מהן תופעות הלוואי של גמילה מעישון?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תופעות לוואי של הפסקת עישון

מאת:  איילת בן ארי, מתמחה בטיפול ועבודה עם מכורים

כ-70% מהמעשנים מדווחים על כך שהם מוכנים להפסיק לעשן, אך בפועל רק כ-3-7% מהאנשים אשר מנסים להפסיק מצליחים לעשות זאת.

הסיבה העיקרית לכך היא תופעות הלוואי הקשות של הפסקת העישון אשר נקראות תסמיני גמילה, ומקשות על הצלחת הגמילה

הסיבה לתסמיני הגמילה האלה היא התלות של הגוף והנפש בניקוטין, וכאשר מפסיקים לעשן מתפתחים תסמינים שונים על רקע החסר המשמעותי והקיצוני בניקוטין.

מחקרים שונים הראו שקבלת ייעוץ מתאים ושימוש בתכשירים לגמילה מעישון כמו תרופות, מסטיקים, מדבקות וכו’ יכולים להגדיל את הסיכוי בהצלחת הגמילה לכ-30%. הסיבה לכך היא הקלה משמעותית על תסמיני הגמילה אשר מאפשרת בסופו של דבר להתמודד עם התקופה הקשה שמופיעה מיד לאחר הפסקת העישון, וכתוצאה מאפשרת את הצלחת תהליך הגמילה.

תסמיני הגמילה מהעישון

ניקוטין הוא המרכיב הממכר הנמצא בסיגריה, אשר גורם להשפעה פסיכו-אפקטיבית על הגוף ומספק הנאה רבה מכל סיגריה.

את תופעות הגמילה מעישון ניתן לחלק ל- 2:

תסמיני גמילה גופניים

    • כאבי ראש – נמשך כשלושה ארבעה ימים לאחר הגמילה. ניתן לפיתרון קל ופשוט באמצעות תרופה נגד כאבי ראש
    • שיעולים והזעות – הגוף מנקה את הרעל, את הניקוטין, ומוציא אותו החוצה. נמשך ימים ספורים.
    • שינויים בדפוסי השינה – . הפרעה זו יכולה להתבטא בקושי להירדם או בעודף שעות שינה ובעייפות מתמדת, וחולפת לרוב לאחר ימים עד שבועות מספר.
    • כאבים בגפיים – תופעה נדירה במיוחד ועם זאת אפשרית. גורמת לכאבים, נסבלים בדרך כלל, בידיים וברגליים. נעלמת תוך שבועות מספר
    • עליה במשקל – ניקוטין ידוע כבעל השפעה מדכאת על התיאבון וכגורם לירידה במשקל. החסר בניקוטין גורם לתיאבון מוגבר וכתוצאה לעליה משמעותית במשקל, וקיימים אנשים רבים אשר חוזרים לעשן רק מכיוון שעלו במשקל ברגע שהפסיקו. בנוסף, קיימת נטייה ידועה להחליף התמכרות בהתמכרות ולהעביר את הצורך בסיגריה לצורך באכילה. בעיה זו ניתנת לפיתרון וחשוב לדעת את זה

תסמיני גמילה נפשיים

  • ירידה במצב הרוח – רוב האנשים אשר מפסיקים לעשן מדווחים על ירידה משמעותית במצב הרוח, אשר יכולה אף להביא לדיכאון. הסיבה לכך היא השפעת הניקוטין על החומר דופמין אשר אחראי על ההנאה בחיים, והעובדה שהפסקת העישון והפחתת רמת הניקוטין גרמה כתוצאה לירידה משמעותית בהפרשת הדופמין. בדרך כלל, תוך מספר שבועות הגוף מתרגל למצב וחוזר להפריש את הדופמין בצורה תקינה אשר אינה דורשת סיגריה לשיפור מצב הרוח.
  • אי שקט ורגזנות – אנשים הסובלים מתסמיני גמילה של עישון מתאפיינים באי שקט משמעותי וברגזנות קיצונית. במקרים רבים, אינם מצליחים לשלוט במצב אשר מתבטא בכעס רב, תזזיתיות, והפרעה קשה לתפקוד היום יומי. תופעה זו יכולה להימשך גם שבועיים שלושה
  • הפרעות בריכוז – לניקוטין אפקט חיובי ביותר על יכולת הריכוז, ואנשים אשר מפסיקים לעשן מתלוננים על הפרעות ריכוז בימים הראשונים שלאחר הפסקת העישון. הפרעות הריכוז יכולות לגרום להפרעה בלימודים, לפגיעה בתפקוד בעבודה ואפילו להפרעה ביחסים עם בני הזוג.
  • חרדה – שילוב של כל תסמיני הגמילה שצויינו יכול להתבטא אצל חלק מהאנשים בחרדה, אשר מופיעה על רקע הקושי שלהם לתפקד לצד תופעות הלוואי שצויינו. אנשים רבים מתחילים לאבד ביטחון עצמי ולפתח חרדות לגבי התפקוד שלהם, אך לרוב תופעה זו חולפת לאחר שמתרגלים למצב.
  • תחושה שמשהו חסר – תופעה נרחבת למדי. מעשנים שהתרגלו לעשן שנים רבות ידווחו לא פעם על תחושת חוסר וריקנות. לוקח זמן להסתגל למציאות חדשה. תחושת החוסר מתפוגגת מאליה, בדרך כלל ואת מקומה תופסת תחושת החופש מהעישון והשימחה עליו.
  • קינאה במעשנים  – לפעמים ימצא עצמו מעשן שנגמל מביט בערגה אל אנשים שמעשנים, למשל בבתי קפה או בפאב. ירגיש כאילו הם נהנים יותר ממנו ושהוא מפסיד.

חשוב לדעת שתסמיני הגמילה הם שונים ומגוונים ומשתנים מאדם לאדם הן בעוצמתם והן בהמשכם.

ישנם נגמלים שלא חווים אף תופעה ויוצאים מגמילה בתחושת היי ויש כאלה שעוברים שבועיים /שלושה לא פשוטים.

כדאי לדעת, שתסמיני הגמילה שתוארו כאן הם לא באמת כאלה מפחידים. אם מסתכלים לטווח של חיים שלמים, מהם שבועיים שלושה מאתגרים לעומת ההזדמנות להיחלץ ממשהו שגורם כל כך הרבה דאגה וסבל?

גמילה מעישוןגמילה מעישון היא אחת הגמילות הקשות ביותר שיש, מאחר שהיא מצריכה גמילה פיזית מניקוטין וגמילה פסיכולוגית ונפשית מההרגלים הרבים הנלווים לעישון עצמו. רוצים להיגמל מעישון? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

גמילה מעישון- אילו אפשרויות קיימות?

אז אתם רוצים להיגמל מעישון אך אין לכם מושג כיצד לעשות את זה. קיימות אפשרויות שונות לגמילה מעישון- 

  • גמילה מעישון על ידי סדנאות

קיימות סדנאות שונות לגמילה מעישון. בסדנאות אלה מגיעים למפגשים קבוצתיים או אישיים, בהתאם לסדנה שבחרתם, בהם ניתנים הסברים ודרכים לשינוי דפוס החשיבה. 

קיימות מגוון סדנאות שונות אשר פועלות בדרכים שונות. לדוגמא סדנה לגמילה מעישון של אלן קאר הכוללת מפגש אחד שאורך 6 שעות ובמידה שלאחריו יש צורך בתמיכה נוספת ניתנות שיחות טלפונים או מפגשים קצרים ללא תשלום. 

גם קופות החולים מציעות מגוון סדנאות המונחות על ידי רופאים ועובדים סוציאליים ומבוססות על גישה רפואית והתנהגותית. הסדנאות המוצעות על ידי קופות החולים משתנות בין קופה לקופה. 

כמו כן קיימות סדנאות גמילה מעישון על ידי אנרגיות. דוגמא בולטת לכך היא של מכון אברהמסון. בשיטה זו מבצעים שיחת הסבר וטיפול טבעי לניקוי אזורי ההתמכרות בהילה, ריפוי אנרגטי וקריסטלים. מכון אברהמסון מציע שיטה שניתנת לביצוע גם במפגשים אישיים בבית. 

  • גמילה מעישון על ידי תחליפי ניקוטין

תחליפי ניקוטין הם גם אחת הדרכים לגמילה מעישון. קיימים תחליפים שונים אשר פועלים בצורות שונות. ריכזנו לכם מספר תחליפי ניקוטין לדוגמא- 

  • מדבקות ניקוטין- מדבקות המודבקות על הגוף ומסייעות בהפחתת הדחף לסיגריות. תופעות לוואי אפשריות הן גירוי בעור, הפרעות שינה או כאבי ראש. קיימות מדבקות מסוגים שונים של חברות שונות. 
  • מסטיקים- כמו מדבקות ניקוטין ניתן למצוא גם מסטיקים המכילים תחליף ניקוטין. לעיסת המסטיקים מספקת לגוף ניקוטין בכמות שתפחית את החשק לעשן. 
  • משאף- ניתן למצוא גם משאף המחדיר לגוף תחליף ניקוטין על ידי שאיפה. 
  • גמילה מעישון על ידי תרופות

קיימות תרופות מרשם שונות המיועדות לגמילה מעישון. תרופת מרשם לדוגמא היא זייבן. תרופה זו לא מכילה ניקוטין והיא משפיעה על חלקים במוח הגורמים להנאה מניקוטין. מטופל שנוטל תרופה זו צריך להרגיש ירידה ברצון לעשן. תופעות לוואי אפשריות הן חוסר שקט, כאבי ראש ובעיות במערכת העיכול. 

  • גמילה על ידי סיגריות אלקטרוניות

סיגריה אלקטרונית היא סיגריה המדמה את פעולה העישון. סיגריה זו לא מכילה ניקוטין והעישון לא מוציא ריח. עם זאת היא מספקת חוויה כמעט אמיתית שכן, את האש מחליף אור ובעת הנשיפה יוצא עשן מדומה. בסיגריות אלה שואפים חומרי טעם וריח ויש להחליף פילטר כל יומיים שלושה, בהתאם לכמות העישון. סיגריה אלקטרונית היא סיגריה שנטענת בחשמל בחיבור USB.

השפעות על הגוף

כפי שציינו קודם, ההתמכרות לסיגריות היא אחת ההתמכרויות הקשות והעוצמתיות ביותר. התמכרות זו כוללת התמכרות פיזית לניקוטין והתמכרות פסיכולוגית להרגלים הקשורים לעישון שהפכו לדפוסי חיים בקרב מעשנים. בין ההרגלים הללו ניתן למצוא את הסיגריה של הבוקר לצד הקפה, סיגריה לאחר ארוחה, סיגריה בעבודה, הסיגריות המלוות ישיבות חברתיות ועוד. הרגלים אלה הופכים לחלק מאורח החיים של המעשן ורוב המעשנים מדברים בעיקר על החוסר בהרגלים הללו. 

לכן, אנשים אשר נגמלים מעישון עוברים תהליך גמילה פיזי ורגשי כאחד. כיצד זה בא לידי ביטוי?

  • תהליך גמילה פיזי- גמילה מניקוטין שעלולה לכלול תופעות לוואי שונות על הגוף. 
  • תהליך גמילה רגשי- גמילה מהרגלי העישון וההרגלים הנלווים אליו והסתגלות לשגרת חיים אחרת. 

תופעות לוואי בגמילה מעישון

כאשר נגמלים מעישון ניתן לצפות ל תופעות לוואי שונות בעקבות השינוי במאזן הניקוטין בגוף. בדרך כלל תופעות הלוואי נעלמות לאחר כשבועיים והגוף מתרגל. עם זאת, יש להמשיך להתמודד עם הדחף הפסיכולוגי ודפוסי החיים הישנים. 

אז אילו תופעות לוואי כלולות בגמילה מעישון?

  • מצב רוח ירוד ועצבנות- ניקוטין הוא חומר שמשפיע על הפרשת דופמין במוח. הדופמין אחראי לתחושה הנאה בין היתר. ירידה של רמת הדופמין בעקבות ירידה באספקת הניקוטין, עלולה לגרום לתחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות שינה- ירידת אספקת הניקוטין ותחושת הדכדוך והעצבנות עלולים לגרום להפרעות שינה, עייפות מתמשכת, קושי להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- אנשים רבים שנגמלו מעישון מספרים על תחושת הרעב המוגברת. הניקוטין גורם בין היתר לתיאבון מופחת, לשריפת קלוריות מוגברת, לפעילות מוגברת של בלוטת התריס ולשחרור גלוקוז. הפסקת עישון גורמת לנסיגת סוכר ולכן נגמלים רבים צורכים את הסוכר במזון. כמו כן, העישון מספק הרגל אוראלי וכאשר מפסיקים לעשן מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה. בדרך כלל מה שיחליף את ההתעסקות בסיגריה יהיה התעסקות באוכל. 
  • עליה קלה במשקל- נגמלים בשבוע שבועיים הראשונים צפויים לעלות בין 2-3 ק"ג. אך יש לקחת בחשבון שעלייה זו זמנית וחלפת לאחר מספר שבועות. השמנה משמעותית יותר תהיה תוצר של נגמל שלא שומר על אורח תזונתי נכון. 
  • שיעול וליחה- השיעול והליחה שמופיעים אצל נגמלים מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף ועל כך שהגוף מנקה את עצמו. 

התמודדות עם תופעות הלוואי

קיימות שיטות שונות להתמודד עם תופעות הלוואי של גמילה מעישון- 

  • פעילות גופנית- פעילות גופנית מסייעת להעלאת רמת הדופמין, עוזרת לפרוק לחצים וכעסים, משפרת את מצב הרוח ומסייעת בשמירה על משקל תקין. 
  • תזונה נכונה- תזונה נכונה שמורכבת מכל אבות המזון ועשירה בסיבים תזונתיים (פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, שומן ממקור בריא) עשויה להקל על תופעות הלוואי.
  • שתיית מים בכמות מספקת- מסייעת בפינוי שאריות הניקוטין במהירות. 
  • תחביבים חדשים- אחת השיטות שמסייעות להתמודדות עם תופעות הלוואי ועם הגמילה עצמה היא להחליף את ההתמכרות לעישון בתחביבים חדשים. 

מה השלבים?

קיימים מספר שלבים המשפיעים על הגמילה מעישון-

  1. 20 דקות לאחר הפסקת העישון- קצב פעימות הלב והדם יורדים לרמה נורמלית. 
  2. 8 שעות לאחר הפסקת העישון- רמת חד תחמוצת הפחמן בדם לנורמה יורדת ורמת החמצן עולה לנורמה.
  3. 24 שעות לאחר הפסקת העישון- פוחתים הסיכונים לחלות במחלות לב. 
  4. 27 שעות לאחר הפסקת העישון- הרפיית סימפונות ושיפור בנשימה. כמו כן שיפור בהרגשה הכללית. 
  5. 48 שעות לאחר הפסקת העישון- עצבי הטעם והריח יחזרו לתפקוד תקין ויחול שיפור בחושים אלה. 
  6. 72 שעות לאחר הפסקת העישון- רוב הניקוטין יתפנה ממערכת העצבים ומהגוף. 
  7. 21 ימים לאחר הפסקת העישון- התהליך הגופני של הגמילה מגיע לסיום ולגוף עצמו אין יותר צורך בסיגריות. אנשים שחוזרים לעשן לאחר זמן זה, בעצם מתחילים לעשן מחדש באופן מודע ולכן אין לקחת אפילו שאכטה אחת. 
  8. חודש לאחר הפסקת העישון- שיפור של 30% בתפקודי הריאות. 
  9. 3 חודשים לאחר הפסקת העישון- שיפור בזרימת הדם וביכולת ההחלמה של רקמות הגוף. 
  10. 9 חודשים לאחר הפסקת העישון- הפחתה בעייפות ותחושה מוגברת של רעננות, הפחתה בשיעול, בקוצר נשימה, צמיחה מחדש של הציליה בריאות, הגנה מפני זיהומים וניקוי הריאות. 
  11. שנה לאחר הפסקת העישון והלאה- יורד הסיכון לחלות בסרטן הריאות ולאחר עוד שנים (כ-15) גם סרטן הלוע, הושט, הגרון, שלפוחית השתן והלבלב. התאים הפרה סרטניים מתחלפים בתאים בריאים. 

קראו עוד: גמילה מעישון מחיר

אולי יעניין אותך גם:

האם אנשים מעשנים סובלים יותר מדיכאון בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים? מחקר בדק

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!