כשהקניות באינטרנט חסרות שליטה – תהליך הגמילה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

internetמבחינת אנשים רבים, גלישה באינטרנט וביצוע קניות דרך אתרים היא פעילות נורמלית יחסית של חיי היומיום. הם אינם סבורים שמדובר בהתנהגות חריגה ואינם מקדישים מחשבה מרובה לפעילות זו. אך מבחינת אחרים, משמעות קניות אימפולסיביות, ובמיוחד קניות חסרות שליטה באינטרנט, היא חוויה שונה לחלוטין.

התמכרות לקניות באינטרנט יכולה להיות הרסנית כמו כל התמכרות אחרת, ולגרום לסיוט פיננסי למכור ולבני משפחתו. התמכרות זו נקראת אף קניות כפייתיות. הגברת ההיצע באינטרנט בתחום הקניות, משפיעה על יכולת צרכנים לרכוש מוצרים, חפצים ומזונות באפשרויות רחבות יותר, לבחור את הקניות ממקומות רבים יותר, ולרכוש פריטים בקלות.

השלכות העולם המקוון

העלייה באתרי המסחר האלקטרונים ושפע החנויות המקוונות, מאפשרים לאנשים לבזבז כספים באינטרנט כעניין שבשגרה. בעוד שקניות באינטרנט מעניקות לצרכנים את האשליה שהם אינם מוציאים כסף באמת, כרטיס האשראי מחויב במציאות, כשפעולה זו מסירה את המכאניקה של קניות.

זה מרגיש טוב לרגע, אך בגלל שזהו מצב זמני, אדם המכור לקניות באינטרנט עושה זאת שוב ושוב. דיווחי התקשורת מתעדים שהתופעה משפיעה על כ-11 מיליון אנשים ברחבי העולם, שהם כשישה אחוזים מגולשי האינטרנט, הסובלים מצורה כלשהי של התמכרות לאינטרנט.

איגוד הפסיכולוגים האמריקאי קובע שמידע סטטיסטי זה מעיד על עלייה משמעותית בהתנהגויות כפייתיות הקשורות לאינטרנט, כולל התנהגויות קניות כפייתיות.

הגורמים זהים להתמכרויות אחרות אך דפוס הפעולה קל יותר

המכור חווה ריגוש מהיר מהרכישה, ואינו מצליח ליצור את חיבור ההשפעה בפועל על הארנק. אך באינטרנט, הכסף לא נראה אמיתי, ואם אדם נסחף, הוא עלול להיקלע לצרות רבות.

חמור מכך, היות ואנשים אינם חווים סיפוק מהחוויה המקוונת של רכישת כמות הגיונית של הפריטים להם הם זקוקים, ואותם הם מוצאים במחירים טובים, הם חשים את הצורך לבצע מספר גדול יותר של קניות על מנת להגיע לרמת הריגוש המספקת אותם, כשהחשיבה המנחה אותם היא ש"עדיין אין להם מספיק".

חנויות מקוונות ממכרות אפילו יותר, וסוד קסמן טמון בשפע ההצעות המרגשות, שיטות השיווק המתוחכמות ותחרות הצעת המחירים הטובים יותר מאתרי מכירות אחרים, או מחנויות במציאות. התנהלות זו גורמת לאנשים "להוסיף פריטים לסל", גם אם אינם זקוקים להם באמת.

הגישה לאינטרנט קלה וזמינה בכל מקום, מה שמגביר את נגישות הקניות ואת הדחף לבצע רכישות בכל זמן ובכל מקום. הדחף לממש את ההתמכרות נמצא בקצות האצבעות במשך רוב היום, כך שקשה יותר למצוא שיטות אחרות למנוע התנהגות ממכרת זו.

גם התסמינים זהים להתמכרויות אחרות, אך ההשלכות חמורות יותר

כדי להבין את דפוסי ההתמכרות לקניות באינטרנט, יש להבין תחילה את ההבדל בין ביצוע רכישות אקראיות באינטרנט, לבין התפתחות בעיה אמיתית.

תסמיני ההתמכרות לקניות באינטרנט זהים לתסמיני גמילה אחרים, וכוללים:

  • הזנחת המכורים את עבודתם, חיי המשפחה שלהם או החיים החברתיים.
  • חשיבה תכופה על קניות באינטרנט, גם כשאינם מבצעים אותן.
  • השקעה עצומה של כספים, באופן קבוע, על קניית פריטים להם הם אינם זקוקים, רק על מנת לחוות את הריגוש.
  • שקרים לגבי הרכישות שביצעו.
  • צבירת חשבונות אשראי גדולים.

היבטים חשובים בתהליך הגמילה

חשוב להבין שבדומה לכל התמכרות אחרת, התמכרות לקניות באינטרנט היא מחלה, ותהליך הגמילה מתמקד בהתמודדות עם ההתנהגות. זהו תהליך מורכב שכן האינטרנט נמצא בכל מקום בחיי היומיום, ואדם הסובל מהתמכרות זו נדרש לסגל שליטה עצמית חזקה במיוחד.

השלבים המסייעים להצלחת תהליך הגמילה הם:

  • זיהוי המניע לקניות באינטרנט.
  • זיהוי מה גורם למכור לרצות לבלות את זמנו באינטרנט, בין אם מדובר בשעמום, עצבנות, הרגל או רצון למלא חלל מסוים בחיים.
  • הגדרת מגבלות זמן השימוש באינטרנט.
  • הגבלת גובה ההוצאות.
  • מחיקת מספר כרטיסי האשראי ממאגרי מידע של חשבונות קניות באינטרנט, כך שביצוע הקניות לא יהיה קל מדי.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!