הפרעות אכילה בבני נוער ובילדים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפרעות אכילה בבני נוער ובילדיםהפרעות אכילה הינן שם כולל למספר התנהגויות בעייתיות הקשורות בהתעסקות באוכל, ביניהן אנורקסיה, בולימיה, אכילת יתר כפייתית והפרעות אכילה לא טיפוסיות.

בשונה ממה שנהוג לחשוב, הבעיה האמיתית בהפרעות מסוג זה היא לא האוכל, אלא מדובר בבעיות אחרות עימן מתמודד האדם הסובל מהפרעת האכילה ואילו האוכל הינו רק סימפטום לבעיות אלה. הפרעות אלה מאופיינות, בין השאר, בחרדות רבות סביב האוכל, הקאות, צומות וצמצום בסוגי המזון.

בעזרת התייחסות נכונה וטיפול מתאים, ניתן להגיע להחלמה מלאה.

גורמים להפרעות האכילה

מחקרים רבים מדברים על הקשר בין התפיסה התרבותית או הרקע המשפחתי של האדם לבין הפרעות אכילה והתעסקות רבה באוכל ובמראהו החיצוני של האדם.

בני נוער וילדים שחשופים להשפעותיה של החברה וללחצים חברתיים כאלה ואחרים מסגלים לעצמם הרגלי אכילה שנועדו לשמור על מראה שהסביבה תאשר, מוותרים על ה"אני" שלהם ולעיתים קרובות לא מרגישים בהשפעתם השלילית של הרגלים אלה.

במקרים רבים, ההתעסקות באוכל עונה על צרכים רגשיים אחרים של הילד והנער המתבגר כאשר הוא עשוי לבטא צורך רגשי כלשהו באכילה או לחילופין בצום. צרכים נוספים שהפרעה זו עונה עליהם אצל ילדים ובני נוער הם הצורך בנפרדות מההורים ובשליטה על עצמי, קושי בהתמודדות עם התעוררות מינית שבאה עם שינויי הגוף והערכה עצמית נמוכה.

תסמינים להפרעות אכילה אצל ילדים ובני נוער

איך תוכלו לזהות אם ילדיכם או הסובבים אתכם סובלים מהפרעות אכילה?

כאשר הילד או הנער נמצא מתעסק הרבה במשקל הגוף ובמראה, שוקל את עצמו לעיתים קרובות שוב ושוב, נמנע ממאכלים מסוימים ומשתמש בחומרים משלשלים או משתנים למיניהם, רצוי שהתייחסותכם לכך תהיה רצינית ושיידלקו לכם נורות אדומות.

יש להיות עירניים למצבים בהם הילד או הנער נעלם לאחר הארוחה, להתקפי זלילה אם קיימים, לשינוי קיצוני במראהו החיצוני ובמצב רוחו.

במצב של הפרעת אכילה אנחנו עשויים לראות ירידה קיצונית במשקל, התסגרות, חולשה, עייפות, שימוש בתירוצים להתחמקות מארוחה, "משחק" באוכל (הזזת האוכל ממקום למקום בצלחת וחיתוכו), לבישת בגדים רחבים, כאבי ראש ועוד.

כמו כן, בביצוע בדיקות רפואיות לא יימצא הסבר לירידה במשקל.

איך מאבחנים?

לאחר שזיהיתם או שאתם חושדים שהתסמינים המאפיינים הפרעה זו מופיעים אצל ילדיכים (או השכן, התלמיד וכן הלאה) חשוב ביותר לפנות לייעוץ על מנת לבחון האם אכן קיימת בעיה רצינית הדורשת טיפול מקיף.

ניתן לפנות בעיניין זה לייעוץ פסיכולוגי, עובדת סוציאלית, דיאטנית, רופא פסיכיאטר או רופא משפחה ובכלל, לכל אדם שיכול לסייע לכם להמשיך ולטפל בנושא. חשוב מאוד להיזהר מהדחקת הנושא ודחיית הטיפול. הטיפול בהפרעה זו בשלב מוקדם ככל הניתן חשוב על מנת למנוע סיבוכים אפשריים של הפרעה זו.

טיפול בהפרעות אכילה לאוכלוסייה זו

הטיפול בהפרעות אכילה הינו חשוב ביותר ובפרט באוכלוסיית הילדים ובני הנוער, הזיהוי המוקדם חשוב ביותר. כל טיפול נעשה בליווי של רופא ודיאטנית שאחראים על בריאותו הפיזית של המטופל על מנת לאפשר למטפל הרגשי להתמקד בבעיה הרגשית שמנחה את ההפרעה ולא להתעסק ולדאוג לבריאותו הפיזית ובתוך כך, לחייו.

בהפרעה זו, הטיפול לרוב יהיה משולב טיפול תרופתי וטיפול רגשי. הטיפול הרגשי לרוב יינתן הן במסגרת של טיפול פרטני והן בטיפול קבוצתי.

ישנן גישות רבות לטיפול, ביניהם מודלים קוגניטיביים-התנהגותיים, דיאלקטיים-התנהגותיים, פסיכותרפיה, טיפולים פסיכודינמיים וטיפולים משפחתיים.

את הטיפול ניתן לקיים בקהילה, במרפאות לבריאות הנפש ברחבי הארץ, בהוסטלים שיקומיים המתמקצעים בתחום זה, באשפוז יום (חלקי) ובאשפוז מלא במקרים בהם הפרעת האכילה מסכנת את חיי המטופל או ששיתוף הפעולה נמוך.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!