תזונה נכונה במהלך גמילה מסמים ואלכוהול

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תזונה נכונה בגמילהשימוש בסמים או באלכוהול גורם לנזק גופני מקיף. הנזק נגרם בראש ובראשונה עקב הרעלים נמצאים בסם או באלכוהול והצריכה הגבוהה של רעלים אלה לאורך זמן. אולם במקביל מועצם הנזק בעקבות חוסר תאבון שגורם השימוש בסמים או באלכוהול, תזונה בשעות לא שגרתיות, תזונה לא בריאה ודלה בערכים תזונתיים ועוד.

תקופת הגמילה מסמים עצמה הינה תקופה טראומטית לגוף. לאחריה, תידרש תקופה ארוכה של בניה של הגוף מחדש וטיפול בנזקים שנגרמו. תזונה נכונה יכולה להקל על בניית הגוף מחדש ולשקם נזקים.

אילו נזקים בריאותיים נגרמים משימוש בסמים ובאלכוהול?

אופיאטים (הרואין, מורפיום, קודאין וכדומה) – גורמים לנזק משמעותי למערכת העיכול. מכורים לסמים קשים אלה חווים לעתים קרובות שלשולים, תחושות בחילה והקאות. כל אלה גורמים לירידה במשקל, ירידה בתאבון ופגיעה באיזון המלחים והמינרלים בגוף.

גמילה מסמים קשים אלה מגבירה התופעות שצוינו ופוגעת עוד יותר במאזן המלחים בגוף. על מנת להקל על הגוף את תהליך הגמילה מסמים, יש להזין אותו במוצרי מזון עשירים בערכים תזונתיים, אשר יסייעו בתיקון ומזעור נזקים ובניה מחדש של הגוף. מומלץ לבנות תפריט תזונתי שיכלול: מוצרי מזון עשירים בסיבים תזונתיים, תזונה עשירה בפחמימות מורכבות כגון: מוצרי מזון עשירים בדגנים, ירקות, קטניות כגון שעועית ואפונה.

אלכוהול – שימוש ארוך טווח גורם לנזקים משמעותיים, ולעיתים אף בלתי הפיכים לגוף. מחקרים מראים כי עוברים אשר אמם נוהגת לשתות אלכוהול בכמות גבוהה במהלך ההיריון נולדים עם פגמים ובעיות: הפרעות גדילה, חלק ניכר מפתחים הפרעות קשב וריכוז, בעיות התנהגות, לקויות למידה ואף התפתחות של הפרעות ומחלות פסיכיאטריות.

שתייה מרובה של אלכוהול בקרב מבוגרים גורמת לנזקים מצטברים רבים: מחסור בוויטמין B6 , מחסור בתיאמין ומחסור בחומצה פולית. מחסור בויטמינים חיוניים אלה גורם עם השנים לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים.

אלכוהוליזם גורם גם לנזק בשני איברים מרכזיים במערכת העיכול: הכבד והפנקריאס. לכבד תפקיד מרכזי בשמירה על בריאות הגוף. הוא זה שאמור לסנן את הרעלים שנכנסים החוצה ולהובילם לפליטה מהגוף. כאשר הכבד אינו מתפקד כראוי, הרעלים אינם מפורקים ונשארים בתוך הגוף. כך שהם יכולים לגרום נזק לאיברים פנימיים נוספים ולהתפתחות מחלות.

הפנקריאס אחראי על איזון הסוכרים והשומנים בדם. פגיעה בפנקריאס גורמת לבעיות בריאות נוספות, מגדילה את הסיכון לסוכרת, מחלות לב ושבץ מוחי. מחלות נוספות אשר עלולות להתפתח בעקבות שתיית אלכוהול מרובה: לחץ דם גבוה, מחלות כבד (עד אי ספיקת כבד) ותוחלת חיים קצרה.

כיצד לבנות תזונה נכונה בשלבי גמילה מסמים ואלכוהול?

תזונה נכונה ובריאה משפיעה על מצב הרוח והערנות ומשפרת אותם. כתוצאה מכך, מצב הרוח הוא טוב, ויש פחות נטייה לחפש תחליפים משפרי מצב רוח כגון סמים ואלכוהול.

ראשית יש להקפיד על כמה כללים במסגרת דיאטת הבראה משימוש בסמים ואלכוהול:

  • אכלו ארוחות מסודרות בזמנים קבועים מראש ובשעות סבירות (לא בלילה).
  • הקפידו על דיאטה דלת שומן.
  • אכלו תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, דגנים ופרוטאינים.
  • מומלץ ליטול ויטמינים ותוספים תזונתיים. ויטמינים שיסייעו בהאצת ההחלמה הם: ויטמין C , B קומפלקס, אבץ, וויטמין A .

לעתים שימוש ארוך טווח בסמים פוגע ביכולתו של הגוף לחוש רעב או צמא. לכן חשוב מאוד להקפיד על ארוחות קבועות (גם כשלא רעבים. עם האוכל וההרגלים, יבוא התיאבון). תופעה נוספת היא שלעיתים מכורים לשעבר מפרשים תחושת רעב של הגוף כצורך בסמים, משום שאינם מזהים תחושה זו כצורך של הגוף במזון.

במידה ולא חשים תחושת רעב, או שיש תחושות בחילה, ניתן לאכול במקום 3 ארוחות גדולות, לאכול יותר ארוחות קטנות: פרי, כריך, יוגורט וכדומה. כמו כן, מומלץ להרבות בשתיית מים מסוננים או מינראליים אשר יסייעו בניקוי הגוף מן הרעלים שהצטברו בו.

תזונה נכונה, אם כן, תסייע בגמילה, בבניית הגוף ושיקומו מחדש.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!