התמודדות עם השמנה לאחר גמילה מעישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הקושי בגמילה מעישון, נעוץ בטבע הממכר של הניקוטין שמצוי בכל סוגי הסיגריות. במהלך הגמילה מראה הגוף תסמיני גמילה שונים לרבות נטייה לעצבנות וחוסר מנוחה, אובדן מצב רוח, לפעמים גם עייפות וכאבי ראש.

תופעה ידועה נוספת המלווה את הגמילה הינה עליה ברמת הרעב וכן – השמנה. לא מדובר אך ורק בתחושה סובייקטיבית של כבדות או עייפות.

מחקרים ונתונים שנאספו בעניין זה מלמדים על עלייה במשקל שיכולה להגיע לחמישה או עשרה אחוזים ממשקל הגוף בממוצע. חלק מהמעשנים מעלים במשקלם גם הרבה מעבר לכך, אך הפתרון זמין.

מרבית הנגמלים מעישון מעלים במשקלם

העלייה במשקל המלווה את תהליך הגמילה מעישון אמנם איננה מלווה את כלל הנגמלים, אולם ההערכות הן שכ-80 עד 90 אחוזים מעלים ממשקלם, לעתים באופן ניכר. בדרך כלל, העלייה הדרגתית ואינה מתרחשת אך ורק בפרק הזמן המידי של הגמילה. כבר בתוך שבוע עד שבועיים ניתן לראות עליה במשקל, בדרך כלל צנועה אך לאחר מכן – חלה עליה נוספת.

רופאים מספרים שקרוב למחצית מהמעשנים מעלים יותר מחמישה קילוגרמים שניתן ליחס אותם להפסקת העישון באופן ישיר. מקובל להעריך שככל שהמעשן היה כבול להרגל המזיק לטווח הארוך יותר, או כשכמות הסיגריות ליום הייתה רבה יותר, העלייה במשקל משמעותית יותר. השמנה כתוצאה מהפסקת עישון היא תופעה המשפיעה באופן זהה על נשים וגברים.

טרם הובהר לגמרי מדוע הפסקת העישון גורמת להשמנה

יש הגורסים שמדובר בהיבט התנהגותי, שכן במקום להעסיק את הפה בסיגריה קיימת נטייה להחליף זאת באכילה מוגברת. גורמים נוספים אחראים לתופעה, כגון שינוי בקצב חילוף החומרים. כלומר, גם אנשים שלא מעלים את כמויות המזון שהם צורכים, עדיין צפויים להעלות במשקל.

העישון משפיע גם על רמת הסוכר בדם, דבר שמביא לתחושה של שובע בקרב המעשנים, ומכאן הקטנה ברצון לאכול או "לנשנש". אצל חלקם מתקיים קשר בין העישון לבין פעילות מעיים, וגם הקשר זה משפיע מבחינה שינויי משקל והפסקת עישון.

אבל אל תתבלבלו – העישון אינו "תרופה" להשמנה!

ההיבטים השליליים של הסיגרים ושל יתר מוצרי העישון (נרגילות, סיגרלות) מרובים כל כך, שגישה כזאת הינה אבסורדית בהחלט.

ראוי לציין שישנה דרך יעילה למדי להפחתת ההשמנה הקשורה לגמילה. הדרך הינה להיעזר בפתרונות כגון מסטיק ניקוטין או מדבקת ניקוטין. ההורדה ההדרגתית בהתרגלות לניקוטין ממתנת את ההשמנה וגם – מקלה על יתר הסימפטומים שחווים אלה המתקשים להיגמל.

כי היתרונות הבריאותיים שווים הכול

בכל גיל, בכל רקע, כל נגמל ירגיש היטב כיצד הגוף שהולך ומתנקה נעשה נמרץ יותר, חיוני יותר, פחות כבד (מבחינת תחושה, לאו דווקא מבחינת משקל). קשיי נשימה, גם בקרב מעשנים כבדים, הופכים מתונים יותר ואפילו נעלמים, ונשימה שורקנית הופכת לנשימה קלה.

גם מדדים רפואיים מראים על שיפור ניכר בהרכב הדם, שומנים בדם, בריאות הלב, ניקיון הריאות. כאשר משלבים בזמן הגמילה פעילות גופנית קבועה – היתרונות הבריאותיים מתעצמים כפל כפליים.

לביצוע פעילות גופנית והקפדה על תזונה נכונה השפעה בכמה רבדים. ראשית, יש בכך כדי להקטין את רמות הלחץ והמועקה המלווים חלק מהנגמלים. בנוסף, יש בכך גם כדי להשיג התמתנות של העלייה במשקל.

אלה שיקפידו על פעילות גופנית התואמת את גילם ואת מצב בריאותם יצליחו לחזור למשקל הקודם. לכן, לא צריך להתרגש מכך שבתחילת תהליך הגמילה רואים שהמשקל עולה וחווים תסמינים מטרידים כגון עצבות, מתח או דיכאון. אלה היבטים חולפים והיתרונות – ניכרים היטב ונשארים לתמיד.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!