גמילה מעישון בעזרת סיגריה אלקטרונית

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לצד אמצעים ותיקים, ששימשו לצרכי גמילה מעישון כבר לפני שנים רבות, גם בתחום זה ניתן למצוא פתרונות שמבוססים על טכנולוגיה מתקדמת.

אחד האמצעים החדשים יותר, הסיגריה האלקטרונית, מבוסס על ההנחה שרבים מהמעשנים זקוקים לא רק לניקוטין שבסיגריה. גם ההרגל של העישון, הדלקת הסיגריה והפרחת העשן לחלל האוויר משחקים תפקיד חשוב בקושי להיגמל.

בשורות הבאות נראה איך בדיוק עובדת הסיגריה האלקטרונית, מדוע לא כולם תומכים בה והאם באמת מדובר על שיטה יעילה לגמילה מעישון.

התמכרות והתנהגות

לפני שנסביר עוד על הסיגריה האלקטרונית, ראוי להסביר בכמה מילים על הקשר שבין התמכרות לבין התנהגות. אנשים רבים ובהם גם מעשנים סבורים שההתמכרות מבוססת על התרגלות הגוף לחומר הכימי הידוע בשם ניקוטין.

מחקרים שנעשו עם השנים מצאו שאמנם הניקוטין מסביר חלק מהתופעה של התמכרות למוצרי עישון שונים, אבל בהחלט לא את כולם.

עובדה בדוקה היא שלמרות שאנשים רבים שניסו להפסיק לעשן בעזרת תחליפי ניקוטין כגון סוכריות, מסטיקים, תרסיסים או מדבקות, חזרו לאחר זמן מה לסורם ולאותן סיגריות מוכרות. לכן, חייב להיות גורם נוסף שמקשה מאוד על הגמילה.

בחיפוש אחר אותו הסבר נמצא שהאדם המעשן הפך את תהליך העישון למעין טבע שני. כל ההתנהגויות שקשורות בעישון מקבלים לא פעם ממד של טקס שנערך מבלי משים וכלאחר יד.

המעשן זקוק להצתת הסיגריה בגפרור או במצית וזקוק אפילו לאותן תנועות הכרוכות בתהליך העישון. ההרגל לבדו, אפילו ללא קשר לניקוטין הממכר, מקשה לשים קץ לתופעה גם כאשר רוצים מאוד לחדול מכך.

הולכים בלי – מרגישים עם

ההבנה שלהתמכרות לסיגריות יש קשר הדוק עם התנהגויות נלוות ועם טקס שלם של עישון נשאה עימה את הזרעים לרעיון חדש. הרעיון היה לפתח תחליף לסיגריות, כאשר לא הניקוטין בו יהיה העיקר כי אם האפשרות לשחזר את חוויית העישון ללא מעורבות של החומרים המזיקים שיש בתוך הסיגריות.

כך באה לעולם הסיגריה האלקטרונית שמאפשרת להרגיש עם (הסיגריה) וללכת – בלי. את הדמיון שבין סיגריה רגילה לבין זו האלקטרונית ניתן למצוא במראה אבל לא רק בו. בזכות מנגנון מתוחכם שכולל מערכת אידוי, נורית וסוללה, ישנה אפשרות לשחזר את החוויה כמעט באופן מלא. בין היתר ניתן:

  • לשאוף ולנשוף עשן, אך כזה שאינו מכיל חלק גדול מהרעלים שמצויים בסיגריה רגילה.
  • להביט בקצה שמדמה בעירה בעזרת מנורה אדומה.
  • להתנהג בדיוק כפי שמתנהג המעשן הרגיל, למרות שמשתמשים בתחליף בלבד.

לא כולם בעד

למרות שמעשנים רבים כבר נגמלו בזכות השימוש בסיגריה אלקטרונית, ראוי לומר שהדעות אודות השימוש בה אינן חד משמעיות. לצד המצדדים בה, יש המצביעים גם על היבטים שליליים כגון:

  • אין די מחקרים שמצביעים על אחוז ההצלחה.
  • חלק מהחומרים שנשאפים תוך כדי שימוש עשויים להוות סיכון בריאותי.
  • לא על כל הדגמים ישנו פיקוח מצד רשויות הבריאות.

כדאי – למרות הכל

בשלב זה עשוי קורא שורות אלה לשאול את עצמו האם הסיגריה האלקטרונית כדאית לשימוש או לא. נכון להיום, גם גורמים רשמיים שבעבר התנגדו לאמצעי זה הסירו את התנגדותם. ארגון הבריאות העולמי, למשל, סבור שמדובר  על אמצעי חיובי, בתנאי שנעשה בו שימוש על ידי בוגרים.

למרות שבחלק מהדגמים נעשה שימוש בחומרים שונים שנשאפים לריאות, עדין מדובר על חומרים מזיקים בהיקף הרבה יותר נמוך מזה שקיים בסיגריה רגילה. לאור האפקט שמדמה עישון בצורה כה יעילה, אין ספק שלפחות עבור חלק מאוכלוסיית המעשנים, מדובר על אמצעי עזר של ממש בדרך להפסיק לעשן.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!