השפעת עישון על כלי הדם

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עישון פוגע כמעט בכל איבר בגוף, כולל הלב, הדם, הריאות, העיניים, הפה, איברי הרבייה, העצמות, שלפוחית השתן ואברי העיכול. מאמר זה מתמקד באופן בו עישון משפיע על הלב וכלי הדם.

הכימיקלים בעשן הטבק פוגעים בתאי הדם ומזיקים גם לתפקוד הלב ומבנה ותפקוד כלי הדם.

נזק זה מגביר את הסיכון לטרשת עורקים, מחלה שבה חומר שעווה הנקרא פלאק, מצטבר בעורקים. עם הזמן, הפלאק מתקשה ומצמצם את העורקים. מצב זה מגביל יכולת זרימת דם עשיר בחמצן לאיברים ולחלקים אחרים בגוף.

שילוב עישון עם בעיות בריאות

עישון הוא גורם סיכון עיקרי למחלות לב. בשילוב עם גורמי סיכון אחרים, כגון רמות כולסטרול שאינן בריאות בדם, לחץ דם גבוה, עודף משקל או השמנת יתר, עישון מגביר את הסיכון למחלות לב. עישון הוא גם גורם סיכון עיקרי למחלות עורקים פריפריאליות (P.A.D), מצב שבו רובד מצטבר בעורקים הנושאים דם לראש ולאיברים. אנשים עם מחלה זו נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב, התקפי ל ושבץ.

כל כמות עישון, אפילו עישון קל או מזדמן, גורם נזק ללב ולכלי הדם. נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון ואנשים הסובלים מסוכרת, נמצאים בסיכון גדול יותר לבעיות לב וכלי דם, אם הם מעשנים.

עישון פסיבי מסכן את בריאות הלב וכלי הדם

עישון פסיבי הוא חשיפה לעשן המגיע מהקצה הבוער של סיגריה, סיגר או מקטרת, אותו נושם אדם שאינו מעשן. עישון פסיבי מכיל חומרים כימיים מזיקים אותם שואפים מעשנים. מצב זה עלול להזיק ללבם ולכלי הדם של אנשים שאינם מעשנים, באותו אופן בו עישון פעיל פוגע במעשנים. עישון פסיבי מגדיל במידה ניכרת את הסיכון של מבוגרים להתקף לב ומוות.

עישון פסיבי מגביר גם את הסיכון של ילדים ובני נוער לחלות במחלת לב כלילית, באמצעות הפחתת רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL); הגברת לחץ הדם; ופגיעה ברקמות הלב. הסיכונים לעישון פסיבי גבוהים במיוחד לפגים הסובלים מתסמונת מצוקה נשימתית (RDS) וילדים חולי אסטמה.

גם מעשנים פסיביים מתים מעישון

חוקרים יודעים פחות על האופן שבו עשן סיגריות ומקטרות משפיע על הלב וכלי הדם בקרב אנשים שאינם מעשנים, מאשר על עישון פעיל.

אך עשן סיגריות, סיגרים ומקטרות, מכיל את אותם כימיקלים מזיקים המשפיעים על מעשנים ואנשים שאינם מעשנים. בנוסף, מחקרים הראו שאנשים שמעשנים סיגרים נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב.

יתרונות הפסקת עישון והימנעות מעישון פסיבי

אחת השיטות הטובות ביותר להפחתת הסיכון למחלות כלי דם ולב היא להימנע מעישון טבק. לא להתחיל לעשן לעולם. אם אתם כבר מעשנים, הפסיקו. לא משנה כמה סיגריות ביום אתם מעשנים, או כמה זמן, ההפסקה תבריא אתכם. בנוסף, מומלץ לנסות להימנע מעישון פסיבי. לא ללכת למקומות שבהם מותר לעשן, ותבקש מבני משפחה וחברים מעשנים, לא לעשן בבית ובמכונית.

הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון לגסיסה ממחלות כלי דם ולב. בטווח הארוך, הפסקת עישון מפחיתה גם את הסיכון לטרשת עורקים וקרישי דם.

מניעת סיכוני מוות

אנשים מעשנים וסובלים ממחלות כלי דם ולב, מונעים, באמצעות הפסקת עישון, את הסיכון לדום לב פתאומי, התקף לב ומוות כתוצאה ממחלות כרוניות אחרות.

חוקרים עקבו אחר קהילות שבהן העישון נאסר במקומות עבודה ובמקומות ציבוריים. מספר התקפי הלב בקהילות אלו ירד באופן משמעותי. החוקרים סבורים כי תוצאות אלו נובעות מירידה בעישון הפעיל וחשיפה מופחתת לעישון פסיבי.

הפסקת עישון אפשרית, אך עשויה להיות תהליך מורכב. מיליוני אנשים הצליחו להפסיק לעשן לתמיד. מגוון שיטות, תכניות ותרופות זמינים על מנת לסייע לכם להפסיק לעשן. חיים ללא עישון הם חלק חשוב מאורח חיים בריא לכלי הדם וללב. אורח חיים בריא כולל גם אכילה בריאה, הקפדה על משקל בריא, התמודדות עם מתחים, ופעילות גופנית.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!