התמכרות וגמילה מעישון סיגריות אצל בני נוער

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות וגמילה מעישון סיגריות אצל בני נוערטבק הוא צמח נפוץ ברחבי העולם, וכשמעבדים אותו לייצור סיגריות, בתהליך שריפה, הוא מכיל חומרים כימיים רבים, אך הניקוטין הוא הגורם להתמכרות. כימיקלים אחרים המיוצרים בעיבוד הסיגריות הם זפת, פחמן חד חמצני, ואצטאלדהיד הגורמים נזק לגוף.

לדוגמא, זפת גורמת לסרטן הריאות ומחלות קשות אחרות המשפיעות על הנשימה. פחמן חד חמצני גורם לבעיות לב ומסיבה זו אנשים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב.

שמונים אחוזים מהצעירים המעשנים באופן קבוע, ממשיכים לעשן כמבוגרים. מדינות רבות ברחבי העולם אוסרות על פרסום סיגריות, אך מבט מקרוב מגלה כי יותר ויותר ניתן לראות שחקנים, זמרים או להקות מוסיקליות פופולאריות, מעשנים בסרטים ובתכניות טלוויזיה. כולם מכירים את סיכוני העישון, כולל בני נוער, אך אנשים עדיין מתחילים, וממשיכים, לעשן.

התמודדות עם הפסקת עישון

אף אחד אינו מעמיד פנים כי תהליך הגמילה יהיה קל, בני נוער המעשנים קבוע במשך זמן רב נאלצים להתמודד עם התשוקה לעשן, המופעלת על ידי הרגלים ורגשות מסוימים, ועם ההתמכרות לניקוטין עצמו. יחד עם זאת, התהליך ניתן לביצוע.

הכנה – מומלץ להתכונן לשינוי המשמעותי כבר מספר ימים מראש.

תמיכה – ההורים והחברים יודעים או יכולים לתאר לעצמם עד כמה קשה תהליך הגמילה ולכן עליהם להוות מקור תמיכה ועידוד לילד ולהיעזר אף בשירותי יועץ מומחה בגמילה שיכול לספק תמיכה.

קביעת יעד – יש לבחור את היום בו מתוכננת התחלת הפסקת העישון ולהיפטר מכל הסיגריות בלילה שלפני.

הבנת התהליך – חשוב להבין שכל השתוקקות לסיגריה נמשכת כחמש דקות בלבד, וכשנמנעים מהדחף לעשן בכל פעם בה הוא מתעורר, התשוקה פשוט מתפוגגת.

לחצים חברתיים – בני נוער רבים מתחילים לעשן בגיל הצבא וכתוצאה מלחצים חברתיים בבית הספר, המאלצים אותם להיות מקובלים. בהתאם, ההימנעות אפשרית כשנמנעים מיצירת קשר עם מעשנים אחרים, תוך הבנה שהתמכרות לסיגריות עלולה, כמעט בוודאות, להוביל אף להתמכרות לאלכוהול או לסמים אחרים.

נשימה עמוקה – מסייעת להרגעת הדחף לעשן כמו גם להרגעת הלחץ או הדאגה המעוררים את הצורך בעישון.

סדנאות הרפיה – כגון יוגה או מדיטציה מסייעות להרגעת הגוף והנפש כך שהדחף לעשן מתפוגג.

שתיית מים – מרעננת את הפה, וכשלוגמים אותם לאט, הפעולה מסיחה את הדעת מהצורך בעישון.

"כולם מעשנים" – למעשה, לא כולם מעשנים, וזוהי טעות נפוצה אותה מבצעים בני נוער רבים הסבורים כי "עישון הוא מגניב".

מציאת תחליפים – מומלץ למצוא עיסוק שימנע את הצורך מעישון ויהווה הסחת דעת בריאה ויעילה אף מהצורך באכילה כממלאת מקום של העישון. מחקרים מוכיחים כי פעילות גופנית נמרצת מפחיתה באופן משמעותי את התשוקה לעשן ומסייעת להתגבר על העלייה במשקל או הצורך באכילה מוגברת.

שינוי ההרגלים מומלץ למצוא פעילויות חלופיות גם לזמנים בהם מתעורר הצורך המוגבר לעשן, כגון לצאת להליכה מיד לאחר הארוחה, או לדבר בטלפון בחדר בו בדרך בו בדרך כלל לא מעשנים, כך שניתן יהיה לשנות את ההרגלים הישנים הקשורים למצבים מסוימים. בנוסף, בני נוער מעשנים צריכים להימנע מלהיות קשים מידי עם עצמם, וגם בני המשפחה צריכים להבין את התהליך. אם מתרחשות מעידות, יש להתייחס אליהן כאל חלק מהתהליך ולהמשיך לדבוק במטרה. מעידה אינה דוגמא לכישלון וניתן תמיד להתחיל שוב את התהליך מהתחלה.

תחליפי ניקוטין ניתן לסייע לתהליך ההתמודדות עם הגמילה באמצעות עזרים חלופיים כגון מסטיקים, כדורי מציצה או משאפים. ארגוני תמיכה מקצועיים מספקים לבני נוער מכורים לסיגריות מספר שיטות המסייעות להם להפחית את התשוקה, באמצעות תחליפים שונים וייעוץ פסיכולוגי, כך שניתן להתמקד באתגר הגמילה. הייעוץ מספק תמיכה להתמודדות עם היבטים חברתיים או לחצים חברתיים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!