הקשר בין הפסקת עישון להשמנה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון והשמנהגמילה מעישון והשמנה הולכים פעמים רבות יחדיו. רבים מהמעשנים שנגמלו מעישון דווחו על עליה במשקל בתקופה שלאחר הגמילה. בנוסף, רבים מהמעשנים המעוניינים להיגמל מעישון נמנעים מלעשות זאת מחשש שישמינו. מדוע ישנה נטייה להשמנה לאחר גמילה מעישון, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם או אף להימנע ממנה? על כך במאמר שלפניכם.

מדוע עולים במשקל לאחר גמילה מעישון?

רבים מבין הנגמלים מעישון עולים בתקופה שלאחר הגמילה במשקל. לתופעה זו כמה סיבות:

  • ההרגל של להכניס משהו לפה: בכל התמכרות אחד המימדים המרכזיים הוא המימד של ההרגל. ההתמכרות הופכת לחלק מסדר היום, לחלק מהפעולות השגרתיות אליהן האדם מתרגל. בעישון ההרגל הוא להכניס משהו לפה כל כמה זמן. לכן, כאשר העישון אסור, ישנם נגמלים מעישון המוצאים מפלט באוכל כמענה להרגל זה.
  • ייחוסים פסיכולוגיים לעישון: רבים מהמעשנים טוענים כי העישון מרגיע אותם. העישון הופך להיות הרגל הבא לפצות על מצב רוח רע או עוגמת נפש ועם השנים אכן הופך להיות כזה. מעשנים רבים מדווחים כי העישון מסייע להם בשיפור מצב הרוח. לעובדה שמצב הרוח משתפר, או שהעישון מסייע לרגיעה בזמנים של חוסר שקט, עצבים או מתח –  מצטרפת העובדה שעישון מסייע בשחרור של דופמין בגוף. הדופמין הוא חומר אשר כאשר הוא משתחרר הוא מסייע לרגיעה ולמצב רוח טוב. רבים מהנגמלים עדיין מתקשים לסגל לעצמם מנגנונים פנימיים של ויסות ורגיעה משום שהם עדיין תלויים בגורם חיצוני, כפי שהיו תלויים בסיגריה ש"תשפר" את מצב הרוח. לכן הם מוצאים מפלט באוכל, שמפצה או משמש תחליף להרגל העישון, והופכים אותו למזור לשיפור מצב רוחם.
  • סיבה נוספת להשמנה לאחר הפסקת עישון היא ביולוגית, וקשורה לכך שקיימת האטה במטבוליזם לאחר גמילה מעישון. בעקבות ההאטה במטבוליזם, כאשר חילוף החומרים איטי יותר, נוצרת השמנה בכל מקרה, גם אם האדם יקפיד מאד על התזונה לאחר גמילה מעישון, הוא עלול לעלות במשקל כתוצאה מההאטה במטבוליזם.

לא לדחות את הגמילה מעישון עקב החשש מהשמנה

רבים מהמכורים לסיגריות מתרצים את הימנעותם מגמילה מעישון בכך שהם אינם רוצים להשמין. ניתן להפריך חשש זה בכמה אופנים:

  • ההשמנה לאחר עישון היא לפרק זמן קצר, ולאחר שהתקופה הראשונה חולפת, הגוף חוזר לעישון ולמשקלו המקורי.
  • השמנה לאחר עישון באה לידי ביטוי לרוב בקילוגרמים ספורים (3-4 לערך) ולא בעליה משמעותית במשקל.
  • למרות ההשמנה, עדיין העישון מסוכן לבריאות הרבה יותר מהשמנה, כך שאם יש לבחור בין רע לרע במיעוטו, עדיף לבחור בהשמנה ולא בעישון.
  • יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את העלייה במשקל לאחר גמילה מעישון .

שמירה על משקל לאחר גמילה מעישון

  • לתכנן את התזונה לאחר הגמילה, ולמי שיודע שיש לו בעיית משקל או הפרעות אכילה אפילו מומלץ ללכת לתזונאית ולבנות תפריט תזונתי מאוזן לתקופת הגמילה.
  • להרבות בשתייה. פעמים רבות תחושת הרעב נרגעת לאחר ששותים מים.

להתחיל לעסוק בפעילות גופנית. לפעילות הגופנית כמה יתרונות: ראשית, היא טובה לבריאות, שנית, היא מסייעת בשמירה על המשקל ואף בירידה במשקל ומסייעת בעיצוב וחיטוב הגוף. סיבה נוספת היא, שבשעת פעילות גופנית הגוף משחרר דופמין המפצה על החסר בדופמין שנגרם עקב הסיגריות (יש אנשים המתמכרים לספורט בגלל הדופמין. אבל זו כבר התמכרות חיובית).

מודעות לנושא המשקל ונקיטת צעדי מניעה, תסייע בשמירה על המשקל גם לאחר הפסקת עישון.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!