שיטות להפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עישון נחשב לתופעה עתיקה למדי. במקומות שונים בעולם נהוג היה לעשות שימוש באמצעי עישון למיניהם לרבות סיגריות, מקטרות ונרגילות, כבר לפני מאות רבות של שנים. יחד עם זאת, רק בעת החדשה הפך העישון לתופעה המונית ורחבת היקף במידה שקשה לתאר.

לאור ההבנה שסיגריות יוצרות התמכרות ומביאות גם לנזקים בריאותיים משמעותיים מאוד, התרחבה מאוד המגמה של גמילה מסודרת. אם בעבר הגמילה הייתה תשובה לצורך אישי בלבד, הרי שכיום גם המדינה וארגונים שונים מעודדים אנשים להפסיק את ההרגל המגונה הזה.

בין השאר הדבר נובע מכך שהעישון כתופעה חברתית מביא לעליה עצומה בהיקף ההוצאה הממשלתית על בריאות וזאת כמובן במקביל לקיצור תוחלת החיים ברמה האישית.

לפני שנעבור לתיאור מספר שיטות מרכזיות שמסייעות להפסקת עישון נספר שגם מי שניסה בעבר שיטה אחת ולא הצליח לא צריך לומר נואש. למי שברור שהסיגריות הן הרגל רע ולמי שרוצה להפסיק את ההרגל, יש מספיק דרכים שיוכלו לסייע לו בכך.

תחליפי ניקוטין

הניקוטין שמצוי בסיגריות נחשב לאחד האשמים העיקריים בהתמכרות המזיקה. ראוי לציין שלא הניקוטין הוא הגורם למרבית הנזקים הבריאותיים, אך תפקידו מהותי ביצירת התלות.

מסיבה זו, שיטה מרכזית להפסקת עישון תעשה שימוש בתחליפים שונים שנועדו לספק לגוף את מנת הניקוטין שהתרגל אליה, ושהיעדרו מתורגם להרגשה פיסית לא נעימה.

בין תחליפי הניקוטין המובילים, שנעשים בשיטת המינונים הנמוכים והשחרור האיטי, נזכיר את:

  • מדבקות הניקוטין.
  • תרסיסים למיניהם.
  • מסטיקים המכילים ניקוטין.

סיגריה אלקטרונית

שיטה אחרת לגמילה מסיגריות ניתן למצוא בתחליף המיוצר בדמות סיגריה. התחליף, שמכונה גם סיגריה אלקטרונית, נועד להתמודד בעיקר עם ההרגל ועם הצורך ההתנהגותי של האדם המעשן.

מומחים סבורים שלא רק הניקוטין הוא אשם ביצירת ההתמכרות. גם ההרגל של החזקת הסיגריה, השאיפה והנשיפה ואף הוצאת העשן הם בעל משמעות רבה ביותר.

על רקע דברים אלה, התחליף האלקטרוני נועד לספק חוויה קרובה ככל שניתן לזו שמתקבלת בעת עישון של סיגריה רגילה לכל דבר. בין הדגמים הקיימים ניתן למצוא כאלה שיודעים לדמות את עשן הסיגריה, אחרים מסוגלים להפיק אור שמדמה את הקצה הבוער ויש גם דגמים נוספים.

בישראל אומנם לא מקובל למכור את התחליף שמכיל גם ניקוטין, אך בעולם הרחב יש גם סוגים כאלה.

סדנאות גמילה

למי שמתקשה להיגמל, קיימת כיום דרך פופולארית שבה ניתן להיעזר בקבוצה שלמה של נגמלים. חלק מהקבוצות נחשב לקבוצת תמיכה לכל דבר, כאשר המנחים הם כאלה שעברו בעצמם את התהליך בעבר וכעת הם מעוניינים לתרום מניסיונם גם לאחרים.

במקביל, ישנן קבוצות שבהם המנחים הם מומחים כגון רופאים, מאמנים אישיים לגמילה מעישון ואנשי בריאות או מנחי קבוצות מקצועיים שצברו ניסיון בתחום זה.

ראוי לציין שקופות החולים השונות בישראל תומכות בדרך זו. למעשה, מי שמעוניין להיעזר בתרופות מרשם לגמילה מסיגריות נדרש, על פי רוב, להשתתף בסדנה שכזאת.

תרופות מרשם לגמילה

מכיוון שמנגנון ההתמכרות לסיגריות מקושר עם מנגנונים מוחיים ועצביים, גם למדע הרפואה יש לא מעט להציע בתחום של גמילה מעישון. הניקוטין שבסיגריה פעול על רצפטורים (קולטנים) ספציפיים שמגיבים ויוצרים אצל המעשן תחושה של עונג וצורך כאחד.

תרופות שונות ובהן גם כאלה שחוסמות את אותם הרצפטורים נמצאו כיעילות עבור אחוז גדול של מעשנים.

רפואה אלטרנטיבית

גם הרפואה המשלימה הכירה כבר מזמן בנזקים שגורם העישון. לכן, לא מעט שיטות של רפואה אלטרנטיבית מציעות דרכים להתמודדות עם הבעיה. בין היתר ניתן להסתייע בשיטות של:

  • דיקור סיני – אקופונקטורה.
  • שיאצו.
  • ביו פידבק.
  • צמחי מרפא וקפסולות טבעיות.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!