התמכרות לפחמימות – מהגורמים ועד לדרכי טיפול

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

התמכרות לפחמימותפחמימות הן אב מזון חיוני לגוף בדומה לחלבונים ושומנים. כולנו צורכים פחמימות, אך יש מאיתנו החשים תשוקה בלתי נשלטת לפחמימות ואוכלים אותן בכמויות גבוהות מהרגיל. אנשים אלו סובלים מהתמכרות לפחמימות.

המזונות הנכללים בקבוצת הפחמימות הם סוכר, דבש, ממתקים, תפוחי אדמה, תירס, חיטה, אורז, פירות, מאפים, פסטות, קוסקוס, קטניות ועוד. התמכרות לפחמימות נפוצה מאוד ומאופיינת לרוב בתשוקה לסוכרים הפשוטים יותר, כגון ממתקים ומאפים בשל טעמם המתוק והתפרקות הסוכר המהירה בגוף לאחר אכילתם.

מה רע בפחמימות?

כשלעצמן אין בהן כל רע, הבעיה היא כאשר צורכים אותן במינון גבוה מדי, כמו כל התמכרות. הפחמימות הן בעצם סוכרים, וצריכה גבוהה של סוכר מעלה את הסיכון לשלל מחלות כגון לחץ דם גבוה, סוכרת, טרשת עורקים ועוד. כמו כן בדרך כלל התמכרות לפחמימות מלווה בהשמנת יתר כתוצאה מאכילה בלתי מבוקרת וצריכה גבוהה של סוכר.

הגורמים להתמכרות

הפחמימות שאנו אוכלים הופכות בגוף לסוכר. כאשר אוכלים מאכלים עתירי סוכר כמו עוגות, ממתקים, קמח לבן ואורז לבן רמת הסוכר בדם עולה במהירות ואיתה גם מצב הרוח ותחושת האנרגיה, אך רמת הסוכר צונחת במהירות ומובילה לתחושת תשישות ועצבנות הגורמת לרצות שוב סוכר וחוזר חלילה.

לכן לאנשים המכורים לפחמימות מומלץ להעדיף פחמימות מורכבות כמו מוצרים מקמח מלא, הגורמים לסוכר להיספג בגוף באיטיות, כך שהוא מתפרק בהדרגה ולא בבת אחת ורמת הסוכר נשארת מאוזנת. כמו כן, התמכרות לפחמימות יכולה לנבוע מהפרשת יתר של אינסולין על ידי הלבלב הגורמת לרמות הסוכר בדם לרדת במהירות.

איך מזהים התמכרות לפחמימות

התמכרות לפחמימות מתבטאת בתשוקה גבוהה לפחמימות לאורך כל היום. המכורים יעדיפו בארוחה הכוללת סוגים שונים של מאכלים את הפחמימות והסוכרים על פני ירקות וחלבונים, ירגישו צורך לנשנש דברים מתוקים לעיתים קרובות, יאכלו דבר מה מתוק כדי לנחם או להרגיע את עצמם ויהיו בדרך כלל בעלי משקל עודף.

דרכי גמילה

בשונה מהתמכרויות אחרות כגון התמכרות לסיגריות או אלכוהול שבהם הגמילה מאופיינת בהימנעות מוחלטת מהחומר, כאשר מדובר בפחמימות לא ניתן להתנזר מהן לחלוטין בשל נחיצותן לגוף. מטרת הגמילה היא להוביל לשליטה על התשוקה לפחמימות ולאכילה מבוקרת ומאוזנת שלהן. הגמילה מההתמכרות כוללת מספר עקרונות והמלצות:

  • העדפת פחמימות מורכבות: פחמימות מורכבות כגון אורז מלא, שיבולת שועל וחיטה מלאה עשירות בויטמינים ומינרלים ומתפרקות לאט יותר בגוף. לעומת זאת פחמימות ריקות כמו סוכר, קמח לבן ועוגות דלות בויטמינים ומינרלים ומתפרקות מהר ולכן הגוף משדר אותות רעב לאחר זמן קצר.
  • העדפת ארוחות קטנות לאורך היום: בדרך זו רמת הסוכר נשארת מאוזנת במהלך היום, וכמו כן הסיכון להיתקף ב"בולמוס" רעב קטן יותר.
  • להתרכז באוכל, לאכול לאט וללעוס היטב – מזון שנלעס היטב מתפרק טוב יותר ולאט יותר. בדרך כלל לוקח לתחושת השובע להגיע כעשרים דקות לאחר תחילת הארוחה, ולכן אם אוכלים לאט יש פחות סיכוי לאכול יותר מדי ולהרגיש מפוצצים. כמו כן, כאשר אוכלים בהיסח הדעת כמו למשל תוך כדי צפייה בטלוויזיה נוטים לאכול כמויות גדולות יותר.
  • להיגמל מההרגל לאכול בכדי להתנחם או להפיג שעמום – ישנן דרכים אחרות לעשות זאת, צריך לזכור שמטרתו העיקרית של האוכל היא להשביע את הרעב ולהזין את הגוף.
  • להיגמל ממתוקים – להשתדל שלא להחזיק בהישג יד דברים מתוקים – יותר קל להגיד לא למשהו שאינו נגיש.
  • לעשות פעילות גופנית – עוזרת באיזון רמת הסוכר בדם, הפחתת משקל, הורדת לחצים והעלאת מצב הרוח ותחושת האנרגיה.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!