תסמיני התמכרות לחומרים אופיאוטים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תסמיני התמכרות לחומרים אופיאוטייםהשפעת חומרים אופיאוטים על הגוף משמעותית במיוחד כשמתפתחת התמכרות. כחומר רפואי, חומרים ממשפחת האופיואידים משמשים בעיקר כמשככי כאבים חזקים לאחר ניתוחים, במצבי פציעה או כאבים אחרים.

תפקידם הוא לעמעם את התחושה, לצמצם את פעילות הגוף ובפועל הם מונעים ממערכת העצבים לקלוט כאב. כך, נוצר מצב בו הגוף אינו חש בכאב והוא מתפנה לתהליך ההחלמה באופן יעיל.

זיהוי ההתמכרות – כאשר נוצר מצב של תלות או התמכרות לחומרים אופיאוטיים, המטופל מגלה תסמינים חריפים המקושרים באופן פעולתה של התרופה וכן תופעות הלוואי שלה. תסמינים אלו יכולים להוות אינדיקציה מהותית לזיהוי מצב התמכרותי, ועלולים להתגבר ככל שהמטופל ממשיך בצריכת החומר.

השפעות החומרים האופיאוטים על הגוף

השימוש בחומרים אופיאוטיים נועד לטווח הקצר בלבד, בשל שתי סיבות: הסתגלות הגוף והצורך במינון גדול יותר, וכך גם היווצרות של מצב תלותי בתרופה על מנת להתמודד עם כאב. כשהגוף מפתח תלות משמעותית בתרופה, המטופל חש בכאבים ועל כן צורך מנה נוספת מתוך תובנה שגויה כי הבעיה אשר בגינה ישנו כאב עדיין לא נפתרה.

אך הסיבה העיקרית לכאב לאחר תקופה ממושכת בשימוש קשורה בהשפעת התרופה על הגוף ואי יכולתו להתמודד עם כאב אפילו מינוריים. כשנוצרת התלות בתרופה, יש לקבל טיפול מהיר כדי למנוע התפתחות התמכרות ממשית. בניגוד לתלות, התמכרות היא צורך נפשי עמוק לחוות סוג חוויה המקושרת עם התרופה.

לכן, כשמתפתחת התמכרות, נטילת החומר מובילה לתחושות אופוריה, תחושת התעלות ואף הקלה התענגותית של ממש. אלו אינן מקושרות להשפעות הפיזיולוגיות של התרופה, אלא דווקא לאספקט הנפשי.

תופעות לוואי ותסמינים של התמכרות

בעת נטילת תרופות אופיאוטיות, ישנן מספר תופעות לוואי נפוצות המתלוות לשימוש: תחושת עמימות, בחילות והקאות לעתים, עצירות (עד כדי נטילת תרופות להקל על מצב זה), עייפות ונטייה להירדמות, וכדומה. כל אלו קשורות באופן פעולתה של התרופה, ונפוצות למדי בשימוש הרגיל בתרופה גם ללא תלות או התמכרות.

כאשר המטופל הינו במצב תלותי בתרופה, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר במצב התמכרותי לטווח זמן מהותי, תופעות לוואי אלו יהיו מהותיות וחריפות. בנוסף, בעיתות שבהן השפעת התרופה שוככת ולו במעט יכולים להופיע תסמינים של כאב עז המצביע למטופל על צורך מהותי בנטילת מנה נוספת.

השפעות תהליך הגמילה

בתהליך גמילה מחומרים אופיאוטיים, תופעות הלוואי מתהפכות ומופיעות כך בעוצמה חזקה – שלשול, עוררות והפרעות שינה, כאבים עזים וחזקים, וכדומה. תסמינים אלו מתרחשים כשמשככי הכאבים כבר אינם משפיעים, והגוף אשר מורגל באופן תלותי בתרופה כעת זקוק לה על מנת לתפקד באופן אשר לו התרגל. ללא התרופה, מופיעים בדיוק אותם התסמינים ההפוכים כסימן מהגוף שיש ליטול עוד מנה מהתרופה – זוהי מהותה של התלות הפיזית.

התמכרות כרוכה בצורך עז ובלתי נשלט לחזור וליטול את התרופה. בין אם צורך זה מבוטא בהסברים מפורטים והגיוניים, ובין אם אין הסבר לוגי לצורך אלא פעולה בלתי נשלטת על פיו – המכור יעשה הכול על מנת להשיג את המנה הבאה. בעת צריכת המנה, לא יופיעו רק התופעות הרגילות המתלוות לשימוש בה, כי אם גם מצב אופורי, מנותק, מסופק ומתענג של המכור.

כדי להתמודד עם תופעות הלוואי ותסמיני ההתמכרות לחומרים אופיאוטים, על המטופל לעבור תהליך של גמילה פיזית ונפשית המלווה פעמים רבות בתסמינים אלו.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!