התמכרות למשככי כאבים – מהם הסיכונים?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות למשככי כאביםמשככי כאבים הם דבר שכיח מאוד. קשה למצוא אדם שאינו נוטל כדור לשיכוך הכאב לנוכח כאב ראש או כאב בטן. רוב האנשים נוטלים את המשכך באופן זמני כדי שיוכלו להמשיך לתפקד והכאב חולף ממילא תוך מספר שעות או ימים.

אלא שבמקרים מסוימים הכאב נמשך תקופה ארוכה או שהוא מופיע לעיתים קרובות, כמו שקורה למשל עם מיגרנות או לאחר ניתוח. במקרים כאלה האדם עלול להשתמש במשככי כאבים בצורה ממושכת עד שהוא מפתח בהם תלות ומתמכר להם.

סוגי משככים ותופעות לוואי

קיים מגוון עצום של משככי כאבים. הנפוצים ביותר משתייכים לקבוצת NSAIDs ומשמשים גם להורדת חום כגון אקמול, דסקמול, אופטלגין, אדוויל, אדקס, נורופן, אספירין וכדומה. משככים אלו נמכרים ללא מרשם רופא.

הם עשויים לגרום לתופעות לוואי כגון סחרחורת, כאבי ראש, הפרעות והיווצרות כיבים במערכת העיכול ופגיעה בתפקוד הכליות, ובמקרים נדירים יותר עלולים להוביל להתקפי לב ואירועים מוחיים. לפי מחקר שנעשה במרכז הרפואי בילינסון כדורים אלו אחראים לרוב מקרי ההתמכרות למשככי כאבים.

קבוצה נוספת של משככי כאבים היא האופיאטים. אלו למעשה תרופות נרקוטיות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית ונחשבים לחזקים ביותר. האופיאטים מופקים מצמח פרג האופיום, אותו צמח ממנו מפיקים סמים מסוימים כמו הרואין. בקבוצה זו נמנים המורפיום, אוקסיקודון (מוכר בשמות כמו פרקוסט ואוקסיקונטין), הידרומורפון, קודאין ועוד.

בגלל השפעתם החזקה על הגוף הם מחייבים מרשם ברכישתם וניתנים רק במקרים מיוחדים כמו ניתוח, פציעה, סרטן וכאבים קשים מאוד. האופיאטים גורמים לתופעות לוואי כגון סחרחורות, נמנום, בחילות, הקאות, עצירות, הזעה ועוד. במינונים גבוהים הם עלולים לגרום להפסקות נשימה. בשל תחושת האופוריה שהם משרים רבים משתמשים בהם בצורה בלתי חוקית.

מאפייני ההתמכרות

ההתמכרות למשככי כאבים היא תופעה נפוצה מאוד. תהליך ההתמכרות מלווה בדרך כלל בפיתוח סיבולת של הגוף כלפי החומר הנלקח, כך שככל שעובר הזמן יש צורך בהעלאת המינון בכדי שהחומר ישפיע על הגוף, עד שבסופו של דבר מתפתחת תלות. על אף שפוטנציאל ההתמכרות הגבוה ביותר הוא למשככי הכאבים האופיאטים, גם כדורים פשוטים ונפוצים כמו אופטלגין ואדוויל עלולים לגרום להתמכרות, ובמקרה שלהם הסכנה גדולה אף יותר בגלל הנגישות שלהם.

הנורמה החברתית נותנת לגיטימציה ללקיחת כדור עבור כל כאב קל, גם אם ניתן להתגבר עליו או לפתור את הבעיה בעזרת שינה טובה. כך קורה שהשימוש במשככי כאבים הפך ליומיומי ונפוץ, עד כדי כך שאנשים כלל לא מודעים לכך שהתמכרו או מסתירים את התופעה. התמכרות למשככי כאבים עלולה לגרום לנזקים חמורים בגוף ואף להוביל למוות. סכנת ההתמכרות גבוהה יותר אצל אנשים בעלי נטייה תורשתית להתמכרות, עבר התמכרותי או כאלו הסובלים מדיכאון וחרדה.

נורת אזהרה להתמכרות

סימנים היכולים להעיד על התמכרות למשככי כאבים הם: נטילת מינון גבוה יותר מהמרשם, השקעה מוגזמת בהשגת מרשמים, ריחוק חברתי, חוסר עניין, הסתרת השימוש במשככים, ירידה בזיכרון, שימוש ארוך גם כשכבר אין צורך רפואי, הזיות, התעלפויות ועוד. אם מבחינים בתופעות אלו אצל אדם קרוב יש להפנות אותו לעזרה רפואית.  

גמילה

לעיתים קרובות הפסקה של שימוש ממושך במשככי כאבים או מעבר לסוג קל יותר מאופיינים בתסמונת גמילה כגון: אי שקט, נדודי שינה, ערנות יתר, רגישות מוגזמת, בחילות, שלשולים והקאות, עצבנות, כאבי שרירים, התקפי קור, מצבי רוח משתנים ועוד. תסמינים אלו עלולים לגרום לשימוש חוזר בתרופה, לכן כאשר רוצים להיגמל ממשככי כאבים יש לעשות זאת בסיוע רפואי הכולל טיפול תרופתי חלופי ומעקב.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!