גמילה מסיגריות – כמה זמן לוקח להפסיק לעשן?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מסיגריות – כמה זמן לוקח להפסיק לעשן?ניקוטין הוא החומר הפעיל במוצרי טבק כגון סיגרים, סיגריות, טבק למקטרת וטבק לעיסה. כשמעשנים או לועסים חומרים אלו, ניקוטין חודר לזרם הדם. הזמן הדרוש לניקוטין לעזוב את הגוף לחלוטין תלוי במספר גורמים כולל כמות השימוש בטבק, ומשך הזמן בו אדם עישן, המשפיעה על רמות הניקוטין בגופו ועל חילוף החומרים של הרעלים.

הזמן הדרוש לניקוטין לעזוב לחלוטין את הגוף

כשהניקוטין נצרך באמצעות עישון או טבק לעיסה, הוא משתנה לקוטינין בריאות ובכבד לפני שהוא עובר מחוץ לגוף דרך השתן. ניתן לאתר קוטינין בדם באמצעות השתן, הרוק והשיער.

ניקוטין בדם

זוהי בדיקה מדויקת ביותר המתבצעת במעבדה ומודדת את קיומם הניקוטין או הקוטינין ברמה מובהקת של רעלים. הזמן בו הניקוטין נשאר בדם משתנה, תלוי אם הבדיקה מבוצעת לגילוי ניקוטין או קוטינין.

אם המעבדה בודקת רמות ניקוטין, הוא יעלם בדרך כלל בתוך יממה עד שלושה ימים לאחר הפסקת השימוש בטבק. אם המעבדה בודקת רמות קוטינין, הוא ימשיך להתגלות כעבור יממה עד עשרה ימים לאחר השימוש האחרון בטבק.

ניקוטין בשתן – זוהי בדיקה קלה לביצוע ונחשבת לבדיקת הניקוטין הנפוצה ביותר. רמות הניקוטין והקוטינין בשתן בדרך כלל לא ניתנות לגילוי בתוך שלושה עד ארבעה ימים לאחר הפסקת השימוש במוצרי טבק. אך למעשנים פסיביים, בדיקת ניקוטין בשתן עשויה להניב תוצאות חיוביות גם לאחר שבועיים עד עשרים ימים. קוטינין עשוי להישאר זמן רב יותר בגוף לפני שהוא מופרש עם פסולת, אם אדם מעשן סיגריות מנטול.

ניקוטין ברוק – בדיקה זו רגישה ביותר לגילוי קוטינין בחילוף החומרים של ניקוטין. יש לקבל בדיקת רוק, לטבול אותה ברצועת בד למשך עשרים דקות, על מנת למדוד את הכמות המשוערת של השימוש בניקוטין. הבדיקה יכולה לזהות רמות קוטינין עד ארבעה ימים לאחר הפסקת העישון.

ניקוטין בשיער – בשל משך הזמן הדרוש לגידול שיער, מדידת רמות ניקוטין בשיער היא בדיקה אמינה לקביעת שימוש לטווח הארוך. הבדיקה מבוצעת על השיער הגדל קרוב ככל הניתן לקרקפת, וניתן לבצע את הבדיקה במשך חודש עד שלושה חודשים לאחר הפסקת העישון, והניקוטין עלול להתגלות אף כעבור שנה. זוהי בדיקה מקצועית המשמשת בדרך כלל כאשר כל שיטות הבדיקות האחרות אינן מספקות.

משך הזמן הדרוש לגמילה מניקוטין

רוב האנשים יכולים לצפות לביטול מוחלט של הניקוטין מגופם בתוך יממה. זאת בשל העובדה שבעקבות שאיפת עשן הניקוטין, אנזים המכונה ציטוכרום P450, מתבטל במהירות באמצעות חילוף חומרים בכבד. למרות העיבוד המהיר של הניקוטין באמצעות אנזים זה, חילוף החומרים של הניקוטין קוטינין נשאר בגוף למשך זמן ארוך יותר העשוי להגיע עד יממה וחצי.

במילים אחרות, ניקוטין מסולק במהירות מהגוף בתוך יממה, ואילו חילוף החומרים של קוטינין מתבטל מהגוף במשך זמן ארוך יותר. רוב המעשנים לשעבר ממשיכים לחוות את השפעות הניקוטין בגוף למשך יומיים וחצי עד שבוע.

גורמים המשפיעים על משך הזמן בו נשאר הניקוטין בגוף

קיימים גורמים רבים אותם יש לקחת בחשבון כששוקלים כמה זמן נשאר הניקוטין בגוף לאחר הפסקת העישון. משך הזמן בו נותר הניקוטין בגוף תלוי בעיקר בגורמים בודדים כמו למשל גיל, רמות הורמונים, תזונה, ותכיפות העישון.

חשוב להביא בחשבון גורמים בודדים רבים המשפיעים על המהירות בה הניקוטין עובר חילוף חומרים ויוצא מהגוף. גורמים בודדים אלו עשויים לכלול גם מצבים רפואיים ושימוש בתרופות, משך הזמן בו אדם עישן, וגורמים אחרים הקשורים לסגנון חיים, העשויים להכתיב את מהירות סינון הניקוטין מהגוף.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!