גמילה פיזית מסמים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה פיזית מסמיםהתמכרות לסמים היא אחת הרעות החולות של העולם המודרני. אם פעם היו מייחסים את ההתמכרות לסם לאנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, השכלה נמוכה, או הפרעות התנהגות, היום ידוע שכמעט כל אחד יכול למצוא את עצמו מכור לסמים אליהם הגיע בגלל לחץ חברתי, סקרנות, דחק פסיכולוגי ועוד.

להתמכרות לסמים יש השלכות פיזיות, נפשיות, כלכליות וחברתיות. אך למרבה הצער, גמילה אינה צעד כל כך פשוט…

מה כוללת גמילה מסמים?

 לכל התמכרות יש שלושה מאפיינים – תלות, סבילות, ותסמונת גמילה. התלות היא הצורך הגופני והנפשי במנת הסם הבאה. כשאדם נוטל סמים, הסם מחליף את החומרים הטבעיים בגוף שגורמים להפחתה בכאב, לתחושה נעימה וכדומה.

לעיתים הוא מחליף את ההתמודדות הרגשית שאנחנו עושים באופן טבעי כדי להסתגל לסיטואציות. מכיוון שאנחנו "מתרגלים" לקיומו של הסם, הגוף והנפש מפסיקים את פעולתם, והופכים להיות תלותיים באספקה של החומר מבחוץ.

סבילות היא התופעה שגורמת לכך שבכל שימוש יש צורך במנה גדולה יותר של סם על מנת להגיע לאותה השפעה של הפעם הקודמת. לכן, רבים מהמכורים מתחילים ב"סמים קלים" ועוברים לסמים קשים יותר, בכמויות גדולות יותר.

תסמיני גמילה הם התופעה המוכרת יותר בשם "קריז" – הכאב והסבל שעובר על אדם מכור כאשר אינו מקבל את מנת הסם שלו.

גמילה פיזית מסמים כוללת התייחסות לשלושת המאפיינים – הקטנה של התלות בסם, הקטנה של כמויות הסם הנצרכות (עד לאפס), והתמודדות עם תסמיני הגמילה הכואבים. ישנם מקרים בהם לא ניתן להפסיק לחלוטין את צריכת הסם מטעמים רפואיים (כאשר נגרם נזק בלתי הפיך למערכות הגוף). אז בדרך כלל עושים שימוש בתחליפי סם שנחשבים לבריאים ובטיחותיים יותר (כמו אדולן, למשל).

תסמיני גמילה

רבים הנגמלים שיסכימו שישנן שתי התמודדויות קשות במיוחד בתהליך הגמילה- ההתמודדות הרגשית- חברתית, וההתמודדות עם תסמיני הגמילה. במובן הפיזי, תסמיני הגמילה מהווים את השלב הראשון בגמילה, שלב שיכול להמשך מימים אחדים ועד מספר שבועות (תלוי בסוג הסמים, באורך ההתמכרות, בתדירות השימוש וכדומה).

תסמיני גמילה כוללים דחף עצום למנת סם נוספת. האדם לא יכול לחשוב על שום דבר אחר. גם אם התחייב לגמילה, ורצה אותה במלוא מאודו- כעת הוא רק רוצה סם.

הדחף הזה (הנובע מהתלות), מלווה בכל התסמינים הגופניים אותם הסם חוסם בדרך כלל – כאבים עזים בכל הגוף (הסם מחליף את האנדורפינים, שהם משככי הכאב הטבעיים של הגוף- ללא סם וללא אנדורפינים, הכל פשוט כואב), תחושות מוזרות כגון עקצוץ, נימול, זחלים שהולכים מתחת לעור, ואפילו חוויות סמי-פסיכוטיות כמו מראות מוזרים, אור מסנוור, רעשים עצומים ובלתי נסבלים, קולות דוברים והזיות נוספות.

הדרך היחידה לעבור את השלב של תסמיני הגמילה, היא לעבור אותו מבלי לצרוך מנת סם נוספת. לאט לאט, הגוף חוזר לייצר את החומרים שהפסיק בעקבות ההתמכרות, הכאבים וההתקפה על החושים חולפים (למרות שלפעמים לא לחלוטין. ישנם סמים שגורמים לפלאשבקים ולחוויות מכאיבות גם לאחר תהליך גמילה מוצלח).

היכן מתבצעת הגמילה?

הסיכוי להיגמל לבד מסמים, בעיקר מסמים קשים ולאחר התמכרות ארוכה, הם קטנים ביותר. הצורך בסם גובר על כל החלטה. לכן, גמילה נעשית בדרך כלל במוסדות גמילה, במחלקות מיוחדות בבתי החולים, או בעזרת חברים או קרובי משפחה בגמילה ביתית.

מהם הקשיים בגמילה?

עסקנו כאן בעיקר בצד הפיזי של הגמילה מהסם, אך הקושי האמיתי, הן של המכור והן של קרוביו, היא ההתמודדות הרגשית, ההשתלבות מחדש בחברה, ההתמודדות מחדש עם דרישות החיים ועם הקשיים החדשים שתקופת ההתמכרות הציבה.

לאחר תסמיני הגמילה, מתחילה עבודה קשה וארוכה לבנייה מחדש של חיים ללא סמים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!