איך להפסיק לעשן?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ניקוטין הוא אחד הסמים הממכרים, המזיקים והזמינים ביותר בעולם באופן נרחב. עישון הוא הרגל רע למעשן עצמו, ומעצבן ומזיק לאנשים שאינם מעשנים. הוא פוגע בילדים שנחשפים אליו באופן פסיבי, ואחראי לכמעט חמישה מיליון מקרי מוות מידי שנה. אך למרות הקשיים, יש להבין כי גמילה מעישון אינה משימה בלתי אפשרית.

הנחישות הפנימית העזה להפסיק לעשן

תחילה יש להכין רשימת הסיבות להפסקת עישון, על מנת לחזק את הנחישות. סיבות ספציפיות ונוכחיות, המבוססות על תחושה טובה יותר, מובילות לרשימת סיבות עתידיות. לדוגמה: ריח גוף נעים יותר, באופן מיידי, הוא מוטיבציה חזקה יותר מאשר לא לרצות לחלות בסרטן בעוד עשרים שנים.

יש להתבונן על העובדות. להבין לחלוטין את הסיכונים הבריאותיים המבעיתים ומה שקורה למעשנים בשלב מאוחר יותר בחייהם. במקביל, יש להבין את אופן פעולת המוצרים ועזרי הפסקת העישון, או הטכניקות הטיפוליות אותן שוקל הנגמל.

גישה חיובית ובטוחה

אדם חייב להאמין כי הוא יכול ומסוגל להתמיד בהפסקת העישון, ולהשתמש בטכניקות שונות להשגת המטרה, כולל תגמולים עצמיים קבועים הניתנים מידי פעם על מנת להמשיך את הריכוז והמחויבות של המטרה.

אחרי הכול, מדובר בהתחלת חיים חדשים אליהם יש להתכונן מתוך גישה של התרגשות והנאה. על מנת להתגבר על הקושי, מומלץ להציב אבני דרך כגון, שבוע, שבועיים, חודש, שלושה חודשים, חצי שנה וכולי, ולהעניק תגמולים עצמיים על עמידה במטרה.

לדוגמה, אם אדם הוציא 25 ₪ על כל חפיסת סיגריות, לאחר חצי שנה הוא יכול לאסוף את הסכום המצטבר, ולתגמל את עצמו במתנה מפנקת.

הצבת תאריך יעד

במקום לנסות להפסיק מידי שנה ביום ההולדת, או בראש השנה, אפשר לנסות להציב את היעד, למשל, ליום ראשון, בכל יום ראשון. פעולה זו מעניקה 52 סיכויי הצלחה בשנה, במקום רק סיכוי אחד, ובמקביל גדלים סיכויי ההצלחה.

בין ההחלטה להפסיק לעשן, לבין הצבת תאריך היעד, יש לפתח מודעות להרגלי העישון, לתת את הדעת על זמני הדלקת כל סיגריה, ולהבין את מטרת העישון בכל רגע ספציפי. צעד קטן זה לבדו, יפחית את כמות הסיגריות בשליש לפחות, שכן המעשן יבין כמה סיגריות ביום הוא מדליק רק מתוך הרגל, ולא מתוך סיבה אמיתית.

עם התחלת תהליך הגמילה, יש להוציא מהבית, מהמשרד ומהרכב את כל מוצרי העישון כגון מציתים, גפרורים, מאפרות, וכמובן, כל קופסאות הסיגריות, על מנת שלא להתפתות להתחיל לעשן שוב.

אמצעי עזר או טיפול מקצועי

יש למצוא את המוצר המתאים באופן אישי להפסקת עישון או את המטפל שילווה את התהליך. טיפול בתחליפי ניקוטין הוא אפשרות אחת. מדבקות ניקוטין משחררות זרם קבוע של ניקוטין למחזור הדם דרך העור, ומסטיקים המכילים ניקוטין מספקי את החומר דרך רירית הפה.

שיטות אחרות כוללות תרסיסי ניקוטין ומשאפים שעובדים אף הם באמצעות אספקת ניקוטין לגוף. לחילופין, יש להתייעץ עם הרופא לגבי תרופות מרשם אשר מסייעות בתהליך.

לשרוד את השבוע הראשון

מומלץ להשתמש בתחליפי סיגריות כגון סוכריות מנטה, גרעיני חמניות, או קסמי שיניים על מנת להתרגל שלא לעשן. הנפש והגוף של אדם מעשן התרגל לפעולה הפיסית של העישון, כגון החזקת הסיגריה ביד והנחתה בין השפתיים. שימוש בתחליפים מקל את המעבר הפסיכולוגי בהפסקת העישון.

על מנת להסיח את הדעת מהעישון, כדאי לצאת יותר החוצה, לעסוק בספורט, ללכת לקולנוע, לטייל על חוף הים, להיפגש עם חברים שאינם מעשנים, או להחליף את העישון בשתייה מרובה של מים.

מודעות מסייעת לתהליך הגמילה. גישה של כתיבת הרגשות או הערות לגבי התהליך הנפשי, מסייעת להתמודדות. המוח מקבל רצפי התנהגות חדשים ובדיוק כפי שהתרגל לשדר פקודות עישון, הוא מתחיל להתרגל לשדר פקודות חדשות לחלוטין.

גם אם הפסקת העישון לא צלחה, אין להתייאש, אלא להתחיל שוב מחדש. המפתח להצלחת תהליך הגמילה הוא לא לוותר, ללא קשר לקושי. מומלץ לספר לחברים ולבני המשפחה על התהליך, ולקבל תמיכה מאנשים אהובים.

ראו גם:

אימון אישי להפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!