גמילה מעישון – תופעות לוואי נפוצות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מעישוןעישון נחשב להרגל גרוע מאוד, המהווה גורם סיכון למחלות לב, ריאה וסרטן מסוגים שונים. מלבד הנזקים לטווח הקצר, כמו ריח רע ופגיעה בעור, עישון גורם לנזקים רבים בטווח הארוך, למעשנים עצמם ולסביבתם ועל כן הגמילה מעישון היא אחד האתגרים החשובים של מערכת הבריאות בארץ ובעולם.

גמילה מעישון אינה דבר קל, בעיקר מכיוון שמדובר בהרגל מושרש, שקיים אצל המעשנים הכבדים כבר שנים רבות. אי לכך רק מספר קטן ביותר של מעשנים באמת מצליחים לעמוד באתגר הגמילה, ולעבור לחיים נקיים מעישון. תהליך הגמילה מהעישון כולל תופעות לוואי שונות, שגורמות לנגמלים קשיים רבים בחיי היום יום ובסופו של דבר מובילות אותם לחזור לעשן.

הסיבות לתופעות הלוואי של הגמילה מעישון

אצל אנשים מעשנים, הגוף פיתח תלות פיזית בניקוטין ותלות נפשית בפעולת העישון. הפסקת העישון גורמת אם כן לחסך בניקוטין ובפעולת העישון שמוביל להופעת תופעות לוואי שונות. מבחינה ביוכימית, הניקוטין הוא חומר שגורם להפרשת דופמין, שאחראי על תחושת ההנאה. כמו כן, ניקוטין הוא חומר מעורר, שגורם לשיפור הריכוז והעירנות. הפסקת עישון גורמת לכן להפסקת החשיפה לניקוטין, ולפגיעה בהנאה מהחיים וביכולת הריכוז.

תופעות הלוואי

כאשר מדובר בעישון, לא מופיעה תסמונת גמילה בדומה לסמים, אך בהחלט מופיעות תופעות לוואי שונות שמפריעות מאוד לחייהם של הנגמלים. תופעות אלה מופיעות בעיקר בשנה הראשונה לאחר הגמילה מהעישון, אך יכולות להימשך זמן רב יותר. משך ועוצמת תופעות הלוואי תלויה כמובן בתקופת העישון ובכמות הסיגריות, וכן באופי האדם המנסה להיגמל ואורח חייו. הבעיות העיקריות המופיעות לאחר נסיון גמילה מעישון הן:

  • הפרעות בשינה – בתקופה הראשונה לאחר הפסקת העישון, מופיעות הפרעות קשות בשינה. הפרעות אלה מתבטאות בעייפות במשך היום ובחוסר יכולת לישון בלילה. ייתכן והפרעות אלה מופיעות על רקע העצבנות הרבה המלווה את התקופה הראשונה לאחר הפסקת העישון, אך זוהי תופעה שכיחה גם אצל הרגועים. ההפרעות בשינה מוקלות בהדרגה באופן טבעי, עד שמופסקות לחלוטין בשלב מסויים.
  • עצבנות ואי שקט – אחת התופעות האופייניות ביותר לגמילה מעישון היא עצבנות ואי שקט, המתפתחים מיד לאחר הפסקת העישון. מעשנים רבים מאבדים את שלוותם תוך שעות ספורות לאחר הפסקת העישון, והופכים בלתי נסבלים לעצמם ולסביבה. מאפיין התנהגותי זה מהווה תירוץ להמשך העישון אצל אנשים רבים הטוענים שהם מעדיפים לעשן ולא להיות עצבניים. יש לציין שהעצבנות חולפת תוך מספר ימים עד שבועות, והנגמלים חוזרים לעצמם בצורה טובה.
  • חשיבה לא צלולה – מעשנים רבים מתארים חוסר יכולת להתרכז והיעדר חדות מחשבה בתקופות שלא עישנו. הסיבה לכך היא המחסור בניקוטין והפרעה באספקת הדם התקינה למוח, שמשפיעים ישירות על הצלילות ועל יכולת המחשבה.
  • עלייה במשקל – אחד הסימנים המשמעותיים ביותר של נגמלים מעישון היא עלייה במשקל. לטענת נגמלים רבים, העובדה כי הפסיקו לעשן גרמה להם לגרות את אזור הפה עם אוכל, וכך הופיעה השמנה. מעשנים רבים מדווחים על עלייה של 5-10 קילוגרם במשקל, המושפע מהאכילה המופרזת ומשינוי במטבוליזם שמושפע ישירות מהפסקת העישון.
  • תחושת תסכול וכעס – מלבד העצבנות, נגמלים רבים חווים תחושת תסכול וכעס רב. תופעה זו קשורה לשילוב של כל תופעות הלוואי המדוברות, ומבטאת את הקושי הרב של הנגמלים לתפקד לאחר הפסקת העישון.
  • כאבי גרון ונזלת– באופן פרדוקסלי, לאחר הפסקת העישון עלולים להופיע כאבי גרון המלווים בגירוי בגרון ונזלת. כאבים אלה מבטאים ככל הנראה את חידוש רקמת הרירית בפה ובגרון, ומופיעים במיוחד לאחר צינון או חשיפה לנגיפים.
  • כאבי ראש – אחת הבעיות הנפוצות אצל נגמלים מעישון היא כאבי ראש, המבטאים את המחסור בניקוטין. הכאבים המדוברים הם כאבים דמויי מיגרנה, שמוקלים על ידי תרופות לשיכוך כאבים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!