גמילה מיידית או גמילה הדרגתית?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מיידית או גמילה הדרגתית?ההכרה בכך שהרגל מזיק, התמכרות, הוא דבר שראוי לחדול ממנו מהווה צעד חשוב בדרך לגמילה. לא משנה אם רוצים להיגמל מהרגל של שתיית משקאות חריפים מעל למידה או אם רוצים להיגמל מעישון סיגריות או שואפים להפסיק כל התמכרות אחרת, קיימת שאלת מפתח חשובה ומרכזית.

שאלה זו היא באיזו אסטרטגיה של גמילה עדיף לבחור – גמילה מיידית או לחילופין, גמילה הדרגתית. התשובה לשאלה זו איננה ברורה מאליה, כפי שסבורים חלק מהקוראים שורות אלה. יש פנים לכאן ולכאן ונסקור את הדברים מכמה היבטים שונים.

ניסיון קודם וקשיי גמילה

עבור אנשים בעלי ניסיונות גמילה קודמים, הניסיון הקודם בהחלט יכול להיות תמרור המורה להם על הכיוון הנכון שבו עליהם לפנות בשלב הזה. מי שניסה להפסיק לעשן, למשל, ונקט בשיטה המידית אך חזר לסורו – מומלץ לו לנסות את השיטה האחרת – של גמילה בהדרגה. גם הדרך ההפוכה נכונה, כלומר מי שלא הצליח בשיטה המדורגת בהחלט כדאי לו לנסות את הגמילה המידית.

היבט נוסף שיש לחשוב עליו הוא קשיי הגמילה. כאשר בוחרים בדרך המידית, סובלים בדרך כלל בצורה יותר מוחשית מתסמיני גמילה. אותם התסמינים נחווים באופן אינדיבידואלי ויש המתארים אותם בצורה מייסרת ממש, אך מצד שני – הגוף יכול להתפנות לניקוי בצורה מהירה והמעבר מחיי תלות לחיים חופשיים מהרגל מגונה ומזיק מקבל נקודת מפנה ברורה.

מי שעבורו קשיי הגמילה קשים במיוחד יוכל בהחלט לבצע את הגמילה באופן מדורג, אך במקרה זה חשוב במיוחד להיעזר בכלים שונים כגון קבוצת תמיכה, תרופות המסייעות בגמילה, טיפול פסיכותרפי וכדומה.

גמילה ומבנה האישיות

מחקר מעניין שבוצע לאחרונה בקרב אנשים המכורים לסיגריות ולעישון גילה ממצא מעניין. הממצא היה שבקרב מרבית הנחקרים שנקטו באסטרטגיה של גמילה הדרגתית, מספר קטן יותר חזר להרגל המזיק לאחר תקופה בת מספר שבועות. מחקר זה אכן חשוב, אך חשוב לא פחות לספר שיש לא מעט אנשים שעבורם דווקא גמילה מידית תהיה נכונה יותר. ההבדל בדרך הרצויה נעוץ לא פחות מאשר במבנה האישיות.

ישנם אנשים שקיימת בתוכם נטייה חזקה יותר להתמכרות ויש כאלה שנוטים פחות להתמכר בקלות. ישנם אנשים שמבנה האישיות שלהם דורש סיפוקים מידיים ותוצאות שנראות לעין בהקדם.

עבור אנשים שנחוץ להם סיפוק מידי ואשר ההצלחה הנראית לעין בתוך זמן קצר דרושה להם לצורך שיפור המוטיבציה – גמילה מדורגת תהיה טובה עבורם. עבור אנשים כאלה, הפחתה של כמות הסיגריות ליום או הפחתת כמות המשקה הנצרכת מספקת תחושת הישג והצלחה שתורמת להמשך התהליך.

עבור אנשים שרגילים להציב מטרות ארוכות טווח וקל להם לצייר בעיני רוחם את המטרה הסופית – התמכרות מידית, עם כל הקושי הכרוך בדבר, תהיה בדרך כלל הבחירה הנכונה.

גמילה ורמת ההתמכרות

תהיה זו טעות לראות את כל המכורים כמקשה אחת. יש הבדלים רבים בתדירות השימוש (בסיגריות, בסמים, באלכוהול) וכן בכמות הנצרכת. יש הבדלים בתקופה שבה האדם כבר מרגיש מכור וכמובן גם בגיל שבו מחליטים לשים סוף להרגל המזיק והמפריע. יש הבדל בהצלחה הצפויה לנגמלים בהתאם לשיטה שבה הם בוחרים ועל פי רמת ההתמכרות.

לרוב, מקובל להניח שעבור מכורים קלים עדיפה השיטה המידית. זה נכון עבור כאלה שהחלו לעשן בתקופה האחרונה, למשל, או כאלה שלא זקוקים לסיגריות רבות בכדי לשכך את הדחף לעישון. לעומת זאת, עבור מכורים כבדים, כאלה שמעשנים כמות סיגריות רבה וכאלה שמכורים להרגל במשך שנים רבות – השיטה ההדרגתית תוכיח את עצמה בדרך כלל כטובה יותר.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!