התמכרות וגמילה מעישון נרגילה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות וגמילה מעישון נרגילהנרגילות זמינות היום בטעמים שונים פופולאריים המאפשרים לאנשים להשתמש בהן ללא השקעת מחשבה על ההשלכות המזיקות של המרכיב העיקרי הגורם להתמכרות בטווח הארוך. מעשני נרגילה סבורים בטעות כי העישון בטוח היות והמים סופגים את רוב כמות הניקוטין הנמצאת בעשן, ולכן עישון הנרגילה חף מנזקים.

זוהי סברה שגויה ומעשני נרגילה צריכים להבין כי למעשה מדובר במיתוס. טבק נרגילה ממכר וכל שאיפה מסוכנת לבריאות בדיוק כמו עישון סיגריות רגילות. בנוסף, עישון נרגילה במשך שעה, חושף את המעשנים לכמות ניקוטין ורעלים כפי שניתן לקבל מיום עישון רגיל או אף יותר.

נזקי הנרגילה

רוב האנשים מודעים לנזקי העישון והשפעתו על הבריאות, כגון גרימת מגוון נרחב של מחלות, סרטן ומוות. אך אנשים מעטים יודעים מה קורה בתוך גוף המעשן, ומה באמת נמצא במרכיבי הנרגילה, המובילים להתמכרות.

עישון טבק נרגילה הוא השיטה הנפוצה ביותר לצריכת טבק, שהוא החומר הנפוץ ביותר לעישון. הטבק המשמש לנרגילה אינו זהה לטבק סיגריה, ומיוצר מעלי טבק טריים שאינם מכילים כימיקלים הגורמים להתמכרות. יחד עם זאת, אין פירוש הדבר שעישון הנרגילה בטוח יותר מעישון סיגריות, היות ועדיין מדובר בעישון טבק, המכיל את כל המלחים והניקוטין של סיגריה, ובכמויות גבוהות בהרבה.

בעישון נרגילה הטבק נשרף והאדים נשאפים. החומר הפעיל בטבק מיוצר על ידי שריפת העלים ושאיפת הגז המתאדה. כך עוברים החומרים במהירות למחזור הדם ונקלטים על ידי הריאות. החומרים הנשאפים מעוררים תגובות כימיות עצביות, ופועלים כסוג של דופמין, המזוהה עם תחושת הנאה. במהלך עישון הטבק, רוב הניקוטין מפורק באמצעות חום גבוה.

מניעת ההתמכרות לנרגילה

השמירה על הבריאות מתחילה בהימנעות מוחלטת מעישון נרגילה או סיגריות. אך אם וכאשר העישון התחיל, יש להבין כי לא קיים טבק בטוח, ושימוש בנרגילה אינו יוצא מן הכלל, והעישון עלול להוביל להתמכרות לניקוטין. לא קיימת רמה בטוחה של חשיפה לעשן טבק, וכל חשיפה לעשן טבק, אפילו לסיגריה מזדמנת או חשיפה לעישון פסיבי, מזיקה באופן מיידי.

הבנת היבטים אלו של עישון נרגילה מסייעת לפתור את הבעיה. עישון נרגילה מתבצע בדרך כלל כפעילות חברתית, אך ההתמכרות לניקוטין עלולה להגביר את הסיכון לעישון סיגריות. עכשיו, כשהמידע מובן, יש לנצל את יתרונותיו, ולהבין מה לעשות עם הזמנה למפגש עישון נרגילה. ואם אדם כבר מעשן, הבנת הנזקים הגופניים, כמו גם ההבנה כי הפיתוי לניקוטין מוביל לעישון מוגבר, עשוי להפחית את המשך העיסוק ההרסני.

כיצד ניתן לזהות התמכרות לנרגילה?

הסימנים המעידים על התמכרות לניקוטין עקב עישון נרגילה, כוללים:

  • בזבוז זמן והשקעת סכומי כסף גדולים על נרגילה ומוצרי העישון.
  • הרגלי עישון נרגילה בזמנים שאינם שגרתיים, כגון בבוקר.
  • סימני עצבנות כשאנשים מבקרים את הרגלי העישון.
  • חיבור לאנשים מעשנים.
  • עישון נרגילה בתדירות גבוהה גם מחוץ למפגשים חברתיים.
  • קושי בהפסקת העישון למרות מספר ניסיונות.
  • תסמיני גמילה חזקים מניקוטין הכוללים כמיהה לטבק, חרדה, שלשול, עצבנות, חוסר מנוחה, כאבי ראש, נמנום, בעיות בקיבה, עצירות, וקשיי ריכוז, המשפיעים על יכולת התפקוד.
  • שגרה יומית של עישון נרגילה, על חשבון שעות שינה, עבודה או לימודים.

הניקוטין המתקבל בגוף כתוצאה משאיפת עישון נרגילה משפיע על המוח יותר מהתמכרות לניקוטין רגיל. הכמויות הגבוהות של הניקוטין משנות את מבנה ותפקוד המוח, והחומר מתנהג כמו ממריץ וכמו חומר מרגיע. השפעת הניקוטין על המוח מתבטאת בתופעות פיזיות ושינויים במצב הרוח.

תהליך הגמילה מעישון נרגילה

אם אדם אינו מצליח להתמודד בכוחות עצמו עם תהליך הגמילה, מומלץ לקבל עזרה מקצועית של מומחה לבריאות הנפש, המסייע בהבנת הגורמים להתמכרות וטיפול בהם על מנת למנוע את המשך העישון והישנות ההתמכרות.

סדנאות גמילה מעישון סיגריות ועישון נרגילה מסייעות להתמודדות עם הפסקת העישון לטווח הארוך. הסדנאות מבוססות על טיפולים פסיכולוגיים בגישה התנהגותית קוגנטיבית ומשלבות בין תכנית אישית לבין תמיכה קבוצתית. משתתפי הסדנה רוכשים כלים להתגברות על ההתמכרות והתמודדות עם תהליך הגמילה, תוך הבנת הגורמים הפסיכולוגיים.

כל משתתף מבין ומכיר בהרגלי העישון האישיים שלו ומזהה את המצבים המסוכנים המובילים אותו לעשן, כמו גם את נקודות התורפה שלו. מנחי הסדנאות, הכוללים רוקחים, רופאים, עובדות סוציאליות ואנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, מעניקים כלים להתמודדות עם פיתויי העישון, מציעים פתרונות חלופיים, מסייעים בהקניית שיטות לשבירת ההרגלים ובמיוחד מלמדים כיצד ניתן להתמיד בתהליך לטווח הארוך.

במקרה הצורך, ניתנות המלצות והנחיות לגבי עזרים תרופתיים שונים המסייעים להתגברות על ההתמכרות הפיסית, המותאמים באופן אישי. הסדנאות מורכבות ממפגשים שבועיים של שעה וחצי, במשך חודשיים, וכוללות כ-15 משתתפים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!