התמכרות לסמים קשים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לסמים קשיםהתמכרות לסמים הינה כינוי לתופעה בה אדם צורך חומרים פסיכואקטיביים, הפועלים באופנים שונים על הגוף והמוח, ומפתח תוך כדי תלות פסיכולוגית-נפשית או פיזית באותו החומר. במצב זה, בניגוד לצריכת חומרים פסיכואקטיביים ללא התמכרות, המשתמש מרגיש צורך עמוק לחזור ולהשתמש, ללא שליטה על המצב, כשבמקביל הוא יכול לחוות תופעות פיזיות של כאב וסבל עד לצריכת המנה.

כך, המשתמש הופך להיות תלוי בסם ועשוי להתנהג בקיצוניות כדי להשיגו. התמכרות לסמים מתאפיינת גם ברמת סבילות מסוימת להשפעת הסם, כך שעם הזמן מתעורר צורך במינון גובר כדי להשיג את התחושה הטובה שהסם עורר בעבר. כך ניתן לזהות התמכרויות לחומרים רבים כגון אלכוהול, סיגריות, ואפילו מזון. אך התמכרות לסמים קשים כגון אופיאטים ואמפיטמינים, משפיעה באופן עצום על הגוף, עם תופעות גמילה כואבות במיוחד.

החוק בישראל: הבדלה בין סמים קשים וקלים וצורות ענישה

החוק נוקט באופן אקטיבי פעולות כנגד ספקי וסוחרי סמים, וההבדל בין סמים קשים וקלים מבוסס על השפעתם והסיכון להתמכרות.

חומרים אופיאטים

משפחת סמים זו משפיעה על קולטן האופיואיד במערכת העצבים ומשפיע כמשכך כאבים, תוך יצירת תחושת עמימות נעימה. למשפחת חומרים אלו משתייכים המורפיום ואופיום, וכן תרופות רפואיות לשיכוך כאבים כגון קודאין, פרוקסול, אוקסיקודון, פרקוסט, הידרומורפון, מתדון, ועוד.

לחומרים אופיאוטיים ישנה השפעה חזקה על הגוף, ובעת צריכה רפואית מבוקרת הסיכוי להתמכרות הינו נמוך ביותר, כמו כן, לסמים אלו תופעות לוואי קשות החל מעצירות חריפה, בחילות והקאות, יובש, הזעה, ישנוניות ועייפות, ועוד.

אמפיטמינים: סוגי ממריצים הנצרכים בבליעה

משמשים למצבים רפואיים כגון הפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות. תרופות אלו פועלות על מערכת העצבים, ממריצות ומגרות אותה לפעולה.

התרופות במשפחה זו כוללות אדרל, ויואנס, או דקסדרין. בין הסמים הנפוצים ממשפחת האמפיטמינים קיימים גם קוקאין, ספיד, וקראק. סמים אלו בעלי השפעות חמורות על הגוף, עם פגיעה משבשת חמורה במערכת העצבים.

סמי הזיה וסמים פסיכודליים

חלק מסמים אלו נחשבים לחזקים ביותר ועלולים להשפיע על ההתנהגות, התפיסה, הגוף והנפש. הם כוללים סמים כגון אקסטזי, חגיגת, אסיד, PHP, ו-LSD הנחשב למסוכן מכולם. סמי הזיות גורמים למשתמש להזות בהתאם למצב הנפשי במהלך השימוש. הסמים משפיעים על התפיסה והחושים, על מצבי רוח, תחושות דה-פרסונליזציה וחלומיות.

לסמים אלו יש השפעה חזקה על הגוף, ולכן הם נחשבים לרעילים. כך, למשל, ה-LSD נחשב לרעיל ביותר ולא ניתן לדעת מתי ואיך יופיעו תופעות לוואי בעקבות השימוש – הן יכולות להופיע בפתאומיות בעקבות סיטואציות נפשיות. סכנה נוספת בסמים אלו קשורה בעיוות תפיסת המציאות, כך שאנשים עלולים לחשוב שהם עפים בזמן שהם קופצים ממצוק גבוה, או לצעוד אל תוך כביש סואן או סיטואציות מסוכנות אחרות – ללא שיקול דעת.

התפתחות ההתמכרות

כשאדם צורך סמים כחלק מטיפול תרופתי-רפואי מבוקר ומאובחן, הסיכוי להתמכרות נמוך ביותר גם בסמים הנחשבים לממכרים, היות והמרכיב הנפשי המעורב בהתמכרות אינו מתבטא באופן משמעותי. בנוסף, הפיקוח הרפואי ההדוק סביב השימוש הרפואי בתרופה מבקר את רמות המינון ואופן השימוש, כך שהסיכוי לפתח תלות פיזית קטן ביותר.

אך אנשים עם היסטוריה של התמכרות נמצאים בסיכון להתמכרות גם במצבים אלו, והמשתמש אינו מודע בהכרח להתמכרותו. השימוש הוא חלק מהוראות רופא, והמשתמש אינו מודע להשפעות הלא צפויות של הסם כהשפעה ממכרת.

לכן הטיפול בהתמכרות מסוג זה הינו אחר לחלוטין, ולרוב הרבה יותר ממוקד בגמילה פיזית, מאשר במקרה של התמכרות כתוצאה מלקיחת החלטה מודעת או לא מודעת אשר אינה קשורה בסיטואציה רפואית מבוקרת.

צורך בתשובות למצבים או בעיות אחרות

אדם עלול להתחיל להשתמש בסמים קלים כדי ליהנות, ועם הזמן הוא צורך את הסמים גם כדי לברוח או לעזור להתמודד עם סיטואציות נפשיות מורכבות כגון פרידה, לחץ, דיכאון קל, או שינויי חיים מלחיצים. לעתים הסיבה לשימוש בסמים קשים קשורה לבעיה פיזית ממשית כגון כאב, והמכור מחליט לקחת את התרופה על דעת עצמו.

בין אם המניעה הוא פיזי או נפשי, כשמתקבלת החלטה לפתור את הבעיה באמצעות חומר חיצוני ללא פיקוח רפואי, עלולה להתפתח התמכרות. – ייתכן מצב של התמכרות.

גמילה פיזית ופסיכולוגית מסמים

תחילה יש לטפל בסיטואציות המערבות גמילה פיזית, שכן טרם מנוקה הגוף מהשפעת הסם לא ניתן יהא להעמיק אל הממד הפסיכולוגי. לגמילה פיזית ישנן תופעות חריפות, אשר לרוב מלוות בתצורות הפוכות להשפעתו של הסם: בגמילה ממשכך כאבים יופיע כאב עז, עוררות במקום שלווה ועייפות, וכדומה.

לאחר הגמילה הפיזית, קיים צורך בטיפול פסיכולוגי או פסיכואנליטי על מנת להתמודד לא רק עם ההתמכרות הנקודתית כרגע, אלא גם עם המניע הראשוני לשימוש בסם מלכתחילה. חשוב לזכור, אדם אשר מגיע לכדי שימוש בסמים מתוך מניע נפשי – הצורך המתבטא בשימוש חוזר וחוזר בסם כתלות נפשית הינו כבר השלב שאחרי.

המניע הנפשי הינו דבר מורכב ביותר, והוא מורכב לעתים מסיטואציות משפחתיות מורכבות, תפיסת מציאות חריפה, או בעיה אמתית וממשית אשר המטופל סובל ממנה ואינו יכול לשאת זאת יותר. על כן, גמילה מסמים אינו תהליך פשוט והוא אורך זמן, ומצריך תשומת לב רפואית ונפשית כאחד.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול בהתמכרות בעזרת בעלי חיים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!