התמכרות לכדורי הרגעה ודרכי גמילה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לכדורי הרגעהכדורי הרגעה מיועדים להקל על מצבים של לחץ, מתח וחרדה הפוגעים בתפקוד היומיומי. לחץ וחרדה יכולים לנבוע ממגוון סיבות: לחץ בעבודה, מבחן גורלי, מצב בטחוני, בעיה רפואית, שינויים הורמונאליים, מעבר או שינוי, קשיים כלכליים וכדומה. לא כל פחד קטן או לחץ זמני מצריכים טיפול מקצועי, אולם חרדה היא מצב קיצוני יותר הדורש טיפול.

חרדה יכולה להתאפיין באי שקט, פחד, מועקה בחזה, כאבי בטן, בהלה מכל דבר קטן, מחשבות טורדניות וכדומה. היא בהחלט יכולה להפריע לתפקוד היומיומי וגם ממש לא בריאה, כך שלא כדאי להתעלם ממנה אם היא לא חולפת.

ישנן דרכים שונות להקל על מצבי חרדה כמו טיפול פסיכולוגי, אימון אישי, פעילות אירובית, יוגה, מדיטציה, שיחה ושיתוף עם אדם קרוב, דיקור סיני וכדומה, אולם אנשים רבים פונים לכדורי ההרגעה לצורך פתרון קל ומיידי.

סוגי כדורי הרגעה

כדורי ההרגעה הנפוצים הם קלונקס, קסנקס, אסיבל, לורווין, ואבן, ואליום ועוד. הם שייכים לקבוצת הבנזודיאזפינים וניתנים באמצעות מרשם רופא. יש להם השפעה מהירה ומרגיעה על הגוף והם מרפים את השרירים. יש לזכור שכדורי ההרגעה אינם מטפלים בשורש הבעיה אלא רק בסימפטומים שלה אשר חוזרים בדרך כלל עם הפסקת הכדורים, למעט במקרים של חרדה עקב סיבה זמנית כמו מלחמה או מבחן.

כדורי הרגעה מובילים לא פעם לתופעות לוואי כגון נמנום, ערפול, חוסר ריכוז, דכדוך, עייפות, בלבול, סחרחורת, פגיעה בזיכרון, טשטוש, תחושת שכרות, מחשבות אובדניות ועוד. כמו כן, כאשר במקביל ללקיחת הכדורים נוטלים חומרים אחרים כמו משככי כאבים, תרופות נגד אלרגיה, אלכוהול ועוד, האינטראקציה ביניהם עלולה להוביל לתוצאות חמורות.

עם זאת כדורי הרגעה חשובים ומועילים במקרים רבים כאשר לוקחים אותם לזמן מוגבל בהתאם להמלצת הרופא או הפסיכיאטר ובשילוב עם טיפול משלים בשורש הבעיה. מי שמועד להתמכרות, והיה בעברו מכור לאלכוהולמשככי כאבים, או סמים צריך להיזהר במיוחד מהתמכרות לכדורי הרגעה.

כיצד מתרחשת התמכרות לכדורי הרגעה

התמכרות לכדורי הרגעה, כמו התמכרויות רבות אחרות כמו התמכרות לכדורים משלשלים, התמכרות לאינטרנט ועוד, מתחילה בצורה תמימה למדי. המטופל פונה לקבלת מרשם לתרופות נגד חרדה ומתחיל להשתמש בכדורים. אלו פועלים עליו כבמטה קסם ועוזרים לו להיפטר מהסימפטומים המציקים של החרדה. הבעיה היא שעם הזמן, לאחר שימוש ארוך, הוא מתחיל לפתח תלות בכדורים וחושש לחיות בלעדיהם ולהתמודד עם המצבים שהובילו אותו לשימוש הראשוני.

ככל שעובר הזמן הגוף שלו מפתח סיבולת לכדורים, כך שהוא נאלץ להגדיל את המינון כדי שהכדורים ישפיעו עליו. כל ניסיון להפסיק עם הכדורים גורם לתחושת חרדה ולסימפטומים קשים הרבה יותר, כמו גם קושי תודעתי ופיזי להתמודד עם דברים פשוטים ויומיומיים כמו נפילות, כך שאין ברירה אלא לחזור לכדורים או להתמכר לחומרים אחרים כגון אלכוהול וסמים.

מה שמחמיר את המצב זה שלא תמיד המכור מודע לכך שהוא התמכר לכדורי הרגעה או שהוא מכחיש את הדבר בטענה שמדובר בכדורים חוקיים ונפוצים הניתנים על ידי רופא. במקרה זה חשובה התערבות של בני משפחה וחברים כדי לסייע לו לפנות לעזרה מקצועית.

גמילה

הדרך הכי טובה למנוע התמכרות לכדורי הרגעה היא להיעזר מלכתחילה בשיטות אחרות להתגברות על החרדה. אולם לאחר שכבר חלה התמכרות, חשוב להיעזר בעזרה מקצועית בתהליך הגמילה בכדי למנוע מצבים חמורים כמו הלם, התקף אפילפסיה, התמכרות לחומרים אחרים וחרדה קיצונית. הגמילה צריכה להיעשות בהדרגה תוך הפחתת המינון ולימוד דרכי התמודדות פנימיות עם החרדה. יש להתכונן לתהליך גמילה לא פשוט, שכן הפחתת הכדורים תגרום לתחושת חרדה קשה יותר מהחרדה הראשונית.

ראו גם:
התמכרות לתרסיס אף

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!