התמכרות של בני נוער לעומת מבוגרים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות של בני נוער לעומת מבוגריםבני נוער ומבוגרים נוטים להתמכרויות פעמים רבות במהלך חייהם, אמנם המניעים הם שונים אך תוצאות ההתמכרות הן אותן התוצאות. בעידן של היום יותר ויותר אנשים משתמשים באמצעים חיצוניים בעלי סכנת התמכרות כמו התמכרות לכדורי הרגעה, עישון, אלכוהול, כדורי מרץ, חשיש וסמים אחרים וכדורי הרזיה.

אותם אמצעים חיצוניים משפיעים על מצבי הרוח ומעניקים לגוף תחושות של הנאה ושל הקלה. החיים האינטנסיביים שמסביבנו וחיפוש אחר פתרונות מהירים לבעיות שונות, יחד עם הנגישות הקלה של התרופות ושל הסמים לכולם, גורמים לסכנת התמכרויות גם בקרב בני נוער וגם בקרב מבוגרים.

התמכרות בקרב בני נוער

רוב רובם של בני הנוער משתמשים בסמים כאשר הם מגדירים לעצמם כי זהו שימוש ניסיוני וחד פעמי בלבד. החוויה עצמה היא שמוליכה אותם לנסות את הסם ולא תוצאות השימוש או ההשפעה שיגיעו אחר כך. בדרך כלל בני נוער מעשנים סמים באופן ספונטני ומזדמן, ללא תכנון מראש.

ככל שבני הנוער ערים להשפעות הסמים על ההתנהגויות ועל הרגשות שלהם (ביטחון עצמי, אופוריה, שקט נפשי), השימוש יהיה תכוף יותר. התמכרות לאלכוהול בקרב בני נוער, כמו גם התמכרות לסמים ולגורמים חיצוניים נוספים נעשית בשל סיבות שונות, אותן נפרט להלן:

  • רצון להתנסות – כחלק מתהליך ההתפתחות העצמית שלהם ועיצוב זהותם, בני נוער מרגישים כי הם צריכים להתנסות בחוויות שונות של החיים, גם כשמדובר בלקיחת סיכונים מיותרים, והכול בשביל לבדוק את יכולתם ולהוכיח כי הם בוגרים. סמים, עישון או אלכוהול הם חומרים שיכולים לספק עבורם אשליה של בגרות ושל כוחניות.
  • לחץ חברתי – בני נוער רואים את קבוצות הגיל שלהם כדבר המרכזי בחייהם, לעתים אף יותר מההורים ומהמשפחה. הם מרגישים שייכות גדולה מאוד לקבוצת החברים שלהם, ויחד הם מפתחים אוטונומיה ו"נפרדים" מהתלות בהורים ובמשפחה המצומצמת. כאשר בני הנוער צורכים יחד סמים או שותים אלכוהול בחברותא הם קושרים את עצמם זה לזה בחוויות משותפות. ישנם מקרים שההתמכרות מהווה עבורם הגדרה להשתייכות לאותה קבוצה או כתנאי קבלה שלהם אל הקבוצה. בני נוער מרגישים צורך אדיר להיות כמו כולם, ואם בקבוצה צורכים סמים, אז גם הם יצרכו סמים.
  • חיקוי – בני נוער מעצבים את אישיותם ועסוקים ביצירת תדמית ובחיקוי אחרים. הם רוצים להידמות לדמויות מהטלוויזיה, מעולם הבידור או מהקולנוע, ולאמץ דברים מסוימים מתכונותיהם וממנהגיהם בחיים. אדם ששותה אלכוהול מדומה בעייני בני הנוער כבעל סטטוס גבוה (כסף, כבוד), דברים שמדברים במיוחד אל הגיל הזה.
  • דימוי עצמי נמוך – בני נוער נוטים בגיל ההתבגרות לדימוי עצמי נמוך והם מחפשים כל דרך כדי להשתחרר מהמועקה התמידית שיש בלב בעקבות זה. שתיית אלכוהול או עישון סמים אלו דרכים קלות להתגבר על הביישנות, המבוכה, ההערכה העצמית הנמוכה וכדומה, וה"היי" שבעקבותיהם יוצר אשליה רגעית של ביטחון עצמי גבוה ושל מסוגלות להצליח.

התמכרות בקרב מבוגרים

בקרב המתמכרים לסמים אנו מוצאים גם הרבה מאוד מבוגרים ולא רק בני נוער. חלק מהם משתמשים בסמים "קלים" שכמעט ולא גורמים להתמכרויות, וחלק מהם משתמשים בסמים "קשים" שעלולים למכר ולהוביל למקומות לא נעימים. תופעות של התמכרות בקרב מבוגרים יכולות להתגלות בכל שכבות האוכלוסייה, כך שניתן אולי להאשים את תכתיבי החברה- הדרישה לכבוד, לכוח, למין, לכסף, לאוכל ועוד.

זו יכולה להיות הסיבה שבגללה רבות ההתמכרויות בעידן של היום. רבים מהאנשים עסוקים כל כך במרדף אחרי עבודה, כסף ומעמד, ויחד עם זאת רוצים למלא את עצמם בדברים מהנים, עד שלפעמים התמכרויות זוהי הדרך היחידה לשכוח מהמציאות הבעייתית הזאת.

ראו גם:

התמכרויות בבני גיל הזהב – דרכי טיפול והתמודדות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!