התמכרות לטיפות עיניים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לטיפות עינייםלצידן של טיפות העיניים המשמשות את אוכלוסיית החולים במחלות עיניים (גלאוקומה, למשל) נפוץ במיוחד שימוש בטיפות ללא מרשם רופא. טיפות אלה, אשר מיוצרות על ידי מרבית יצרני התרופות, נועדו להתמודד עם בעיה נפוצה של יובש בעיניים.

בעיית היובש בעיניים נפוצה מאוד, הרבה יותר מאי פעם, והיא עשויה להפריע לתפקוד היום יומי בבית, בעבודה, בלימודים ובעצם בכל מקום.

לאור ההיקף הרחב של תופעה זו ניתן למצוא אנשים רבים אשר פיתחו תלות רבה בתרופות, ואשר נוהגים לעשות שימוש רב בטיפות אלה. תופעת ההתמכרות לאורך זמן מביאה עימה סיכון מוגבר להתפתחות של תופעות לוואי.

הסיבות ליובש בעיניים

לפני שנראה כיצד בעצם פועלות טיפות העיניים, כדאי להבין מהם הגורמים הנפוצים ליובש המציק בעיניים, זה שמביא לא פעם להתמכרות לטיפות.

  • צפייה ממשוכת בטלוויזיה – בעת צפייה ממשוכת בטלוויזיה, מתפתחת בקרב רבים מהצופים תופעה של ריכוז מוגבר. ההתרכזות במה שמופיע על גבי המסך מביאה להקטנת ה"מיצמוץ", והתוצאה – יובש תוך עיני.
  • עבודה ממושכת מול המחשב – בדומה לצפייה ממושכת בטלוויזיה, גם התופעה של שהייה ממושכת מול מסך המחשב הביאה להופעת יובש בעיניים. למעשה, רבים מבלים שעות ארוכות כל כך מול המחשב, במרחק קטן מהצג, והתוצאה – גידול מדאיג בהופעת יובש בעיניים כמו גם גידול בתופעת ההתמכרות לטיפות.
  • שהיה ממושכת בסביבה יבשה – שהות ממושכת בחדרים בלתי מאווררים אשר האוויר בהם יבש מן הרצוי, עשוי להוביל להתייבשות העין באופן הדרגתי. אם מוסיפים לכך את השימוש המוגבר במחשבים, התוצאה היא כמעט בלתי נמנעת.
  • הרכבת עדשות מגע – סוגים רבים של עדשות מגע, בייחוד כאלה שאינן מיודעות לשימוש חד פעמי, מקשות על העין לקבל את הלחות הטבעית שלה היא זקוקה. גם השימוש המוגבר בעדשות בזמן השינה מעורב בהתפתחות תופעות של יובש, אדמומיות וגירוי תוך עיני.
  • סיבות רפואיות – מחלות מסוימות ובעיות רפואיות עשויות להביא ליובש כרוני בעין, לעיתים בשילוב דלקות חוזרות.

הטיפות בהשפעה מהירה

הרצון להפחית את התחושה הבלתי נעימה שמביא עימו היובש בעיניים מביא אנשים רבים לשימוש מזדמן בטיפות עיניים. הטיפות, שמבשרות הקלה מהירה, אכן מפחיתות את היובש, הגירוי, האדמומיות, והעייפות המתלוות לעיניים יבשות.

דווקא יעילותו של הטיפול מביא להתפתחות תלות ממושכת. התלות שהופכת להתמכרות, גורמת בתוך זמן קצר לתופעות לוואי בלתי רצויות.

מרבית הטיפות מבצעות את תפקידן באמצעות כיווץ של כלי הדם התוך עיניים והוספת לחות. כיווץ כלי דם אלו מביא לאותה הקלה מיוחלת, אך הדבר מתרחש במקביל להפחתה ביעילות התרופה עקב שימוש ממושך. כך מתחיל מעגל קסמים של שימוש מוגבר שהינו למעשה התמכרות.

תופעות לוואי בקרב מכורים

תופעות הלוואי של ההתמכרות לטיפות עיניים כוללות קודם כל ירידה באפקטיביות של התרופה. בשלב מסוים, אותה תרופה שהפחיתה את היובש והאדמומיות בעין איננה עוזרת באותה המידה. גרוע מכך – השימוש בטיפות כרוך לעיתים בהגברה של האדמומיות והגירוי וגם בתופעות לוואי נוספות.

חלק מהמכורים לטיפות עיניים מוסרים על בעיות כמו צריבה וכאבים בעיניים, כאבי ראש, פה יבש, ואפילו התפתחות של תגובות דמויות אלרגיה, קשיי נשימה ועוד.

הפיתרון לאותן התופעות הוא אחד ויחיד – תהליך של גמילה.

כיצד נגמלים מטיפות עיניים?

כמו כל תהליך גמילה, גם גמילה מטיפות עיניים מחייב כוח רצון ושימוש בתחליפים. בתור תחליף לטיפות העיניים רצוי לעשות שימוש מוגבר במים חמימים פשוטים שישמשו לשטיפת העין. הרטבת העיניים לעיתים קרובות מסייעת להקטין את תחושת היובש ואי הנוחות שהיא גורמת.

במקביל, חשוב מאוד לבצע שינויים התנהגותיים מתאימים כגון:

  • ביצוע של מצמוץ מודע, תוך כדי פעילות שכוללת טלוויזיה או מחשב.
  • שימוש בטיפות עיניים לעיתים רחוקות בלבד.
  • שימוש בעדשות מגע רכות נושמות, במקום שימוש בעדשות שאינן נושמות.
  • מתן מנוחה לעין באמצעות ביצוע הפסקות יזומות במהלך צפייה בטלוויזיה.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!