התמכרויות למשחקי מחשב ורשת

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות למשחקי מחשבהילד יושב כל היום בחדר ומשחק במשחקי מחשב? הגבר חוזר מהעבודה, מתיישב מול המחשב ולא קם במשך שעות? אם אחד מבני הבית נוהג לשחק שעות במחשב, מאבד עניין בנושאים אחרים ומגלה שינויים בהתנהגות ובתפקוד, יתכן ומדובר בהתמכרות למשחקי מחשב הדורשת התערבות מקצועית.

מהי התמכרות למשחקי מחשב?

המונח "התמכרות" מקושר בדרך כלל לדברים מסוכנים על גבול הפלילי כגון: סמים, אלכוהול והימורים. רוב האנשים מתקשים לקשור מושג זה לאלמנטים "נורמטיביים" וביתיים. אלא שהתמכרות יכולה להיות לדברים רבים, לא רק סמים ואלכוהול.

מהי התמכרות? אנו מכנים במושג "התמכרות" התנהגות אשר הופכת להרגל קבוע הממלא את רוב זמנו, מחשבותיו ורגשותיו של המכור. כאשר המכור מרגיש שאינו יכול ללא התמכרות זו, עסוק בה ומחפש אותה כל הזמן, וכאשר ההתנהגות פוגעת בתפקודו היום יומי, במערכות היחסים שלו עם הקרובים אליו ואף במצבו הרגשי.

איך מזהים התמכרות למשחקי מחשב?

התמכרות למשחקי מחשב ורשת נכללת בתוך התמכרות לטכנולוגיה, שתחתה אפשר למצוא התמכרויות נוספות למכשירים ורכיבים טכנולוגיים כמו התמכרות למשחקי מחשב, התמכרות לאינטרנט, התמכרות לפייסבוק, התמכרות לפורנו באינטרנט ועוד.

ניתן לחשוד כי מדובר בהתמכרות כאשר כמה מן הסממנים לעיל נכונים לגבי האדם המדובר:

  • המכור מבלה חלק ניכר משעות היום מול המחשב במשחקי מחשב.
  • כאשר הוא אינו ליד המחשב הוא עסוק כל הזמן במחשב ומתי יחזור אליו, ומתקשה להתרכז בנושאים אחרים.
  • העיסוק במשחקי המחשב גורם לשינוי התנהגות: הסתגרות, התרחקות מבני משפחה וחברים, שינויי מצב רוח, שינויי תזונה, שינויים בהרגלי שינה ועוד.
  • העיסוק במשחקי מחשב פוגע בתפקודו היום יומי של המכור: פוגע בתפקוד בעבודה או בלימודים, פוגע בקשר הזוגי, בתפקוד ההורי, או בקשר עם בני משפחה (הורים / אחים) וחברים.
  • המכור מחפש קשר בעיקר עם מכורים אחרים לאותו תחום.

מהם גורמי סיכון להתמכרות למשחקי מחשב?

  • אדם הנמצא במצוקה או משבר (גירושין, פיטורין, אובדן של אדם קרוב וכדומה).
  • אדם הסובל מקושי נפשי כגון דיכאון.
  • אנשים בודדים ללא חיי חברה מספקים.
  • ילדים שאין בסביבתם גירויים ואתגרים אחרים מעבר למחשב.
  • בני נוער דחויים מבחינה חברתית.

מהם הסיכונים בהתמכרות למשחקי מחשב?

ידוע כי התמכרות לסמים או אלכוהול, ואפילו להימורים כרוכה גם בסיכון למכור ולסביבתו, אך מהם הסיכונים בהתמכרות למשחקי מחשב?

התמכרות איננה התנהגות נורמטיבית ומיטיבה. היא הופכת להיות מרכז חייו של המכור, אינה מאפשרת יצירתיות, לימוד, יצרנות והתקדמות. היא גורמת לרגרסיה והתכנסות ופוגעת בכל תחומי החיים.

  • קושי בשליטה בדחפים והתמכרות לסיפוק מיידי של דחף. הדבר עלול להשליך גם על תחומי חיים אחרים (תזונה, מיניות ואף אלימות).
  • עצבנות ורגזנות ועד תוקפנות ואלימות. התוקפנות עלולה להיות מופנית כלפי בני משפחה המנסים להעיר או לבקש מהמכור להפחית את שעות המחשב. כמו כן, היא עלולה להיות מושפעת מן האלימות הטמונה במשחקים עצמם.
  • פגיעה בתפקוד היום יומי – איבוד עניין וירידה בלימודים (עד כדי נשירה מבית ספר), איבוד עניין בעבודה (איחורים, חיסורים, חוסר ריכוז בעבודה עד פיטורין), פגיעה בתפקוד בבית בזוגיות, בהורות.
  • הסתגרות, ניתוק קשרים עם מעגלים חברתיים קודמים ובניית מעגלים חברתיים חדשים, שליליים, הכוללים מכורים אחרים.
  • נטייה לדיכאון.

כיצד מטפלים בהתמכרות למשחקי מחשב?

התמכרות למשחקי מחשב ומשחקי רשת היא התמכרות קשה מאד לזיהוי, בעיקר עקב חוסר מודעות סביבתית לסיכון שבתופעה. הן המכור והן הסובבים אותו עלולים להימצא בהדחקה של הבעיה. מכיוון שמושא ההתמכרות נמצא זמין בכל בית וקשה עד בלתי אפשרי להוציא היום את המחשב מהבית, נדרשת התערבות טיפולית על ידי איש מקצוע על מנת להביא את המכור ובני משפחתו לכדי הכרה בבעיה, במחירים שהיא גובה מהמכור ומבני המשפחה, ובמציאת דרכים לגמילה מן ההתמכרות. המטפלים המתאימים הם בדרך כלל גורמי טיפול המתמחים בטיפול במתמכרים.

התמכרות למשחקי מחשב ורשת, אם כן, הינה התמכרות ככל סוגי ההתמכרויות הכוללת גם סיכונים, ודורשת התערבות מקצועית ומעורבות של ההורים ובני המשפחה.

ראו גם:
התמכרות לקנדי קראש

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!