הפסקת עישון – התלות הפסיכולוגית

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כפי שכל מעשן לשעבר יכול להעיד, הפסקת עישון אינה תהליך קל. האגודה האמריקנית לסרטן מעידה על נתונים לפיהם שבעים אחוזים מהמעשנים מעוניינים להיגמל, ועל ארבעים אחוזים המנסים להפסיק לעשן מידי שנה. יחד עם זאת, גמילה מעישון לתמיד, כרוכה לעיתים קרובות בניסיונות מרובים.

כל חפיסת סיגריות נושאת אזהרה ברורה ובולטת הקובעת כי עישון מזיק לבריאות. אנשים אינם טפשים. הם מבינים את האזהרות. הם מרגישים את ההשפעות המזיקות לבריאות בכל פעם שהם משתעלים או סובלים מכאבי גרון, אך למרות ההבנה, הידיעה, והתסמינים הפיסיים, רוב האנשים מתקשים להפסיק לעשן, היות והסיבות לעישון הן בעיקר פסיכולוגיות. ברגע שאדם מתחיל לעשן, קשה לו להפסיק את ההתמכרות לניקוטין, אך עדיין ניתן להתגבר על התמכרות זו, ברגע שהסיבות הפסיכולוגיות מבוטלות.

למה כל כך קשה להפסיק לעשן?

התשובה הקצרה היא ניקוטין. התשובה הארוכה מורכבת יותר. ראשית, ניקוטין אינו ממכר מבחינה פיסית, ושנית, התמכרות לניקוטין גורמת לשינויים פסיכולוגיים בקרב המעשנים, המחברים את התחושות הנעימות של העישון להיבטים רבים ושונים בחייהם. עישון סיגריות שולט בחייהם, כך שכאשר הם מנסים להפסיק, הם ניצבים בפני תהליך הכרוך בצורך לנצח את ההתמכרות לעישון, בנוסף להתמודדות עם עשרות גורמים שעשויים להאיץ את הרצון לעשן.

ניקוטין הוא סם הקיים באופן טבעי בטבק. במהלך העישון, אדם שואף ניקוטין בעשן, והוא מתפשט בגוף. ניקוטין מפריע לתקשורת בין תאי עצב, והתוצאה היא תחושה מרגיעה ונעימה שגורמת לרצות לעשן יותר. ככל שאדם ממשיך לעשן, גופו מתאים את עצמו והופך להיות סובלני לניקוטין, וקיים צורך בעישון יותר סיגריות כדי להשיג את התחושה הנעימה.

היות והגוף מחליף את חומרי הניקוטין במהירות, רמת הניקוטין בדם יורדת בתוך מספר שעות ואדם מוצא את עצמו "צריך" לעשן שוב ושוב לאורך כל היום על מנת לרענת את השפעת הסם. בשלב מסוים, מצטבר מספיק ניקוטין במערכת הגופנית, וכך מגיעה מכסת הסיגריות המסוימת לה זקוק אדם על מנת לשמור על רמה יציבה.

כוח הניקוטין

אדם עלול לפתח תלות פיסית בניקוטין לאחר מספר שבועות של עישון קבוע. כאשר הוא מנסה להפסיק לעשן, גופו נכנס לתהליך גמילה מניקוטין. המערכת מגיבה להיעדרות הניקוטין בתסמינים הכוללים:

  • עצבנות וחוסר סבלנות
  • עוינות
  • חרדה
  • דיכאון
  • כאבי ראש
  • הפרעות שינה
  • קשיי ריכוז
  • עלייה בתיאבון
  • קצב לב מוגבר.

ניצחון ההתמכרות לניקוטין

אם התמכרות פיסית היתה הבעיה היחידה בתהליך גמילה מעישון, היה קל יותר להפסיק לעשן, ויותר אנשים היו מצליחים. אך מעשנים נאלצים להתמודד עם ההתמכרות הפסיכולוגית לעישון, כמו גם עם התלות הפיזית של ההתמכרות.

גם אנשים המשתמשים בעזרים להפסקת עישון, מטפלים בתסמינים הפיזיים של ההתמכרות, אך מתקשים להרגיש "נורמליים" ללא הסיגריות וטקסי העישון.

תחושה זו מתעצמת באמצעות גירויים פסיכולוגיים הנבנים לאורך זמן כשאנשים "מתגעגעים" לתחושות הנעימות המושגות באמצעות ניקוטין והרגלי העישון שלהם, הם חסרים את עזרי הניקוטין על מנת להתמודד עם דברים לא נעימים, או שהם אינם מסוגלים לשפר את הנאתם מפעילויות, ללא סיגריות. הנקודה היא שניקוטין אכן ממכר, אך ניתן לנצח התמכרות זו.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!