הפסקת עישון בהריון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ההחלטה להפסיק לעשן איננה החלטה קלה, ללא צל של ספק. גורמים רבים חברו יחדיו כדי להפוך את המשימה לקשה, בין היתר מדובר על גורמים פסיכולוגיים, התנהגותיים ואפילו נפשיים.

מומחים רבים סבורים שכאשר מוצאים הנעה (מוטיבציה) חיובית, קל הרבה יותר לשים קץ לשימוש הממושך בסיגריות המזיקות. בין המוטיבציות המשמעותיות ביותר נמצאות נוכחות של ילדים בקרבת המעשן ובמיוחד קיומו של היריון או החלטה להרחיב את המשפחה שמתקבלת בשותפות עם אם מעשנת.

תופעה לא בריאה

אמנם נשים מעשנות פחות מאשר גברים, אבל עדיין, מספרן בישראל איננו זניח כלל וכלל. לפני שנראה מהן ההשלכות השליליות ביחס לעובר, ראוי לספר על כמה מהתופעות השליליות הכרוכות בעישון ככלל.

  • נשים המעשנות מגדילות במידה רבה את הסיכוי שלהן לפתח מחלות לב וכלי דם.
  • בנוסף, גם הסיכוי לפתח מחלות ממאירות, לרבות סרטן הריאות וסרטן השד עולה במידה ניכרת.
  • מחלות הריאה הצפויות אינן כוללות רק סרטן אלא גם דלקות שונות, נפחת ועוד.
  • מלבד עליה בלחץ הדם, גם מחלות אחרות שלא נקשרו בעבר לעישון נמצאו בשכיחות רבה יותר בקרב מעשנים. סוכרת היא דוגמא טובה לכך והיא לא היחידה.

מעשן בעל כורכו

מלבד כל אותם הנזקים שלהן חשופה האישה המעשנת והקרובים לה (בצורה של חשיפה פסיבית), במקרה של היריון ישנן תוצאות נוספות, קשות כשלעצמן. מצערת במיוחד העובדה שלעובר הקטן לא ניתנת זכות בחירה, ונכפה עליו להפוך למעשן עוד בטרם יצא לאוויר העולם.

כאשר חושפים את התינוק הגדל לחומרים הרעילים שמצויים בתוך הסיגריות הדבר נעשה ללא כל שליטה של האם. החומרים הרעילים הללו, שכמותם נמדדת בעשרות, מועברים באופן ישיר, דרך הדם, בדומה למזון שאותו מקבל התינוק.

למעשה, ההשפעה השלילית מתחילה כבר באופן שבו גוף האישה קולט את ההיריון וזו הסיבה לכך שאחוז ניכר מהנשים המעשנות מתבשרות על קיומו של היריון מחוץ לרחם או על סוגים אחרים של היריון בסיכון.

מכיוון שמרבית האימהות המעשנות מדווחות על רצון של ממש להפסיק לעשן, חשוב לומר שאלה שלא יעשו כן מבעוד מועד מעלות את הסיכוי של ילדן להפוך למעשן בעצמו. נמצא שתינוקות של מעשנים גדלו והפכו למעשנים בעצמם גם כאשר ההורים נגמלו בהמשך.

בעיית המשקל

בקרב נשים מעשנות קיים סיכוי גדול באופן משמעותי לכך שהתינוק, לכשייוולד, יהיה קטן ורזה לעומת תינוקות אחרים. כאשר מדובר על תינוקות, שלא כמו מבוגרים, בהחלט לא ניתן לראות בגוף קטן ורזה אספקט של בריאות טובה. מחקרים מראים שתינוקות שנולדו במשקל נמוך נוטים לסבול יותר מאחרים ממחלות כלליות ומבריאות לקויה.

יתרה מכך, תינוקות כאלה סובלים בסבירות גבוהה יותר מבעיות התפתחותיות, ליקויים מוטוריים, ליקויים שכליים, הפרעות של קשב וריכוז ועוד.

אפשר מאוחר, עדיף מוקדם

כאשר מדובר על הפסקת עישון, אף פעם לא מאוחר מדי. מחקרים מראים באופן חד משמעי שכאשר מפסיקים לעשן, אפילו לאחר שנים רבות, ישנה השפעה מיטיבה מבחינה בריאותית, גם אם חלק מהנזקים לא ישתקמו לחלוטין. למרות זאת, בהיבט של היריון וילודה, יש משמעות רבה להפסקת עישון בשלב מוקדם ככל האפשר.

עדיף להיגמל מסיגריות, במידת האפשר, עוד בשלב תכנון ההיריון. עם זאת, גם אם מצליחים להיגמל תוך כדי ההיריון הרי שמשפרים בכך את סיכויו של הילד לזכות בבריאות טובה יותר ובהתחלה טובה יותר לחיים טובים.

למי שזקוקה לעזרה בתהליך הפסקת העישון עצמו, הרי שכיום ישנן שיטות רבות שבהן עזרה כזאת בהחלט אפשרית. סדנאות לגמילה מעישון וקבוצות תמיכה של מכורים לניקוטין מאפשרות להסתייע בניסיון המצטבר של אנשים רבים, שכולם שותפים לאותה בעיה וכולם רוצים דבר אחד פשוט – להפסיק לעשן.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!