גמילה מסיגריות אלקטרוניות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

את הסיגריות האלקטרוניות אנחנו מכירים בתור פתרון פופולארי, ודי יעיל, להפסקת עישון. מחקר שפורסם לפני כמה שנים ועוררגמילה מסיגריות אלקטרוניות הדים בעולם הראה למשל כי היעילות של סיגריות אלקטרוניות הייתה גבוהה פי שניים לגמילה בהשוואה לתחליפי ניקוטין, אם כי עדיין מדובר באחוז נמוך יחסית: כ-18% מבין המשתתפים שנבדקו במחקר. בנוסף, טרם נמצא מהו פרק הזמן הסביר שגמילה מהסוג הזה יכולה להחזיק מעמד.

חשוב לציין שעם היתרונות של סיגריות אלקטרוניות, נקודת המוצא של רבים כיום היא שהן עלולות להזיק לאדם לא פחות מאשר הסיגריות ה"רגילות", יש שיגידו אפילו יותר: כך למשל נמצא כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להזיק למערכת החיסונית של הראות, לפגוע ב-DNA האנושי או ליצור שינויים גנטיים בלתי רצויים אחרים. מכאן עולה שאלה נוספת: האם האדם העובר לסיגריות אלקטרוניות ורוצה להפסיק, צפוי להיתקל בקשיים?

סיגריות אלקטרוניות ממכרות!

גם אם נראה שפוטנציאל ההתמכרות של סיגריות אלקטרוניות מצומצם בהשוואה אל סיגריות ניקוטין סטנדרטיות, מחקרים ונתונים מכל רחבי העולם מעידים שהוא עדיין קיים. מחקר שנערך לפני שנים ספורות בבריטניה, בסיוע של יחידית הניסויים והמחקר הבריטית לנושא סרטן והמכון הלאומי למחקרי בריאות, הראתה שהסיגריות האלקטרוניות עלולות שלא לגמול את האדם מעישון – אלא פשוט להחליף את ההתמכרות שלו לסיגריות מבוססות טבק, להתמכרות לסיגריות אלקטרוניות.

הנתון המרכזי במחקר המצביע על כך הוא שבקרב הנגמלים מעישון שנבדקו במחקר, כ-80% המשיכו לצרוך סיגריות אלקטרוניות גם לאחר שנה ויותר, וזאת למרות שהמטרה המוצהרת שלהן הייתה לגמול אותם מעישון. למעשה, זהו אחוז גבוה הרבה יותר בהשוואה לאלו שהשתמשו תחת זאת בתחליפי ניקוטין, מתוכם רק כ-9% מבין המשתמשים התבססו עליהם גם שנה לאחר תחילת הגמילה.
במילים אחרות: סבירות גבוהה שמי שעובר לסיגריות אלקטרוניות במטרה להיגמל מסיגריות, עשוי להזדקק לתהליך גמילה נוסף. הפעם מסיגריות אלקטרוניות.

איך נגמלים מסיגריות אלקטרוניות?

סיגריות אלקטרוניות אמורות לצמצם את החומרים המזיקים שהאדם מכניס לגופו. ההחלפה של עשן הסיגריות, הפוגע בגוף בלא מעט מובנים, באדים אמור להפוך את הפעולה ל"בריאה" יותר. באשר לניקוטין, כיום בדרך כלל תמצאו ניקוטין בסיגריות אלקטרוניות, גם אם בכמויות שנוטות להיות נמוכות יותר. כמות הניקוטין משתנה בהתאם למאפייני הסיגריה ונבחרת גם על פי הרגלי העישון הקיים או המצופים של האדם הנגמל. מכאן נובע שגם בסיגריות אלקטורניות עשויים להיות חומרים הנחשבים לממכרים, מה שמסביר מדוע עולה הצורך בגמילה ממנה.

לעיתים קרובות, עישון סיגריות הופך לחלק מרכזי בשגרת החיים של האדם המעשן. הוא מתרגל לעשן סיגריות כמה פעמים ביום (במועדים קבועים או משתנים), או מוצא בעישון צורך מסוים עבורו: למשל יציאה לסיגריה כשהוא מרגיש צורך להירגע, או הפסקת סיגריה לאחר שעות מאומצות של עבודה. לעיתים, האדם עלול "להתמכר" גם לתחושות הנלוות לעישון הסיגריה – רגילה או אלקטרונית – כך שגם המעבר לסיגריות אלקטרוניות עשוי להביא לכך שהשימוש בהן ימשיך ללוות אותו.

אל תהססו – פנו לקבלת סיוע

כיום, נראה שיש עדיין מודעות נמוכה באופן יחסי לצורך להיגמל מסיגריות אלקטרוניות, יש שיגידו גם חוסר מודעות לעשות זאת: רבים מסתפקים הרי בעובדה שסיגריה אלקטרונית נחשבת לכאורה למזיקה פחות מסיגריה לעישון, ואינם יכולים או רוצים להוריד את הסיגריות לחלוטין משגרת החיים שלהם.

ניתן למצוא לא מעט שיטות ומדריכים שיכולים לסייע לגמילה מהתמכרויות שונות, כולל כמובן סיגריות אלקטרוניות. עקב הנזקים הבריאותיים האפשריים של הסיגריות, חשוב שלא להרגיש מבוכה לפנות במידת הצורך לקבלת סיוע. מכוני גמילה, פסיכולוגים ומטפלים עשויים להיכנס לתמונה בשלבים שונים לאורך התהליך ולהגדיל את אחוזי ההצלחה שלו בצורה משמעותית.

לקריאה נוספת:
Public Health Consequences of E-Cigarettes
Electronic cigarette inhalation alters innate immunity and airway cytokines while increasing the virulence of colonizing bacteria
A Randomized Trial of E-Cigarettes versus Nicotine-Replacement Therapy

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!