עישון פסיבי וסרטן ריאות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ההנחה הנפוצה לגבי סרטן ריאות היא שהוא נגרם כתוצאה מעישון, אך קיימים גורמים רבים נוספים. האמת היא שגם אנשים שמעולם לא עישנו עלולים לחלות בסרטן זה. החדשות הטובות הן שאם נוקטים בצעדים הנכונים, ניתן להפחית את הסיכון.

עישון פסיבי נגרם כתוצאה מהכימיקלים המזיקים אותם נושם אדם שאינו מעשן, כשהוא נמצא ליד מעשן. כימיקלים אלו נמצאים בעננת העשן הנסחפת מסיגריה, מקטרת או סיגר, ועלולים להוביל לסרטן ריאות. אין עישון פסיבי בטוח וישש להימנע ממנו בכל מחיר. צעדי המניעה מתחילים בהתחייבות להפוך את הבית, העבודה והמכונית לאזורים ללא עישון.

מהו עישון פסיבי?

זהו שילוב של עשן המופק על ידי מוצר טבק בוער, אותו נושף אדם שאינו מעשן. אנשים עשויים להיות חשופים לעישון פסיבי בבתים, במכוניות, במקומות עבודה ובמקומות ציבוריים.

כמות העשן הנוצרת על ידי מוצר טבק תלויה בכמות הטבק הזמין לצריבה. כמות עשן פסיבי הנפלט מעישון סיגר גדול, זהה לכמות פליטת העשן מחפיסת סיגריות שלמה.

כיצד נמדדת החשיפה לעישון פסיבי?

חשיפה לעישון פסיבי ניתנת למדידה באמצעות בדיקת אוויר פנימי המכיל ניקוטין או כימיקלים אחרים בעשן טבק. ניתן לבדוק אותה אף באמצעות מדידת רמת הקוטינין, תוצר לוואי של פירוק הניקוטין בדם, ברוק או בשתן של אדם שאינוו מעשן. חומרים אלו, בשילוב עם חד תחמוצת הפחמן וכימיקלים אחרים הקשורים לעשן, נמצאים בנוזלי גוף מעשנים.

בין שבעת אלפים הכימיקלים המזיקים שזוהו בעישון פסיבי, לפחות 250 מהם ידועים כמזיקים. למשל מימן ציאניד, חד תחמוצת הפחמן ואמוניה.

הכימיקלים הנמצאים בעישון פסיבי – לפחות 69 כימיקלים רעילים בעישון פסיבי גורמים לסרטן ריאות. הם כוללים פורמלדהיד; פירן וטולואן. גורמים רבים משפיעים על הכימיקלים הנמצאים בעישון פסיבי, כגון סוג הטבק, הכימיקלים המוספים לטבק, האופן בו מעושן מוצר הטבק, סוג הסיגריות והסיגרים, והחומר שבו עטוף הטבק.

האופן בו חשיפה לעישון פסיבי גורמת לסרטן

שאיפת עשן פסיבי גורמת לסרטן ריאות בקרב מבוגרים שאינם מעשנים. חיים עם מעשן מגבירים את סיכויי אנשים שאינם מעשנים לפתח סרטן ריאות, בשיעור של עשרים עד שלושים אחוזים.

חלק מהמחקרים מראים גם שעישון פסיבי עשוי להגביר את הסיכון לסרטן השד, לסרטן האף, לסרטן המעי הגס ולסיכון ללוקמיה, לימפומה וגידולים במוח בקרב ילדים.

חוקי איסור עישון במקומות ציבוריים

ברמה הארצית, מספר חוקים מגבילים את העישון במקומות ציבוריים, והוא אסור בשדות תעופה, אוטובוסים, רכבות, מסעדות, בתי קפה וברים, למעט במקומות ייעודיים בהם מותר לעשן. עישון אסור אף ברוב בנייני המשרדים, מקומות עבודה פרטיים, בתי חולים, ומרכזים ציבוריים כגון קניונים, בתי הספר וגני הילדים.

תכנית מקיפה לקידום הבריאות ומניעת מחלות מטעם משרד הבריאות, כוללת את מטרת הפחתת מחלות, מוגבלות ומוות הקשורים לשימוש בטבק וחשיפה לעישון פסיבי. עד שנת 2020, המטרה היא להפחית את החשיפה לעישון פסיבי בעשרה אחוזים.

כדי לסייע בהשגת מטרה זו, מבוצעות התערבויות קהילתיות, כגון עידוד הנהגת מדיניות נטולת עשן במקומות עבודה ובשטחים ציבוריים אחרים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!