התמכרות לניתוחים פלסטיים – גורמים וסיכונים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לניתוחים פלסטייםניתוחים פלסטיים נמצאים בכל אמצעי התקשורת בימים אלו. כותרות רבות אודות כוכבים אשר ביצעו ניתוחים פלסטיים על מנת להשיג "שלמות" פיזית לגופם ופניהם, מובאות בפני הציבור חדשת לבקרים.

ההליך הפך להיות מקובל ודבר שבשגרה בחברה של היום, במיוחד עם כניסת הניתוחים שאינם פולשניים, דוגמת בוטוקס. אנשים מתמכרים ללחצים להיות "יפה" בדיוק כמו ידוענים פופולאריים, לעיתים קרובות תוך כדי פגיעה בעצמם.

אין צורך בעין מיומנת על מנת לזהות אדם שמכור לניתוחים פלסטיים, אך היכן עובר הקו בין מספר ניתוחים מיותרים לבין התמכרות ממשית? כאשר מטופלים פונים אל סכין המנתחים שוב ושוב על מנת לענות על צורך נפשי, הם עשויים להיקלע לחובות של מאות אלפי שקלים, להרחיק מעליהם משפחה וחברים, ולעבור הליכים פולשניים רבים ומסוכנים יחסית.

לדברי פסיכיאטרים, יתכן כי בחלק מהמקרים, מדובר בחולים אשר סובלים מהפרעת גוף, והתעסקות מתישה עם פגמים קלים או לא קיימים. מטופלים אשר מגיעים לבצע "רק עוד ניתוח אחד קטן" לאחר שביצעו כמות מרובה של ניתוחים פלסטיים, צריכים להיות מופנים להערכה פסיכולוגית על מנת לרכוש כלים להתמודדות עם קיבעונותיהם. אך מדוע וכיצד מתרחשת התופעה?

אובססיות לניתוחים פלסטיים

גורמים חברתיים הם משמעותיים בהתמכרות לניתוחים פלסטיים. תוכניות ריאליטי מציגות את התחום באור חיובי ופולחן הגוף מקבל כוח מופרז. אנשים רבים מפתחים אובססיה לנושא, ובעיקר נשים שיפות באופן טבעי, אך סובלות מבעיות תדמית. אותן הנשים מדפדפות במגזינים, גולשות באינטרנט, צופות בתכניות על ניתוחים פלסטיים, ומגיעות למסקנה כי מדובר בהליכים חיוביים אשר עשויים לשפר באופן ניכר את הדימוי העצמי שלהן. הדבר עלול לגרום להן לרדוף אחר חלום של יופי מרוסס שהוא בלתי אפשרי, כאשר למעשה הפתרון האמיתי הוא קבלה עצמית.

בשורש הדברים, ניתן להסביר את ההתמכרות לניתוחים פלסטיים באמצעות הדמיית מה שמסמל ניתוח פלסטי: עושר, יופי, מעמד, הצלחה ומראה צעיר. אך הניתוחים הפלסטיים בעצם נובעים מדימוי עצמי נמוך של אנשים אשר מבקשים להתקבל בחברה בה הם אינם חשים כי יוכלו להיות הם עצמם, או להתחבב על אחרים, אלא אם כן הם ישתנו. אנשים אלו מוכנים להטיל מום בגופם על מנת לרדוף אחר חלום של שלמות דמיונית. יש לציין כי מספרם של אנשים אשר לוקחים סיכונים מיותרים, עולה באופן דרסטי מידי שנה.

בדרך כלל, מתחיל אדם מכור לניתוחים פלסטיים את התמכרותו, לאחר שביצע ניתוח פלסטי אחד והיה מרוצה מהתוצאות. לדוגמה, אישה עשויה להתחיל עם ניתוח אף פשוט, ולאחר מכן היא מתחילה לדמיין את תכונות הפנים המושלמות שתוכל לסגל לעצמה, כגון הרמת המצח, הצמדת האוזן, שתלים בלחיים, שינוי נוסף של האף, הקטנת הסנטר ועוד.

תסמיני התמכרות לניתוחים פלסטיים

אם אדם מפגין את התסמינים והתכונות הבאות, הוא עלול לסבול מהמכרות לניתוחים פלסטיים:

  • אובססיה של המראה הפיזי.
  • התבוננות תכופה במראה, חיפוש אובססיבי אחר פגמים.
  • השקעת יתר בצחצוח הגוף, מריטת שערות מוגזמת, טיפולי שעווה מרובים מידי והתעסקות תכופה עם טיפוח השיער.
  • ביצוע ניתוחים פלסטיים מרובים.
  • סירוב לקחת חלק במצבים חברתיים, מתוך חשש של תדמית לקויה.
  • מציאת פגמים דמיוניים בגוף או בפנים.
  • סירוב להצטלם.

תסמיני ההתמכרות עלולים להוביל להפרעת דימוי גוף נמוך, שהיא מצב אפשרי אשר עלול, אם לא יטופל, להתעצם ולהוביל לסיכונים בריאותיים רציניים דוגמת דיכאון והתאבדות.

סיבות להתמכרות לניתוחים פלסטיים

מלבד הסיבות הנובעות מדימוי גוף נמוך וחוסר הערכה וקבלה עצמית, מכורים לניתוחים פלסטיים בדרך כלל אובססיביים לגבי תכונה אחת או יותר בגופם או בפניהם ולא משנה כמה ניתוחים יעברו, הם לעולם לא יהיו מרוצים ושלמים עם עצמם.

נשים בדרך כלל מבקשות לסגל לעצמן את השפתיים של אנג'לינה ג'ולי, עצמות הלחיים של נעמי קמפבל והישבן של ג'ניפר לופז. נשים אלו מסמלות בעיני הנשים האובססיביות לניתוחים את התגלמות היופי, והן תעשנה הכול על מנת להידמות להן.

המכורים לניתוחים פלסטיים מפגינים לעיתים קרובות ציפיות שאינן מציאותיות מהניתוחים. הם בטוחים כי התהליכים יובילו אותם ליחסים חברתיים טובים יותר, ישיגו להם קריירה משגשגת ויסייעו בידם למצוא זוגיות מופלאה.

הסכנות בהתמכרות לניתוחים פלסטיים

התמכרות לניתוחים פלסטיים אינה מסתכמת בסיכונים כלכליים בלבד, אלא תובעת מחיר גבוה של הערכה עצמית ולעיתים קרובות נזק בריאותי. ניתוחים חוזרים ונשנים עלולים לגרום לעיוות קבוע ואובדן התפקוד של מספק קבוצות שרירים. זוהי התמכרות רצינית והרסנית אשר נובעת מבעיה פסיכולוגית שאין לזלזל בה, והיא עשויה להוות השפעה בלתי הפיכה על החיים.

טיפול בהתמכרות לניתוחים פלסטיים

בדומה לשאר ההתמכרויות, התמכרות לניתוחים פלסטיים מחייבת טיפול שיסייע בפתירת הבעיה. אחד הטיפולים בהתמכרות לניתוחים פלסטיים, הוא יעוץ פסיכולוגי שמתמקד בגמילה מהתמכרויות, אשר יגרום למכורים להבין כי לא האף, העיניים המנותחות, או המראה הצעיר המלאכותי (אך המזויף) יגרום להם להגיע להישגים, אלא תכונותיהם וכישוריהם הפנימיים האמיתיים, תוך הבלטת היכולות האישיות שלהם והחדרת ההבנה כי הצלחה אמיתית בחיים מגיעה רק מתוך נאמנות, ביטחון ושלמות עצמיים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!