גמילה מסמים קלים – הליך הגמילה וחשיבותו

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מסמים ואלכוהולהסמים הקלים הנפוצים ביותר הם חשיש ומריחואנה, אך קיימים חומרים נוספים המוגדרים כסמים קלים כמו לדוגמא חגיגת. הסמים הקלים גורמים בדרך כלל לתחושת אופוריה והרגשת "היי", ולעומת הסמים הקשים הם בעלי פוטנציאל התמכרות נמוך.

עיקר ההשפעה של הסמים הקלים היא השפעה במישור הנפשי, וההשפעה הגופנית הביוכימית מועטת מאוד ביחס לסמים הקשים, ולכן גם פוטנציאל ההתמכרות הנמוך יחסית. ולכן, התמכרות לסמים קלים היא בעיקר תהליך התנהגותי, והגמילה מתבצעת בהתאם.

חשוב לזכור שבגלל הפוטנציאל הממכר הנמוך, גמילה מסמים קלים כוללת סימני גמילה מועטים וקלים ביותר, אך עם זאת קשה יותר להיגמל מהסמים הקלים, בעיקר מכיוון שבניגוד לסמים הקשים אין כאן תלות גופנית אלא תלות נפשית.

הבעיה בשימוש בסמים קלים

לכאורה, סמים קלים לא גורמים נזק משמעותי ואין כל סיבה להפסיק להשתמש בהם או להוציאם מחוץ לחוק. גופים שונים שתומכים בלגליזציה של הסמים הקלים טוענים שאלה חומרים שאינם ממכרים, גורמים להרגשה טובה, זולים ולא גורמים לפגיעה בזולת. טענות אלה מופרכות, וכיום ידוע שבשימוש בסמים הקלים פוטנציאל ממכר הרסני בדומה לסמים הקשים. קיימות מספר בעיות מרכזיות בשימוש בסמים קלים, שבגללו חשוב להתחיל תהליכי גמילה בזמן:

  • רוב המכורים לסמים קלים לא יודעים זאת – מספר גדול של מכורים למריחואנה וחשיש חושבים שהם נקיים. אנשים אלה, נורמטיבים בדרך כלל שעובדים בעבודה מסודרת או לומדים במוסד להשכלה גבוהה משתמשים בסמים קלים לעתים קרובות, בדרך כלל במסגרות חברתיות. לטענתם, הם אינם מרגישים כמיהה לסם, והשימוש בו לא מפריע למהלך חייהם התקין, אך עם זאת אינם יכולים לוותר על התענוג, משתמשים ביותר ויותר סמים בכל מפגש וקשה להם להעביר פרק זמן ארוך מבלי להשתמש בסמים. כמו כן, בגלל שהשימוש אינו נעשה באופן קבוע, חלקם הגדול עובר סימני גמילה כמו כאבי ראש, עייפות ושינה ממושכת לאחר שימוש בסמים. אי לכך, המסקנה הברורה היא שאנשים רבים, שלטענתם משתמשים בסמים קלים "באופן מזדמן" מכורים לסם ועליהם להיגמל ממנו.
  • פוטנציאל למעבר לסמים קשים – הסיבה העיקרית שבגללה חשוב להבין את ההתמכרות ולעבור תכנית גמילה מסודרת הוא שרוב המשתמשים בסמים קלים יעברו בשלב כלשהו להשתמש בסמים קשים. למרות שפוטנציאל ההתמכרות של המריחואנה והחשיש נמוך, הגוף מתרגל אליהם והשפעתם פוחתתת, ולכן בכל שימוש יש צורך להשתמש בכמות גדולה יותר של סמים. בשלב מסויים, הסמים הקלים כבר לא גורמים להשפעה הרצויה, והמכורים עוברים להשתמש בסמים קשים. יש לזכור שהסמים הקשים פחות "רחמניים" מהסמים הקלים, בעלי פוטנציאל התמכרות הרסני, גורמים לתסמיני גמילה והופכים את ההתמכרות לקשה ביותר. כדי להמחיש את מימדי הבעיה, מדיווחים של מרכזי הגמילה המתמחים בגמילה מחשיש וממריחואנה עולה כי 50% מהחברים בהם התחילו את השימוש בסמים קלים, ורק לאחר מכן עברו לסמים הקשים.
  • השפעה שלילית על החיים – למרות שלמכורים לסמים קלים נראה שאין לשימוש בסמים השפעה על חייהם, הסמים גורמים להם לבעיות שונות מבלי שישימו לב לכך: בעבודה ובלימודים, גורמים למשברים משפחתיים ולירידה בתפקוד הכללי.

תהליך הגמילה מסמים קלים

תהליך הגמילה מסמים קלים מתבסס בעיקר על שינוי אורח החיים והוצאת ההרגל של השימוש בסמים. חשוב לזכור שלסמים הקלים אין סימני גמילה משמעותיים, ולכן רוב תהליך הגמילה יתבצע בבית, בשיחות וסדנאות עם אנשי מקצוע.

בשלב ראשון, מטרת המפגשים היא להגיע להבנה שמדובר בהתמכרות, להבין את הבסיס לה ואת השפעת הסם על החיים. לאחר מכן, עוברים ליצירת תכנית משותפת לתהליך הגמילה ושינוי אורח החיים כך שהסם לא יהיה חלק ממנו. בחלק מהמקרים, ובמיוחד אצל בני נוער מערבים גם את המשפחה הקרובה שתפקידה לספק את התמיכה והחום הנדרשים.

יש לציין שלמרות שמדובר בסמים קלים, ואין כמעט תלות גופנית, הגמילה היא תהליך ארוך וקשה ביותר, ויש צורך במוטיבציה רבה ואחריות על מנת להצליח בתהליך הגמילה.

קראו עוד:

גמילה מאופיום

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!