מהי אישיות התמכרותית?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אישיות התמכרותיתאחת הטעויות הנפוצות ביותר בנוגע להתמכרות, היא הרעיון לפיו חומרים מסוימים, בכוחות עצמם, גורמים להתמכרות. זוהי הנחה תמימה, והראיות הן שרוב האנשים עדיין מאמינים למסרים בפרסומות המפצירים באנשים לומר 'לא' לסמים.

מה שמוזר באמת הוא שעל פי סקרים לאומיים רבים, רוב האנשים ניסו מריחואנה ולא הפכו לנרקומנים. חסידי תנועת הלגליזציה של מריחואנה ניסו לתפוס "טרמפ" על תוצאות סקרים אלו ולטעון שקיים בסיס לצורך להפוך את המריחואנה לחוקית, אך ברוב המדינות היא עדיין נחשבת לאסורה, ובצדק.

התמכרות תלויה, בראש ובראשונה, בהיות האדם בעל אישיות התמכרותית. אנשים אלו מוערכים בכ-10-15% מהאוכלוסייה, שפשוט אינם יודעים מתי להפסיק. אנשים אלו עשויים לחשוב כי אם הם נהנים מכוס אחת או שתיים של יין עם ארוחת הערב, הם יכולים ליהנות יותר מעשר או עשרים כוסות. הם רוכשים כרטיס הגרלת לוטו לכבוד יום הולדתם, אבל אז הם מוצאים עצמם מוכרים את ביתם כדי לקנות מאה אלף כרטיסים.

הנקודה היא פשוטה: יותר מידי מדבר טוב, יכול להיות רע. ובכל זאת, אנשים בעלי אישיות התמכרותית יתמכרו לאלכוהול, להימורים ולהתנהגויות מסוכנות. להיות מכור פירושו יותר מאשר הרגל שאינו בשליטה. ההבדל נעוץ בין השימוש המתון לבין השימוש לרעה.

מאפייני אישיות התמכרותית

התמכרות היא דבר שקשה לנצח. יחד עם זאת, רבים מהסובלים מהתמכרויות, סובלים מגורמים מסוימים באישיותם, התורמים להתמכרות, ומקשים עליהם את הגמילה. אנשים אלו עוברים מהתמכרות להתמכרות, ומסתמכים על החומר שיעניק להם סיפוק אישי.

כדי שהדברים יהיו ברורים, יש להבין כי התמכרות אינה מוגבלת לסמים, אלכוהול וניקוטין. היא יכולה לכלול כל דבר מהימורים ומזון למשחקי מחשב. אנשים שמפגינים תכונות כגון התנהגות אימפולסיבית, חוסר יכולת להתמודד עם לחצים, או חיפוש מתמיד אחר הסיפוק המיידי, סובלים מאישיות התמכרותית.

התנהגות אימפולסיבית – אנשים עם הפרעת אישיות התמכרותית סובלים מהתנהגות אימפולסיבית, המיוחסת לחוסר היכולת שלהם להפסיק את ההתמכרות. כחלק מההתנהגות האימפולסיבית, הם יעדיפו שיהיה להם "הכל או לא כלום" ויחושו חוסר אונים לעצור את השימוש בחומר הממכר.

אישיות אנטי חברתית – רבים מהאנשים עם הפרעת אישיות התמכרותית סובלים מאישיות אנטי חברתית. הם עשויים להרגיש שהם מנודים מהחברה והדבר גורם להם להשתמש בסמים או באלכוהול. אדם עם אישיות אנטי חברתית נמנע מקבלת עזרה להתמכרותו וההתמכרות שלו נקשרת לעיתים קרובות לחוסר ביטחון. הוא פוחד מכישלון ומתקשה להגיע לאנשים אחרים. הוא משתמש באלכוהול ובסמים על מנת לחוש בטוח יותר.

החלפת התנהגויות שליליות – אדם מכור עשוי לעבור מהתמכרות אחת לשניה. הוא יכול להתחיל בניקוטין, לעבור לסמים, לאלכוהול, או אפילו להשקעת שעות ארוכות ומוגזמות במשחקי מחשב, אתרי אינטרנט, מין פרוע, או צפיה חסרת גבולות בטלויזיה.

אין דחיית סיפוקים – כחלק מהפרעה זו, מכורים רבים אינם מתכננים מטרות לטווח הארוך. הם מבקשים את הסיפוק המיידי המגיע מההתמכרות, ואינם מחשיבים מטרה של תענוג הכרוכה בהשקעת זמן להשגתה.

דיכאון – אנשים רבים הסובלים מהפרעת אישיות התמכרותית, חווים בעיות חרדה ודיכאון. הם חשים בדידות וטובעים בלחצים במשפחה או בעבודה. הם ממהרים לפנות לשימוש בסמים ואלכוהול כדרך להתמודדות עם תחושותיהם.

סוגי אישיות התמכרותית

בהיעדר קריטריונים מדעיים שנקבעו לזהות אישיות התמכרותית, פסיכולוגים קובעים את האבחון פשוט באמצעות בדיקת מספר היבטים הקיימים באישיות המטופל:

  • אדם שאינו יודע מתי להפסיק
  • אישיות אימפולסיבית או אישיות המתגרה בקלות
  • היבט של ריקנות אותה קשה או בלתי אפשרי למלא
  • חוסר יכולת משמעותי להירגע
  • חיפוש הסחות דעת לעיתים קרובות
  • התבוננות על העולם במונחים של שחור ולבן
  • נטיה לחפש דרכים להרגיש "חי" ביותר.

ריפוי אישיות התמכרותית

אדם בעל אישיות זו יודע שזה רק עניין של זמן עד שהוא ימצא משהו להתמכר אליו, אך אישיות זו אינה מעידה בהכרח על התמכרות, אלא פשוט על הסתברות גבוהה של אפשרות ההתמכרות. הבנה היא הצעד הראשון לשינוי אישיות בעלת נטיות ממכרות. טיפול בחרדה, למשל, הוא צעד משמעותי בתהליך הריפוי.

על מנת לשנות את כל נקודת המבט, יש להפוך את הנזק הנגרם במשך שנים של התמכרות. הצטרפות לחדר כושר והקפדה על אימון קבוע, משפיע באופן של שינוי סגנון החיים, והכרת חברים חדשים. רכישת ידע על תזונה נכונה, חשיבות תרגול יוגה וניהול חיים בריאים, הופך אדם מכור לאדם משגשג ומצליח יותר.

תכנון שאיפות וחלומות גדולים מהווה חלק משמעותי במניעת התמכרויות. אדם יכול ללמוד להרגיש חלק ממשהו במקום לסבול מבדידות. הוא יכול לסגל את תחושת השייכות שתמיד חמקה ממנו, לדעת כיצד לקבל אחרים, לסגל אמיתויות ואמונות אחרות במקום להיצמד למערכת אמונות שהשפעתן מאמללת.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!