אבחון עצמי להתמכרות לאינטרנט

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אבחון עצמי להתמכרות לאינטרנט בעוד שהזמן המושקע בגלישה באינטרנט עשוי להיות יעיל ביותר, שימוש כפייתי באינטרנט עלול להפריע לחיי היומיום, לעבודה ולמערכות יחסים.

כשאדם חש בנוח יותר עם חברים וירטואליים מאשר עם חברים אמיתיים, או שאינו מסוגל לעצור בעצמו מלהשקיע שעות ארוכות במשחקים אינטרנטיים, הימורים או שימוש כפייתי בטלפון החכם, במחשב או אפילו במכשירי כף יד ניידים, עלול הדבר להשפיע באופן שלילי על החיים ולהתבטא בהתמכרות לאינטרנט.

שימוש בריא באינטרנט לעומת התמכרות

האינטרנט מספק מקור מתמיד ומשתנה של מידע ובידור, וניתן לקבל את המידע באמצעות מרבית הטלפונים החכמים כמו גם מטאבלטים, מחשבים ניידים, מחשבים נייחים, דואר אלקטרוני, בלוגים, רשתות חברתיות, רשתות מסרונים מיידיים ותקשורות ציבוריות אנונימיות על כל נושא. אך יש להבין מתי השימוש באינטרנט הופך להתמכרות.

הרגלי הגלישה באינטרנט משתנים מאדם לאדם. יש הזקוקים לגלישה נרחבת לצרכי עבודה, או שהם מסתמכים באופן משמעותי על אתרי רשתות חברתיות כדי לשמור על קשר עם בני משפחה וחברים רחוקים.

השקעת זמן רב באינטרנט הופכת לבעיה כאשר הגלישה גוזלת זמן רב מידי, וגורמת להזניח מערכות יחסים, עבודה, לימודים או דברים חשובים אחרים בחיים. כשאדם חוזר על ההתנהגות הכפייתית למרות ההשלכות השליליות, זה הזמן להתמודד עם תהליך גמילה.

אפיוני ההתמכרות לאינטרנט

הסימנים והתסמינים המעידים על התמכרות לאינטרנט משתנים מאדם לאדם. לדוגמא, לא קיימות שעות קבועות ביום או מספר הודעות אינטרנטיות נשלחות ומתקבלות המצביעות על ההתמכרות, אך רשימת סימני האזהרה המעידים על בעיה, כוללת:

איבוד תחושת הזמן באינטרנט – כשאדם מוצא את עצמו לעיתים קרובות גולש באינטרנט יותר זמן מכפי שהתכוון; כשמספר דקות הופכות למספר שעות; וכשהוא מתרגז אם קוטעים את זמן השימוש שלו באינטרנט.

גלישה על חשבון עיסוקים אחרים – כשמטלות הבית מצטברות ואדם שוכח לאכול היות והוא עסוק בחיבור און ליין; כשהוא מוצא עצמו עובד עד שעות מאוחרות לעיתים קרובות יותר, היות ולא הספיק להשלים את העבודה; כשעובד נשאר יותר זמן במשרד לאחר שכולם הלכו, כדי להשתמש באינטרנט באופן חופשי.

בידוד מבני משפחה וחברים – כשהחיים המשפחתיים והחברתיים נפגעים עקב השעות הארוכות של הגלישה; כשאדם מזניח את בני משפחתו וחבריו; כשהוא מרגיש כאילו אין אף אחד "אמיתי" בחייו; וכשהוא סבור שהחברים הוירטואליים שלו מבינים אותו יותר מבני משפחתו או האנשים הקרובים אליו ביותר.

התגוננות לגבי השימוש באינטרנט – כשאדם סובל או מתרגז מטענות הסביבה או האנשים הקרובים לו, שהוא מבלה יותר זמן בהתעסקות עם הטלפון החכם או המחשב, מאשר בבילוי זמן איכות זוגי, משפחתי או חברתי. כשהוא מסתיר את השימוש באינטרנט או משקר למעסיקים בעבודה ולבני המשפחה על כמות הזמן אותו בילה בגלישה באינטרנט ולגבי האתרים בהם הוא גולש.

תחושת אופוריה במהלך הגלישה – כשאדם גולש באינטרנט כשהוא עצוב, נרגז או זקוק לסיפוק או ריגוש מיני, וכשהוא מנסה להגביל את זמן הגלישה אך אינו מצליח.

בנוסף, התמכרות לאינטרנט או למחשבים עלולה לגרום אף לבעיות פיסיות, שמהוות אף הן תסמינים להתמכרות כגון:

  • תסמונת התעלה הקרפלית, המתבטאת בכאב וחוסר תחושה בידיים ובפרקי הידיים.
  • עיניים יבשות או ראייה לקויה.
  • כאבים עזים בגב, בצוואר ובראש.
  • הפרעות שינה.
  • עלייה או ירידה משמעותית במשקל.

התמודדות עם התמכרות לאינטרנט

קיימים מספר צעדים בהם ניתן לנקוט כדי לשלוט בהרגלי הגלישה, וחשוב אף לקבל תמיכה חיצונית, היות וקל להחליק חזרה לתוך דפוסי השימוש הישנים, במיוחד כשהשימוש באינטרנט כרוך במידה רבה לצרכי עבודה או פעילויות חשובות אחרות.

הכרה בגורמים המובילים להתמכרות – כשאדם מתמודד עם דיכאון, לחץ, כעס, מתחים או חרדה, ההתמכרות לאינטרנט משפיעה עליו באופן מרגיע. לכן, יש לזהות את הגורמים המפעילים את ההתמכרות, לקבל טיפול מקצועי של מומחה בתחום בריאות הנפש, או להשתתף במפגשי תמיכה קבוצתיים.

בניית כישורי התמודדות – כשאדם משתמש באינטרנט כדרך להתמודד עם בעיות תקשורת חברתיות, או שהוא מתבייש באופן מוגזם ליצור קשרים חברתיים בחיים האמיתיים, מומלץ לקבל טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול בחשיפה המסייע להתגברות על בעיות אלו.

הקמת רשת תמיכה – החיים האמיתיים מאופיינים במערכות יחסים המסייעות להפחית את הצורך בשימוש באינטרנט ושיפור המגעים החברתיים. יש להגדיר זמנים שבועיים המיועדים לבילוי עם בני משפחה וחברים, ואם אדם עדיין גולש באינטרנט ונמנע ממצבים חברתיים, מומלץ להחליף עיסוקים אלו בעיסוקים בריאים יותר כגון פעילות ספורטיבית קבוצתית, סדנאות גמילה, או הצטרפות לקבוצות חברתיות הנושאות תחומי עניין משותפים, כך שניתן יהיה לתקשר עם אחרים ולפתח מערכות יחסים באופן טבעי.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!