואנה סינטטית. יתר על כן, החומר הפעיל ברבים מהם (THC) נמצא בריכוז גבוה מאוד. התוצאה מכך ברורה – ההשפעה של צריכת חומרים אלה ניכרת על המשתמשים באופן ברור, ישנה התמכרות לצריכת חומרים אלה ולעיתים מתלווים אליה גם השלכות הרסניות.

ירידה ניכרת בתפקוד

בקרב רבים מצרכני הסמים שבפיצוציות החלה הצריכה כעניין חברתי. עד מהרה, רבים מהם הפכו למכורים כאשר בין התופעות הנלוות לכך ניתן למצוא:

  1. הידרדרות בתפיסת המציאות – אצל חלק מהמכורים חל ניתוק מהמציאות, אובדן תפיסה של המרכיב ה"עצמי" או הסביבתי שלהם. רבים מהמכורים אף נאלצים להתאשפז במחלקות פסיכיאטריות.
  2. התקפים שונים – אצל חלק מהאנשים עשויים להתרחש התקפים שונים עקב צריכה מוגברת. לעיתים מדובר בהתקפי אלימות או דיכאון ולעיתים מדובר על התקפי אפילפסיה ובעיות אחרות.
  3. נזקים בריאותיים נרחבים – בשל הימצאותם של סמי פיצוציות בעלי הרכבים שונים, קשה לתאר את כל הנזקים הבריאותיים האפשריים. מה שבטוח – הנזקים נעים בין קלים (דופק מואץ, לחץ דם גבוה) עד כדי הסיכון למוות (נדיר אך קיים).
  4. ירידה ניכרת בתפקוד – בחברה, בבית ובעבודה.

 לסיום, נשוב ונדגיש שסמי פיצוציות עשויים לגרום להתמכרות ולנזקים משמעותיים. על מנת להתמודד עם הבעיות בשלב מוקדם מומלץ להפסיק את השימוש או לפנות לאגודות סיוע או לרופא במידה ומסתבר שקיים קושי אמיתי לחדול מהצריכה, מה שמראה שישנה התמכרות.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!