איך להתמודד עם קשיים חברתיים?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

האדם הוא חיה חברתית. אינטראקציות עם אנשים אחרים מהוות עבור כולנו, או לפחות רובנו המכריע, מרכיב הכרחי באיכות החיים. אנחנו מבלים ביחד, לומדים זה מזו, עוזרים אלה לאלה בשעת צרה וגם בשגרה, וממילא אנחנו נמצאים בקרבת בני אדם אחרים שעות רבות – בלימודים, בעבודה וכו'. בהתאם אדם שסובל מקושי חברתי, כלומר קושי ליצור קשרים עם אנשים ולשמר אותם לאורך זמן, עלול לשלם מחיר יקר מבחינת איכות החיים. בעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי לגבי התמודדות עם הקשיים החברתיים השונים.

 

להישיר מבט אל הבעיה

השלב הראשון בהתמודדות עם קשיים חברתיים הוא להכיר בקושי ובבעיה. הכלל הזה נכון לגבי כל סוג של מצוקה, ובפרט לגבי קשיים במישור החברתי. הסיבה לכך היא שבמקרים אחרים, אנשים קרובים יכולים להירתם לעזרה ולסייע לאדם לקבל את הטיפול המתאים לו. כשאדם סובל מבדידות, אין מי שיעזור לו לעלות על מסלול חדש וטוב יותר עבורו – ולכן הוא זה שנדרש להישיר מבט אל המציאות ולהחליט שהגיע זמן שינוי.

עוד חשוב לזכור בהקשר זה שבדידות עלולה להוביל להתמכרויות מסוגים שונים: לאלכוהול, להימורים, למזון מזיק ועוד. במקרה כזה תידרש קודם כל גמילה כשבמהלכה תטופל גם המצוקה החברתית.

 

לאבחן במדויק את שורשי הקושי

הבסיס לטיפול מוצלח בקשיים החברתיים הוא זיהוי מדויק של הגורם לקושי. בהקשר זה חשוב לציין שהתוצאה היא אמנם אותה תוצאה, בדידות וחוסר יכולת להפיק תועלת מאינטראקציות עם בני אדם, אבל הסיבות יכולות להיות מגוונות מאוד. לרוב הקושי מתפתח כבר בגילאי הילדות, ואפילו המוקדמים. סיבה אפשרית אחת היא קשיים בוויסות, מפני שילדים מן הסתם מתרחקים עם מי שחווה התקפי זעם לעיתים קרובות ואף מתנהל באלימות. סיבה אחרת יכולה להיות תחושת זרות, בין אם על רקע הגירה ובין אם על רקע עולם נפשי שונה מזה של החברה והסביבה. עוד גורם נפוץ הוא היעדר מודלים במשפחה לקשרים יציבים ומיטיבים עם הזולת.

 

להגיע לטיפול מקצועי

הקשיים החברתיים, ובפרט אם מדובר על מצבים שבהם ישנה חרדה חברתית, מחייבים התערבות מקצועית. יש כמה וכמה שיטות טיפול אפקטיביות בקושי להתחבר לבני אדם אחרים, וכדאי לדעת שהטיפול יכול להיות אישי אבל גם קבוצתי.

באופן מעניין, דווקא מעבר טיפול בחברת אנשים אחרים, שמן הסתם סובלים גם הם מקשיים חברתיים, יכול להיות אפקטיבי מאוד – בזכות "שותפות הגורל" והיכולת להתמודד עם הקושי גם על סמך חוזקות אישיות וגם על בסיס כוחה של קבוצה. במפגשים כאלה ייעשה שימוש בכלים מתחום הפסיכודרמה וכמו כן יתבצעו דינמיקות קבוצתיות.

טיפול אישי בחרדה חברתית או קושי חברתי יכול להתבצע בשיטה שנקראת CBT – ראשי תיבות של Cognitive Behavioral Therapy, ובעברית טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בשיטה זו המטפל או המטפלת קודם כל משנים את האמונות שמייצרות את הקושי החברתי, וכשלאדם יש סט אמונות חדש, נכון יותר עבורו, ההתנהגות משתנה גם כן והוא פתוח יותר לייצר אינטראקציות חברתיות מיטיבות.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!