התמכרות לשוקולד ודרכי התמודדות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לשוקולדתופעת ההתמכרות, באופן כללי, היא מצב שבו האדם תלוי בפעילות או בחומר מסוימים מבחינה פסיכולוגית ומבחינה גופנית. ההתמכרויות השונות מתאפיינות בהתנהגויות כפייתיות על מנת להשיג את הגירוי הממכר, והן ממשיכות גם במקרים שבהם הן גורמות להשלכות שליליות על חיי האדם ובאות במקום צרכים חשובים אחרים- גופניים ופסיכולוגיים.

רצון עז למזון כלשהו מתקשר לעתים למצב נפשי כלשהו כגון לחצים, מתחים, חששות, רגעי בטלה, רגעי שעמום, רגעי מנוחה וכדומה. הסוג הנפוץ ביותר של המזון שאנשים חשים אליו תאווה הוא הממתקים השומניים שכוללים שוקולד, עוגות, גלידה ועוגיות.

התאווה וההתמכרות לממתקים שומניים נובעת מכך שהשילוב של סוכר ושומן שיוצר מרקם של שמנת טעימה ונעימה בפה. בקרב אנשים עם התמכרות לשוקולד ניתן להבחין בהעדפה גורפת לאכילת מאכלים שמנוניים ומתוקים עם מרקם של קצפת מאשר מאכלים דלי שומן ועשירים בסוכר.

שוקולד – ממתק מסוכן

הממתק הנפוץ והמפתה ביותר, אך גם המסוכן מבין כל הממתקים האחרים הוא השוקולד. אנשים שמכורים לשוקולד נתקלים במצבים שבהם הם מתחילים לאכול קוביית שוקולד אחת, אך מהר מאוד הם זוללים וזוללים עד כדי סיום החפיסה כולה, ודבר זה לא תמיד נמצא בשליטתם והם לא בהכרח מודעים אליו.

שוקולד מורכב משומן, מסוכר ומחומרים לא בריאים אחרים דוגמת קפאין. שילוב של כל החומרים האלה יחד מעודד את שחרור האנדורפינים במוח (חומרים שאחראיים על תחושות רוגע בגוף). מצד אחד אלו הם חומרים מעוררים ומרגיעים כאשר אנשים נתונים במצבי מתח ולחץ, אך מצד שני הם גורמים להעלאת דופק הלב.

גורמים להתמכרות לשוקולד

  • חסרים תזונתיים – יש אנשים שאוכלים שוקולד בכמויות גדולות על מנת לכפר על צריכה לא מספקת של מזון או על חסרים בגוף של קבוצות מזון מסוימות. התמכרות לשוקולד מתחילה כאשר הגוף סובל מחוסר במגנזיום. שוקולד מכיל כמויות גבוהות של מגנזיום.
  • הורמונים – מצבים הורמונאליים בלתי מאוזנים בתקופות מסוימות, כמו התקופה אשר קודמת לווסת החודשית (הרמה של האסטרוגן בינונית והרמה של הפרוגסטרון גבוהה).
  • מצבים נפשיים – התמכרות לשוקולד יכולה להתקשר גם למכניזם ההתנהגותי כדי לייצב גורמים שונים במוח שקשורים במצבי רוח, ברעב, בוויסות התיאבון ועוד. מתוך מחקרים עולה שאנשים בעלי תשוקה עזה לשוקולד נוטים למצבי רוח שליליים, ואכילת השוקולד היא דרך לפתרון הבעיות. אכילת שוקולד גורמת למצב רוח טוב ולתחושת "היי" אצל אותם אנשים.

נלחמים בתשוקה לשוקולד

הדרך העיקרית, אם לא היחידה, להילחם בתשוקה לשוקולד היא להכיר בתשוקה עצמה ובהיבטיה השונים. אדם שרוצה להילחם בתאוותו לשוקולד צריך לזכור שהתשוקה היא אמיתית, ולא משנה אם זוהי תשוקה פיזיולוגית או תשוקה פסיכולוגית, ולכן צריך לטפל בה בשני מישורים: המישור הפיזיולוגי-תזונתי והמישור הפסיכולוגי-התנהגותי.

כדי להיגמל ממתוקים וביניהם כמובן השוקולד, פרט לפן הפסיכולוגי-התנהגותי, אפשר לשנות דברים בתפריט היומי שיכולים להביא לשינויים גדולים לאורך זמן ממושך:

  • הפחתת אחוזי השומן מתוך התפריט באופן הדרגתי.
  • החלפת השוקולד במזון בריא.
  • צריכת סיבים תזונתיים, ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים שגורמים לתחושת שובע ולא משמינים כלל.
  • לא לוותר על אכילת שומן, אך לשמור על 25% שומן מכלל הקלוריות שנצרכות מדי יום.
  • לאכול שוקולד בצורה מבוקרת ולא לוותר עליו לגמרי.
  • לאכול ארוחות קטנות כל כמה שעות ולא להגיע למצב של רעב.
  • אכילת מזון דל שומן שנותן תחושת הנאה ושובע, כמו שנותן השוקולד עתיר השומן.
  • אם יש רצון לשוקולד, עדיף לאכול יוגורט או גלידה דלי שומן.
  • הפחתת אכילת לילה גורמת לגוף להתנקות מהתופעה של התמכרות לשוקולד.

ראו גם:
התמכרות למשקאות אנרגיה
תסמונת פיקה

התמכרות לסמים קשים

 

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!